• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96071910727
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

توضیح میراث فرهنگی درباره تخریب کاشی ماندگار استاد "عثمان محمدپرست"

توضیح میراث فرهنگی درباره تخریب کاشی ماندگار استاد "عثمان محمدپرست"

ایسنا/خراسان رضوی روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در واکنش به تخریب نخستین کاشی ماندگار این استان که بر درب منزل استاد عثمان محمدپرست نصب شده بود، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:

یکی از طرح‌هایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به منظور ثبت و ماندگاری نام هنرمندان به عنوان میراث‌داران فرهنگ اجرایی کرده است، نصب کاشی ماندگار بر سر در منزل ایشان است.

اولین کاشی ماندگار استان خراسان رضوی برسر در منزل استاد عثمان محمد پرست پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان نصب شد استقبال و خرسندی هنرمندان، مسئولان و رسانه ها را به همراه داشت.

 اما متاسفانه این کاشی ماندگار با وجود اینکه ارزش مادی نداشت و تنها ارزش فرهنگی بود، از روی نادانی فرهنگی به دست فرد یا افرادی شکسته شد. غافل از این‌که کاشی ماندگار استاد عثمان محمد پرست بر دل‌های مردم فرهنگ‌دوست ایران‌زمین به ویژه خراسانی‌ها، نصب است و کسی قادر به آسیب رساندن به آن نیست. نه این‌که نصب این کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد در شهر مشهد، زادگاهش خواف و یا هر مکان دیگری در ایران و حفظ و نگهداری آن کم‌اهمیت باشد، اما بی‌شک کاشی استاد در دل‌ها آن چنان ماندگار است که بود و نبود این کاشی چیزی از این دلبستگی نمی‌کاهد. آن هم بزرگ‌مردی که نه تنها در آسمان فرهنگ و هنر ستاره‌ای می‌درخشد، که فعالیت‌های خیرخواهانه او در «جامعه یاوری فرهنگی» و احداث صدها مدرسه با همراهی خیران نیز سندی دیگر برای ماندگاری نام و راه اوست.

اما براستی چرا باید کاشی ماندگاری که به نام یک هنرمند بین‌المللی، آن هم در شهری همچون مشهد که در دو سال اخیر به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم دو عنوان جهانی «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» و «شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها» را دارد، شکسته شود.

واژه «وندال» و «وندالیسم فرهنگی» تنها نامی است که می توان برای خاطیان این اقدام گذاشت که خبرنگار متعهد روزنامه خراسان، آقای عبدالهی به شایستگی در خبر این ماجرا به آن پرداخته است.

هنرمندان کشورمان در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، دینی و مذهبی، جزء میراث ماندگار و ناملموس کشورمان هستند که با توانایی ها و استعدادهای خود توانسته اند فرهنگمان را حفظ و آن را به رخ جهانیان بکشانند.

نصب این کاشی ماندگار تنها به منظور حفظ و معرفی این میراث معنوی و فرهنگی است تا مردم بهتر از همیشه بتوانند با این هنرمندان ارتباط برقرار کنند و در حقیقت این کاشی، آدرسی است که بیش از همه، اهالی یک محل به آن افتخار خواهند کرد تا به بگویند من در خیابان یا کوچه‌ای زندگی می‌کنم که پلاک ماندگار یکی از مفاخر کشورمان در آن نصب شده است. بپذیریم که شکستن و تخریب این کاشی ماندگار، بی احترامی به هنرمندان ماندگار این آب و خاک است، بی‌احترامی به هویت یک ملت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha