• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 96070301983
  • خبرنگار : 71089

عدنان طباطبایی: کلید کنترل راست‌های افراطی آلمان در دست احزاب اصلی است

عدنان طباطبایی: کلید کنترل راست‌های افراطی آلمان در دست احزاب اصلی است

روز یکشنبه 25 سپتامبر انتخابات آلمان برگزار شد، اگرچه پیروزی حزب آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان دور از انتظار نبود اما ورود رقیب راست افراطی مرکل به بوندستاگ برای اولین بار تعجب و نگرانی بسیاری را چه در آلمان و چه در جهان بر انگیخت. با این حال یک کارشناس امور آلمان بر این باور است که اگر احزاب کلیدی آلمان راه و خط مشی اصلی خود را طی کنند حزب راست افراطی AFD را کوچک و محدود نگه خواهند داشت.

عدنان طباطبایی، مدرس دانشگاه دوسلدورف آلمان و از اعضای مرکز مطالعاتی "کارپو" درباره انتخابات اخیر این کشور و افزایش آرای حزب راست افراطی "آلترناتیوی برای آلمان" AFD گفت: اینگونه طرز تفکرهای راست‌گرا همواره در آلمان وحود داشته است اما در طول سالیان گذشته رویکردهای راست‌گرا در احزاب بزرگ توسط احزاب به گونه‌ای در حاشیه نگه داشته می‌شد و از بروز آنها در لایحه‌های بیرونی جلوگیری می‌شد. به همین دلیل این تفکرات چندان پررنگ نبودند.

وی ادامه داد: اما در سال‌های اخیر راست‌های افراطی حزبی به نام AFD تشکیل داده‌اند و اکنون بیشتر رویکردهای آنها قابل مشاهده است. برهمین اساس در حال حاضر این نیاز احساس می‌شود که باید تعریف جدیدی درباره سیاست راست‌گرا ارائه و تشریح شود.

او افزود: حزب AFD در مدت پیش‌رو با چالش‌هایی روبرو خواهد شد، اولین چالش این است که اعضای ارشد این حزب با یکدیگر دچار اختلاف شوند. همانگونه که اکنون یکی از چهره‌های شناخته شده این حزب اعلام کرده است که نمی‌خواهد در فراکسیون این حزب حضور داشته باشد. در واقع تاریخ نشان داده است این احزاب زمانی که وارد پارلمان می‌شوند دچار چالش و اختلاف نظر می‌شوند زیرا تحمل کار دیپلماتیک ندارند.

وی افزود: در همین راستا با گذشت زمان آرای آنها کاهش خواهد یافت زیرا اعضای این حزب راست افراطی هیچگونه استراتژی برای برون رفت از بحران‌های پیش رو ندارند و تنها شعار می‌دهند. این در حالی است که داشتن راهبرد و استراتژی برای ماندگاری در بوندستاگ (پارلمان آلمان) نیاز اساسی است.

طباطبایی درباره تاثیر افزایش آرای حزب راست افراطی در آلمان بر وضعیت پناهجویان گفت: به طور کلی در طول یکسال گذشته مساله پناهجویان دیگر مساله روز و یک موضوع داغ نیست. در میان کسانی که امسال در انتخابات شرکت کرده‌اند تنها برای 23 درصد از شرکت کنندگان موضوع پناهجویان در راس امور قرار داشت. به همین دلیل حزب AFD نمی‌تواند از این موضوع به نفع خود استفاده کند. من مطمئن هستم که سایر احزاب حاضر در پارلمان اجازه نخواهند داد که اصول و ارزش‌های کلیدی این کشور از بین برود.

وی ادامه داد: در این دوران سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها اشتباهاتی انجام دادند. یکی از این اشتباهات این بود که این دو حزب می‌خواستند با طرفداری از برخی مواضع حزب AFD آرای این حزب راست افراطی را نیز به دست آورند.

وی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: اگر احزاب کلیدی آلمان راه و خط مشی اصلی خود را طی کنند حزب AFD را کوچک و محدود نگه خواهند داشت. اعضای احزاب حاضر در پارلمان باید با اعضای حزب AFD وارد بحث و گفت‌وگو شوند و استدلال‌های قوی به میان آورند تا این حزب راست افراطی محدود شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha