• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96062816528
  • خبرنگار : 30057

در آیین تجلیل از مقام علمی زنده یاد مریم میرزاخانی عنوان شد؛

 ضرورت توجه کشور به "مریم‌"های ایران/تشکیل "بنیاد نیکوکاری مریم" برای حمایت از نخبگان کشور

 ضرورت توجه کشور به "مریم‌"های ایران/تشکیل "بنیاد نیکوکاری مریم" برای حمایت از نخبگان کشور

پدر مریم میرزا خانی با تاکید بر اینکه مریم های زیادی در اقصی نقاط کشور وجود دارد بر ایجاد زمینه‌های رشد جوانان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا احمد میرزاخانی در حاشیه آیین تجلیل از مقام علمی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت توجه به جوانان کشور افزود : اگر در این زمینه بخواهیم غلو و یا اغراق کنیم جوانان کشور از دسترس ما دور خواهند شد.

وی تاکید کرد: همانند مریم میرزاخانی‌، "مریم"های دیگری در کشور وجود دارند و حتی از مریم بهتر هم در کشور وجود دارد از این رو باید فضای کشور را به گونه ای ساماندهی کنیم تا جوانان بتوانند رشد و پیشرفت کنند.

پدر مرحوم میرزاخانی با اشاره به اینکه استعدادهای زیادی از جمله در زمینه ریاضیات و فیزیک در کشور وجود دارند،خاطرنشان کرد: ما جوانان با استعداد زیادی در کشور داریم و باید کوشش کنیم که بتوانند راه رشد  و تعالی را طی کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید تعارفات را کنار گذاشت، ادامه داد: ما نباید به یک فرد با استعداد اکتفا کنیم و باید زمینه بروز استعدادها برای همه جوانان فراهم شود.

پدر مریم میرزاخانی با تاکید بر اینکه به جای اسطوره‌سازی از مریم میرزاخانی الگوسازی شود، موفقیت وی را مرهون تلاش‌های مادر وی و معلمان دانست و گفت: بهتر است مراسم تجلیل از مادران و معلمان صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، احمد میرزاخانی در مراسم تجلیل از مرحوم مریم میرزاخانی با تاکید بر اینکه به جای اسطوره‌سازی باید از مریم الگوسازی صورت گیرد، افزود: بسیاری از فرزندان این مرز و بوم به دنبال الگو هستند که امروزه عکس مریم در اتاق‌های آنها آویزان شده است.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم در ایران مریم‌های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: فرزندانی دانش‌دوست در کشور وجود دارد که می‌توانند نه تنها در حوزه ریاضیات بلکه در سایر علوم مانند پزشکی، ادبیات عرفان و معارف اسلامی ابراز وجود کنند.

پدر مرحوم میرزاخانی با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم که در جهت شناسایی این استعدادها اقدام کنیم، به برخی از عوامل موفقیت فرزندش اشاره کرد و افزود: مادر و معلم و اساتید مهمترین عوامل پیشرفت مریم بوده‌اند.

وی همچنین به بیان برخی از اقدامات عملی برای توسعه علمی کشور پرداخت و افزود: در این راستا ما در حال تشکیل بنیاد نیکوکاری مریم هستیم.

به گفته وی، این بنیاد در راستای شناسایی استعدادهای برتر از دوره ابتدایی تشکیل می‌شود.

میرزاخانی حمایت مالی از نخبگان از طریق اعطای بورس تحصیلی را از جمله اقدامات این بنیاد نیکوکاری نام برد و گفت: تصمیم ما بر این است که از نخبگان حمایت مالی کنیم و بعد از اشتغال به کار وی، وام دریافت شده را به این بنیاد باز گرداند.

وی در پایان همچنین برگزاری کلاس دوره‌های آموزشی، فراهم ساختن محتوای کمک آموزشی برای نخبگان، ایجاد تسهیلات برای حضور نخبگان در همایش‌های بین‌المللی و ارتباط میان محققان داخل و خارج کشور را از دیگر ماموریت‌های بنیاد نیکوکاری مریم نام برد و اضافه کرد: بر این اساس ما در حال تشکیل شبکه جهانی نخبگان و کارآفرینان هستیم.

خدمات پرفسور مریم میرزاخانی به جامعه علمی و بشری دنیا

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه جوانان در حوزه علمی از هر زمان شروع کنند دیر نمی‌شود خاطرنشان کرد: پرفسور مریم میرزاخانی علی رغم جوانی توانست تحولات علمی را در دنیا ایجاد کند.

به گزارش ایسنا دکتر اشرف بروجردی در حاشیه مراسم تجلیل و رونمایی از تندیس مریم میرزاخانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: من به همه جوانان عزیزی که در کشور ایران زندگی می‌کنند یادآور می‌شوم که برای رسیدن به جایگاه علم و فناوری و معرفت هیچ گاه دیر نیست و همواره می توانند با تلاش و کوشش به قله‌های رفیع برسند.

وی ادامه داد: این جوانان می‌توانند با تلاش و کوشش آثاری را بر جای بگذارند که نسل‌های بعد بتوانند از آن بهره ببرند.

بروجردی با اشاره به اثر گذاری مریم میرزاخانی درحوزه‌ علمی دنیا یادآور شد: همانطور که پرفسور مریم میرزاخانی توانست اثر گذار باشد بر فهم و درک مردم نسبت به هستی و علم تغییر داد، جوانان کشور نیز می‌توانند در مسیر علم و دانش و زندگی بشریت اثر گذار باشند.

رییس کتابخانه ملی اضافه کرد: به نظر من مهم‌ترین اثری که مریم میرزاخانی توانست از خود به جای بگذارد این است که نشان داد می‌تواند انسان وارسته‌ای باشد و علی‌رغم جوانی و همه مسائلی که می توانست داشته باشد ترجیح داد به جامعه بشریت خدمت کند.

بروجردی با تاکید بر اینکه خدمت با بشریت مهم‌ترین اثر ماندگار مرحوم میرزاخانی بوده‌است، بیان کرد:‌ چه بسا آن فرمول‌هایی که مریم میرزاخانی در حوزه ریاضیات به جامعه بشری عرضه کرده در آینده بتواند تحولی را در دایره‌ علمی ایجاد کند و نسل‌های آینده از آن بهره مند شوند.

مشاور رییس جمهور به نمونه‌های از فعالیت دانشمندان جهان اشاره کردو ادامه داد: انیشتین زمانی به یک دایره علمی رسید که توانست از گذشته ایام خود تجربه کسب کند و به نتیجه مطلوب برسد و اینگونه نبود که اثرات علمی خلق شده از این دانشمند جهانی خلق الساعه باشند.

وی تاکید کرد: رسیدن به این جایگاه نیازمند یک پشتوانه علمی است و نتیجه به دست آمده توسط امثال میرزاخانی می‌تواند برای زندگی بشری مهم باشد.

 بروجردی با تاکید بر اینکه علم جاودان است، گفت: حیات بشریت مرهون ذهن‌ها و اندیشه‌هایی است که راه توسعه و تعالی را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران برای توسعه علمی باید حرفی برای گفتن داشته باشد، گفت:‌ در این مسیر مراکز علمی و فرهنگی بهترین گزینه‌ها برای نخبه‌پروری است.

بروجردی همچنین کتابخانه ملی را یک راهبردی برای توسعه علمی دانست و تاکید کرد: این سازمان می‌تواند محل گفت‌وگوی همه محققان کشور باشد.

به گزارش ایسنا، آیین تجلیل از مقام علمی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی عصر امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور خانواده پروفسور میرزاخانی، دکتر اشرف بروجردی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و برخی از شخصیت های علمی و فرهنگی کشور برگزار و در پایثان این مراسم سردیس مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha