• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96062614833
  • خبرنگار : 71564

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خبرداد

حمایت از صنایع به شرط رعایت استاندارهای زیست‌محیطی

حمایت از صنایع به شرط رعایت استاندارهای زیست‌محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مدیران صنعتی، محیط زیست را در کنار خود ببینند. در این صورت محیط زیست نیز بسته‌های حمایتی برای واحدهای صنعتی خواهد داشت و از جایگاه این صنایع در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دفاع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری در مراسم افتتاحیه و راه‌اندازی تصفیه آب و فاضلاب دو واحد صنعتی گفت: با پیگیری‌های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی دو واحد که دارای پساب‌های صنعتی خطرناکی بودند به بهره‌برداری رسید. واحدهای صنعتی ملزم هستند که ضوابط و مقررات زیست‌محیطی را در زمینه مدیریت پساب‌ها و پسماندها رعایت کنند.

وی با بیان اینکه واحدی که بتواند در محدوده استانداردهای محیط زیستی فعالیت کند از نظر ما واحدی موجه است، گفت: اگر واحدی تدابیر بیشتری برای توسعه فضای سبز و مدیریت آلاینده‌ها داشته باشد، می‌تواند در زمره واحدهای صنعتی سبز قرار گیرد. هر واحد صنعتی، صنفی و خدماتی که نتواند استانداردهای زیست محیطی را رعایت کند در فهرست صنایع آلاینده قرار خواهد گرفت و مشمول عوارض آلایندگی می‌شود.

کلانتری افزود: توصیه ما به همه واحدهای صنعتی در استان تهران این است که ضوابط و مقررات محیط زیستی را در اولویت اول خود قرار دهند و از فناوری‌های نوین استفاده کنند تا بتوانند خروجی‌های خود را با استانداردهای زیست محیطی تطبیق دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه واحدهای صنعتی با نصب تصفیه‌خانه می‌توانند منابع آب واحد خود را مدیریت کنند و آب را مجدد به چرخه تولید بازگردانند، تاکید کرد: چنانچه مقررات زیست‌محیطی در واحدهای صنعتی، صنفی و خدماتی استان تهران اجرا شود صاحبان صنایع می‌توانند از مزایای اقدامات خود بهره‌مند شوند. 

کلانتری با تاکید بر اینکه در استان تهران اولویت باید با محیط زیست باشد، گفت: در استان تهران صنایع و واحدهای صنفی کارگاهی بسیار زیادی در یک محدوده جغرافیایی اندک مستقر شده است. این نکته را باید در نظر داشت که استانداردهای زیست محیطی سخت نیست که واحدهای صنعتی نتوانند به آن برسند.از بخش صنعت انتظار داریم که با توجه به شرایط خاص زیستی استان تهران و تجمیع واحدهای مختلف در این استان به استانداردها توجه کند تا بار آلایندگی در استان تهران بخصوص در شش ماهه دوم سال کاهش پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه قطعا با بخش صنعت همراهی خواهیم کرد، اظهار کرد: به صنایعی که اقدامات زیست‌محیطی را در دستور کار خود داشته باشند مهلت خواهیم داد تا این اقدامات را انجام دهند ولی چنانچه صنعت نتواند خود را با مقررات زیست محیطی تطبیق دهد از ابزارهای قانونی برای کنترل آنها استفاده خواهیم کرد و آنها را در لیست صنایع آلاینده قرار خواهیم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: همه بخش‌های حاکمیتی موظف هستند که تولید و اشتغال را با رعایت ضوابط و مقررات ترویج دهند. از دستگاه‌ها انتظار داریم که محیط زیست را جزو وظیفه شرعی، قانونی و ملی خود بداند. اگر مدیر صنعتی یا دولتی به ضوابط زیست‌محیطی توجه نکند نباید انتظار چشم‌پوشی اداره محیط زیست از تخلفاتش را داشته باشد.

در ادامه این مراسم حمید راحتی - رییس اداره محیط زیست شهرستان قدس- گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و شرح وظایفی که در اداره محیط زیست این شهرستان وجود دارد تاکنون حدود ۱۴۰ واحد جدید شناسایی شده‌ و اخطاریه دریافت کرده‌اند همچنین پیش از این ۱۲ واحد آلاینده در لیست صنایع آلاینده این شهرستان قرار داشت که اکنون تعداد آن به ۲۲ واحد رسیده است و ۱۵ پرونده دیگر نیز در مراجع قضایی در حال بررسی است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قدس با اشاره به اینکه تاکنون پنج واحد متخلف که به اخطاریه‌های زیست محیطی توجه نکرده‌اند پلمپ شده‌اند، گفت: پرونده ۱۵ واحد دیگر در دست بررسی است.

راحتی ادامه داد: ایستگاه سنجش آلایندگی هوای شهرستان قدس که در فرمانداری به دلیل مسائل مالی تعطیل شده است با فرمانداری این شهرستان مذاکره کرده و قرار شده است که راهبری سیستم سنجش آلایندگی هوا را به شهرداری شهرستان بدهیم تا هزینه‌های آن را شهرداری تقبل کند و بار مالی محیط زیست استان کاسته شود.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قدس با اشاره به اینکه شهرستان قدس در محیط زیست انسانی خود وضعیت شکننده‌ای دارد، گفت: در مدت کوتاهی که عهده‌دار محیط زیست این استان بوده‌ام توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات را پیگیری کنیم ولی برای رفع مشکلات احتیاج به مطالعات بیشتری داریم.

به گزارش ایسنا در ادامه با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و صاحبان معادن نشستی درباره اتخاذ تمهیداتی برای شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران برگزار شد تا در فصل سرما مشکلات با معادن به حداقل برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha