• شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 96062513923
  • منبع : نمایندگی قزوین

ساختمان سرداران، پرده نُهم

ساختمان سرداران، پرده نُهم

ایسنا/قزوین با رأی هیئت دولت دوازدهم در چهلمین روز کاری، گذر موج تغییرات دولت به استان قزوین رسید و «عبدالمحمد زاهدی» به‌عنوان نهمین استاندار قزوین انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، با آغاز کار دولت دوازدهم و مشخص شدن وزرا و معاونان آنان، تنور تغییر و تحولات در استان‌ها نیز داغ است. 

استان قزوین نیز از قافله عقب‌نمانده و مدتی است که افراد، احزاب، گروه‌های سیاسی و حتی مسئولان استانی درگیر بحث داغ و جنجالی ماندن، رفتن و یا تغییر استاندار قزوین هستند و بازار شایعات در این خصوص نقل محافل سیاسی شده و یکی از بحث‌های روز نشریات و سراچه‌های خبری تغییر مدیریت استان است. 

عده‌ای با تشکیل کمپین‌های مختلف برای ابقای «فریدون همتی» استاندار هشتم قزوین به‌دنبال حفظ شرایط موجود بودند و عده‌ای نیز با ایجاد کمپین به نام اشخاص خاص بومی و یا غیربومی خواستار تغییر استاندار شدند. 

این کش‌وقوس‌های حقیقی و مجازی و گمانه‌زنی‌های بسیار در محافل رسمی و غیررسمی استان تا هفته پیش ادامه داشت، تا این‌که بالاخره پس از گذشت 40 روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور، «عبدالمحمد زاهدی» استاندار کردستان به‌عنوان استاندار جدید قزوین و فریدون همتی نیز با خداحافظی از قزوین به‌عنوان استاندار جدید هرمزگان انتخاب و معرفی شد.

واکاوی سکان‌داری 9 استاندار در قزوین

قزوین تا سال 1373 در تقسیمات کشوری به‌عنوان یک فرمانداری ویژه در محدوده استان زنجان قرار داشت اما شرایط خاص آن ایجاب می‌کرد که فرماندار به‌صورت مستقل از سوی وزیر کشور معرفی و منصوب شود و به‌صورت یک فرمانداری مستقل هم عمل می‌کرد، با بروز اختلاف‌ها میان فرمانداری قزوین و استانداری زنجان و نیز عدم تصویب طرح استان شدن قزوین در مجلس چهارم، از همان سال تا سال 1376 قزوین به استان تهران پیوست، اما در نهایت در این سال و پس از پیگیری‌های لازم لایحه استان شدن قزوین به تصویب نمایندگان پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی رسید و قزوین با داشتن حدود ۱۵٬۸۲۰ کیلومترمربع یعنی تنها ۱ درصد از مساحت کشور به‌عنوان استانی مستقل به تقسیمات کشوری پیوست، این استان استراتژیک از استان‌های مهم و حساس کشور از نظر موقعیت جغرافیایی با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز همسایه شد. 

پس از استان شدن قزوین در سال 1376 تاکنون 9 استاندار برای این دیار «مینودری» انتخاب‌ شده است، از میان این استانداران تنها «سیداحمد نصری» و «مرتضی روزبه» از چهره‌های سیاسی و بومی قزوین بودند.

نخستین انتخاب استانداری قزوین در دولت هفتم «سید علی نکویی زهرایی» مرد کهنه‌کار اصفهانی بود. «نکویی زهرایی» وظیفه داشت استانداری قزوین را تأسیس و ساختارهای آن را ایجاد کند، پس از وی «مرحوم شهید مسعود امامی» از لارستان بر این جایگاه تکیه زد که متأسفانه پس از وقوع زلزله در الموت قزوین در خردادماه 1383، در حادثه دل‌خراش سقوط هلیکوپتر همراه جمعی دیگر از خادمان انقلاب به فیض شهادت نایل آمد.

پس از وی به ترتیب «فریبرز محمودیان» مردی از کرمانشاه و معاون سیاسی مرحوم امامی، «سید احمد نصری» مردی از دیار قزوین، «علی‌اکبر طاهایی» از مازندران، «احمد عجم» از سمنان، «مرتضی روزبه» از قزوین و در نهایت «فریدون همتی» از ایلام، سکان‌دار استانداری قزوین شدند.

و اینک «عبدالمحمد زاهدی» مردی از بروجرد به‌عنوان نهمین استاندار استان قزوین انتخاب‌ شده است. 

عبدالمحمد زاهدی کیست؟

عبدالمحمد زاهدی متولد ۱۳۲۸ در شهر بروجرد دارای 3 فرزند، فارغ‌التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع لیسانس علوم سیاسی و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. اگر بخواهیم گرایش سیاسی وی را مورد بررسی قرار دهیم، وی به سمت اصلاح‌طلبان گرایش دارد. 

وی از سال 60 به‌عنوان کارشناس وارد وزارت کشور شده و به مدت سه سال در آن پست خدمت کرد. در پرونده کاری وی می‌توان مسئولیت امور استان‌های وزارت کشور به مدت دو سال، مسئول اداره دوم سیاسی و کارشناس سیاسی وزارت کشور، معاون پشتیبانی شرکت خدمات و پشتیبانی اقتصاد نوین وابسته به بانک اقتصاد نوین، معاون سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان به مدت چهار سال و شش ماه، معاون سیاسی استانداری کرمانشاه نزدیک به هفت سال، سابقه استانداری در استان‌های ایلام، مرکزی، سیستان و بلوچستان و کردستان دیده می‌شود. 

با تشکل‌ها و احزاب سیاسی رابطه خوبی خواهم داشت

به‌دنبال اعلام رسمی انتخاب عبدالمحمد زاهدی به‌عنوان استاندار جدید قزوین خبرنگار خبرگزاری ایسنا در نخستین مصاحبه استانی با وی گفت‌وگویی کوتاه داشت. 

نهمین استاندار قزوین با اشاره به این‌که از شرایط استان قزوین شناخت دارم، اظهار کرد: چون مسئول امور استان‌های وزارت کشور بوده و به‌کل کشور سفر کرده‌ام، همه کشور را می‌شناسم.

وی افزود: پایه‌های گزارش وزارت کشور از استان‌ها را من تهیه‌ کرده‌ام و همین امر باعث شده تا شناخت خوبی از استان قزوین داشته باشم.

زاهدی خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر شرایط استان قزوین را مطالعه کرده‌ام و به هر حال با یک شناخت نسبی وارد این استان خواهم شد.

وی یادآور شد: من یک آدم سیاسی هستم و با همه احزاب، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد رابطه خوبی دارم و با همه کارخواهیم کرد.

استاندار جدید قزوین که هم‌اکنون در سوگ برادر خود نشسته است در پایان در رابطه با زمان مراسم معارفه نیز گفت: این مراسم به احتمال زیاد هفته آینده برگزار خواهد شد.

توقع مردم و مسئولان استان قزوین از استاندار جدید چیست؟ 

آنچه به‌طور حتم در لیست انتظارات اقشار مختلف مردم از نهمین کلیددار استانداری قزوین دیده می‌شود را می‌توان چنین دانست.

•همدلی و همراهی با مسئولان و اقشار مختلف استانی از جمله نماینده ولی‌فقیه در استان، همه گروه‌ها و سلایق سیاسی استان و ایجاد فضایی کاری برای دوری از فضای ملتهب و جوسازی‌های حاشیه‌ای و سیاسی که مانع رشد و توسعه استان می‌شود.

•توجه به زیرساخت‌های استان و تلاش برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت داخلی.

•استفاده از نیروهای توانمند، انقلابی، کارآمد، باتجربه، متخصص، باورمند به شعارها و آرمان‌های دولت دوازدهم و انتخاب مسئولان بر حسب شایسته‌سالاری.

•اهتمام جدی برای رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی، تورم و بیکاری.

•توجه به اشتغال آفرینی مولد و پایدار، جذب سرمایه‌گذاری در کنار حمایت جدی از تولیدکنندگان استان.

•رونق فضای کسب‌وکار، صنعتی و کشاورزی و ترویج و تقویت فرهنگ کار و کارآفرینی.

•تلاش برای قدم گذاشتن و سرعت دادن به روند توسعه‌یافتگی در استان و تبدیل گفتمان توسعه به گفتمان اصلی جامعه.

•تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی و تعامل و همفکری سازنده برای تبدیل  تهدیدها را به فرصت.

•ارتقاء امنیت اجتماعی، نشاط، شادی، انگیزه و امید در میان اقشار مختلف مردم و سامان‌دهی وضعیت بهداشت و درمان.

•هدایت منابع مالی و جلوگیری از اسراف منابع و رانت.

•برخورد مناسب و پاسخ‌گو بودن در مقابل مطالبات مردمی و رسانه‌ها.

امید است استاندار انتخاب‌شده جدید با مطالعه خاص عمومی مردم و جریان‌های فعال و با سابقه دوران مدیریتی هشت استاندار گذشته فصل تازه‌ای را برای رشد و تعالی این استان و نیروهایش رقم بزند و این استان را به آرمان‌شهر واقعی خود برساند و نمره قبولی را از مردم استان دریافت کند.

گزارش از «رقیه ملاحسنی» خبرنگار خبرگزاری ایسنا در قزوین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha