• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 96070503389
  • خبرنگار : 71089

/گزارش/

رفراندوم، تلاش‌های آمریکا برای حفظ عراق متحد را برهم زد

رفراندوم، تلاش‌های آمریکا برای حفظ عراق متحد را برهم زد

"برگزاری رفراندوم توسط کردهای عراقی تمام تلاش‌های آمریکا را که در طول سالیان گذشته با هزینه میلیاردها دلار و کشته شدن هزاران نفر از سربازانش برای حفظ اتحاد عراق صورت گرفته بود، زیر سوال برد."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: کارشناسان سیاسی و مقامات پیشین آمریکا اعلام کردند که رفراندوم روز دوشنبه که توسط رهبران کردستان عراق برگزار شد به نظر می‌رسد یک سند دیگر برای اثبات کاهش قدرت آمریکا در منطقه باشد.

کردها از سال 2003 منطقه اقلیم کردستان را به صورت نیمه خودمختار در دست داشتند.

در همین راستا جیمز جفری، سفیر پیشین آمریکا در عراق که اکنون یکی از کارشناسان ارشد در موسسه سیاست خاورنزدیک است، اعلام کرد: این اتفاق عقب افتادگی بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود.

در پی این اتفاق، برای آمریکا متوقف کردن شیعیان ایرانی برای استفاده از خلا به وجود آمده بعد از شکست داعش در عراق، سوریه و جاهای دیگر دشوارتر خواهد بود.

همچنین این رای‌گیری می‌تواند سرآغازی باشد بر مذاکرات استقلال در مناطق دیگر که باعث گسترش نزاع‌ها در منطقه می‌شود. همچنین این اتفاق مانع از برقراری ثبات در عراق، حذف نیروهای باقی مانده در داعش و گروه‌های مشابه تروریستی می‌شود.

در همین راستا یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما این مساله را به عنوان یک خطر قابل توجه تلقی می‌کنیم.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ما چشم خود را به توپ انداخته شده در این زمین دوخته‌ایم. چنین تقسیم بندی در حال حاضر می‌تواند به عراق صدمه وارد کند.

از سوی دیگر درگیری‌های پس از این رفراندوم می‌تواند عملیات بازگرداندن سنی‌های آواره به کشور را که در سال 2014 از دست داعش فرار کرده‌اند و این عملیات مورد حمایت آمریکا است، دشوارتر کند.

این رفراندوم توسط ترکیه و ایران که می‌ترسند درخواست‌های استقلال توسط جمعیت‌های کردشان افزایش یابد، محکوم شده است. آنکارا و تهران که شرکای تجاری کردستان عراق بودند تهدید به قطع روابط تجاری کرده‌اند.

انتظار می‌رود که آمریکا اعلام کند که این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد و از روابط خود با کردهای عراقی استفاده کند تا مسعود بارزانی این رفراندوم را در قبال ارائه ضمانت برای انجام گفت‌وگو با بغداد کنسل کند.

آمریکا از کردهای عراق در زمان حمله‌اش علیه صدام در جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 حمایت کرد. با این حال رابرت فورد، یک دیپلمات بازنشسته آمریکا که اکنون در اندیشکده خاورمیانه حضور دارد، می‌گوید: رفراندوم اخیر نشان می‌دهد که اعتبار آمریکایی‌ها برای آنها بسیار کمتر از آن است که تصور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha