• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۰۲:۲۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96071709372
  • خبرنگار : 71574

گفت‌وگو با تهیه‌کننده «روز خدا» و «این شب‌ها»

در انتخاب کارشناسان برنامه‌های مذهبی دقت کنیم

در انتخاب کارشناسان برنامه‌های مذهبی دقت کنیم

تهیه‌کننده برنامه‌های مذهبی «روز خدا» و «این شب‌ها» درباره محتوای مداحی‌ها در تلویزیون گفت: در دو ـ سه سال گذشته بر محتوای مداحی‌هایی که از تلویزیون به روی آنتن می‌رود، دقت بیشتری می‌شود.  

یونس قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنرانی‌ها و مداحی‌هایی که در ایام محرم از تلویزیون پخش می‌شود، بیان کرد: مداحی‌ها محتوای مناسبی دارند به دلیل اینکه تلویزیون از مداحان شناخته‌شده بهره می‌گیرد و نظارت دقیقی بر آن‌ها دارد. همچنین تلویزیون به شکل منطقی تقسیم‌بندی انجام داده تا مداحی مداحان به شکل مساوی در تلویزیون پخش شود. به نظرم در پخش سخنرانی‌ها کاهش نداشتیم به دلیل اینکه سخنرانی‌ها صبح‌ها یا آخر شب‌ها بعد از پخش برنامه‌های زنده مناسبتی به روی آنتن می‌رود.

او ادامه داد: چینش سخنرانی‌ها در کنداکتور شبکه‌ها به شکلی است که انگار تعداد سخنرانی‌ها کمتر شده است. نظارت بر مداحی‌ها هم صورت می‌گیرد و تلویزیون سعی می‌کند تا از مداحی‌ها با محتوا و مداحان شناخته شده استفاده کند.

تهیه‌کننده «روز خدا» درباره نظارتی که صداوسیما بر محتوای مداحی‌ها دارد، اظهار کرد: محتوای این مداحی‌ها با نظارتی که مسوولان، شورای معارف سیما، گروه‌های معارف و بازبین‌های پخش در تلویزیون و شبکه‌های مختلف دارند از چند فیلتر می‌گذرد. همچنین در دو یا سه سال گذشته دقت بیشتری بر محتوای مداحی‌ها می‌شود و ما می‌بینیم زمانی که یک مداح، روایتی را عنوان می‌کند که سند تاریخی ندارد، پخش سازمان صداوسیما می‌خواهد که آن بخش اصلاح و حذف شود.

او خاطرنشان کرد: هر برنامه تلویزیونی به نیاز و سلیقه مخاطب باید توجه کند. برنامه‌ها نیاز دارند که خود را به‌روز کنند و با توجه به نیاز جامعه تغییراتی ایجاد کنند تا از سوی مخاطب بیشتر دیده شود و مورد استقبال قرار بگیرد.

قاسمی به محتوای برنامه‌های مناسبتی اشاره و اظهار کرد: ما یک محتوای بسیار ارزشمند داریم که سرچشمه آن اهل بیت (ع) هستند. بنابراین باید ظرفی را برای ارائه این محتوا درست کنیم. محتوا جنبه‌های مختلف و بسیار وسیعی دارد و همچنین ریزه‌کاری‌های پنهان زیادی در مناسبت‌ها وجود دارد که باید با توجه به اقتضای روز جامعه ظرف مناسبی برای ارائه آن مطالب در نظر گرفته و به جنبه‌های مختلف محتوا پرداخته شود.

او  با اشاره به کارشناسانی که به برنامه‌های مناسبتی و مذهبی دعوت می‌شوند، گفت: ما کارشناسان باسواد، شناخته شده و کار بلد زیادی داریم اما باید هریک از آن‌ها را در جای خود و با توجه به تخصصی که دارند به برنامه‌ها دعوت کنیم و نباید یک کارشناس را برای همه مناسبت‌ها و موضوعات به عنوان مهمان به برنامه بیاوریم.

یونس قاسمی در پایان گفت: کارشناسی داریم که درباره امام صادق (ع) و امام محمد باقر(ع) کار تحقیقاتی چندین ساله انجام داده و چند کتاب دارد که بهترین گزینه برای دعوت به برنامه‌ای با این موضوع است؛ بنابراین هر یک از کارشناسان باید سر جای خود و با توجه به تخصصی که دارند به برنامه‌ها دعوت شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۷-۱۸ ۱۴:۲۳

بعید میدانم رسانه ملی در باره کیفیت برنامه های مذهبی نقدکیفی و کارشناسانه داشته باشد.اغلب کارشناسان مذهبی دست چین شده مدیریت نظارتی پخش و مناسبت های مذهبی رسانه ملی هستند و کمتر از افراد باسواد و کاردانی بهره می گیرندچون واهمه دارند افراد امتحان پس نداده خطا کنند و این باعث دلزدگی در مخاطبان برنامه هامی شود تکرار چهره های مذهبی ، دیالوگ محدود ، ناتوانی در پاسخگویی به چالش های جوانان و غیره باعث شده که تلویزیون صرفا به چند کارشناس مذهبی بسنده کند. ناگفته نماند هر کارشناس مطرح در حکم برند رسانه است بنابراین باید توجه کند که در طول پخش برنامه هادر تلویزیون تخلفی مرتکب نشودوگرنه برای رسانه ملی هم خسارت در پی دارد .