• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96062816150
  • خبرنگار : 71567

سرپرست وزارت علوم:

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها 40 درصد بیکاران کشور را تشکیل می‌دهند

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها 40 درصد بیکاران کشور را تشکیل می‌دهند

سرپرست وزارت علوم با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها 40 درصد از جمعیت بیکار کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و توجه به آموزش های مهارتی می‌تواند در اشتغال دانشگاهیان موثر باشد.

به گزارش ایسنا، سید ضیا هاشمی در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی حرفه‌ای که امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: این جلسه فرصتی است تا رئوس طرح بازاندیشی  دانشگاه‌های فنی و حرفه ای کشور را به شور بگذاریم تا بتوانیم ان‌شاءالله به کمک یکدیگر در این نقطه عطف مهم در تاریخ وزارت علوم با همکاری یکدیگر شرایط افزایش کیفیت آموزش در کشور را فراهم کنیم.

دکتر هاشمی تاکید کرد: همه کسانی که به نوعی درگیر فرایندهای مدیریتی و سیاستگذاری در آموزش عالی کشور هستند، امروز باید توجه داشته باشند که دوران تقاضای گسترده برای ورود به آموزش عالی کشور به خصوص در مقطع کاردانی و کارشناسی به سر رسیده است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی خالی از ظرفیت باقی مانده‌اند و ما ناگزیریم به سمت بازآرایی و آمایش مجدد نظام آموزش عالی کشور حرکت کنیم یکی از مهمترین شاخص‌های ما در این بازآرایی نقشی است که واحدهای آموزشی ما در هدایت جوانان تحصیل کرده به سمت بازار کار ایفا می کنند و این مهمترین رسالت واحدهای فنی و حرفه‌ای از بدو تاسیس آنها بوده و اکنون نیز در فصل بازآرایی نظام آموزش عالی کشور، می تواند نقطه قوت این مجموعه باشد.

دکتر هاشمی گفت: اگر به ریشه‌های و اهداف تاسیس واحدهای فنی و حرفه‌ای کشور در حدود 50سال قبل بازگردیم، ملاحظه می‌کنیم که این نوع مراکز آموزشی با  هدف رفع نیاز کشور به نیروی ماهر در سطح کاردانی و تکنسین ابتدا در تکنولوژی و سپس در دهه 70 در آموزشکده‌های فنی حرفه ای تاسیس شدند. سرانجام در دهه 60 دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفتند و در سال 1390 در بیش از 165 دانشکده زیر مجموعه این دانشگاه 150 هزار نفر دانشجو شاغل به تحصیل بوده‌اند که تا سال 94 این رقم به 180 هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته سرپرست وزارت علوم، با توصیفی که از اهداف این واحدها  صورت گرفت، علی القاعده  یکی از مهمترین نقاط پیوند میان دانشگاه و بازار کار به خصوص در حوزه‌های فنی و کشاورزی که بیش از دو سوم ظرفیت این واحدها را تشکیل می‌دهند می‌بایست دانشکده‌های فنی حرفه‌ای باشند.

وی گفت: اکنون و پس از 6 سال از آغاز فعالیت این مجموعه ذیل وزارت علوم و چند دهه پس از فعالیت آنها ذیل وزارت آموزش و  پرورش کشور، ما می‌بایست به این پرسش پاسخ دهیم که این واحدها در تربیت نیروی ماهر و جهت دهی نیروی‌ جوان ما به سمت بازارهای کار تا چه اندازه موفق بوده اند.

سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: متاسفانه به این دلیل که ما در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم پیوند منسجمی میان علمای رشته‌های مختلف دانشگاهی برقرار کنیم از بنا کردن یک سیستم دقیق ارزیابی برای پایش خروجی دانشگاه‌هایمان باز مانده‌ایم در حالی که اگر رابطه میان دانشمندان ما درحوزه های فنی با علمای علوم اجتماعی و انسانی به طور منسجم ‌تری شکل گرفته بود امکان انجام پیمایش‌ها و مطالعات طولی منظم درباره دانش آموختگان دوره‌های مختلف این دانشکده‌های  و به طور کلی  نظام آموزش عالی کشور  و مقایسه دوره‌های مختلف با هم و ارزیابی کارنام واحدها  و دوره‌های آموزشی فراهم می‌آمد.

وی گفت:بر همین اساس یکی از مهمترین اولویت‌های ما در این دوره در وزارت علوم ایجاد یک سیستم پایش دقیق برای ارزیابی خروجی‌های دانشگاه‌های وزارت علوم  است. 

به گفته وی، علی القاعده انتظار ما آن است که بیلان واحدهای فنی و حرفه ای به دلیل انحصار رسالت آنها دراین حوزه موفق بوده باشند. لذا انتظار ما از عزیزان فعال در ستاد دانشگاه‌ فنی و حرفه ای این است که تصویر روشنی از میزان موفقیت این 165 واحدی که امروز متولی کاردان و تکنسین برای کشور  هستند باشند. 

سرپرست وزارت علوم افزود: ما باید بتوانیم تشخیص بدهیم در میان همین واحدهای فنی و حرفه‌ای کدام یک موفق‌تراند و این موفقیت به چه دلیل حاصل شده است . تنها شاخص ما برای ارزیابی هم میزان جذب دانش آموختگان در بازارهای کرا و توفیق آنها در پاسخگویی به نیازهای و خلاقیت در پیشبرد امور است.

دکتر هاشمی تاکید کرد: وزارت علوم همه تلاش خود را می‌کند این جزو اولویت‌های مهم این وزارت خانه است که در جهت تقویت واحدهای موقی که توانسته باشند نیروی ماهر متناسب با اقتضائات بازار کار تربیت کنند. اقدام کند تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در اختیار قرادادن امکانات برای توسعه برای  توسعه واحدهای موفق و معرفی واحدهای موفق به جامعه همه اجزای برنامه‌ای هستند که می بایست در مورد دانشگاه‌ها فنی حرفه‌ای اجرا شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تغیییرات صورت گرفته در ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه می‌دانیم که در دو دهه گذشته تا حدی در جامعه ما ارزش ‌ها مادی گرایانه تقویت شده است. 

دکتر هاشمی افزود: نگاهی که اکنون در بخش‌های مهمی از دانشجویان برای ورود به دانشگاه  وجود دارد عمدتا صرف کسب علم برای علم نیست. آنها علم را برای اهداف دیگری هم دارند جمعی علم را برای کسب منزلت اجتماعی می‌خواهند که از طرییق مدرک دانشگاهی و عناوینی مانند مهندس و دکتر و .. تامین می‌شود.

سرپرست وزارت علوم در پایان تاکید کرد: در حال حاضر این دانشگاه نتوانسته به اندازه کافی در جامعه تصویری از خود عرضه کند که جوانانی که هدف خود از ورود به سیستم دانشگاهی را تامین معاش تعریف کرده اند به سمت خود جذب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha