• جمعه / ۲۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96072111413
  • خبرنگار : 71132

پیام بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس به مناسبت بزرگداشت مقام حافظ

پیام بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس به مناسبت بزرگداشت مقام حافظ

بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت بزرگداشت مقام حافظ تاکید کردند که نباید شناخت و بزرگداشت وی را به روز و هفته ای خاص محدود کرد.

 به گزارش ایسنا، در پیام پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی شاه عنایتی و سیده فاطمه ذوالقدر آمده است: 

در بزرگداشت لسان الغیب ، خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی ، این یگانه گوهر فرهنگ و ادب قند پارسی ، قلم در حیرت است  چه  بنگارد، چگونه و با کدام سروده نغزش آغاز کند؟ لذا در عین سرگشتگی و حیرانی دست به دامان حضرتش شده وبا تفال به دیوان خواجه شمس الدین حافظ شیرازی از او یاری خواسته و پاسخ گرفتیم :

    

 " شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است  "

 " آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش "

خواجه شمس الدین حافظ شیرازی ، سی و اندی سال پس از خاموشی  خداوندگار سخن پارسی ، شیخ اجل " سعدی " در حالیکه شیفتگان شعر و ادب فارسی نگران بودند که :

" صدهزاران گل شکفت وبانگ مرغی بر نخواست"

"عندلیبیان را چه پیش آمد ، هزاران را چه شد "،

گوش جهانیان را با این زمزمه حیات بخش خویش، آشنا نمود :

" الا یا ایهاالساقی أدر کاسا ونا ولها "

 " که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها "

و بدین سان به  نگرانی ها پایان داد. از این رو است که او به عنوان درخشانترین ستاره فرهنگ، شعر و ادب پارسی، شاعر تمامی قرون و قلب هاست و بنابر آنچه که مولانا می گفت :

 " هرکسی از ظن خود شد یار من "

 " از درون  من  نجست   اسرار من "

  همه انسانها از عارف و عامی ، رند و زاهد و خراباتی، همه و همه،  موافق ذوق و عقیده،  و ظن خویش، حافظ را یار و دوستدار خویش می پندارند، چرا که عارفان از آثار حکمت و عامیان از شیوایی گفتارش لذت می برند ، که این خود یکی از هزاران اعجاز سخن لسان الغیب حافظ شیرازی است. چراکه اندیشه، شعر و غزل حافظ  نه تنها در زندگی هر روز مردمان ایران زمین ، بلکه در خاور و باختر نیز جاری  و ساری است، تا جائیکه  « یوهان ولفگانگ گوته» شاعر آلمانی قرن ١٩.م  که بر قله شعر و ادبیات اروپا ایستاده است، در «دیوان شرقی» خود علاوه بر اینکه بارها و بارها ، از حافظ به عظمت یاد می کند خطاب به حضرتش می گوید:

"حافظا، آرزو دارم از سبک غزل سرایی تو تقلید کنم . همچون تو ، قافیه بپردازم و غزل خویش را به ریزه کاری‌های گفته‌ی تو بیارایم . نخست ، به معنی اندیشم و آن گاه،  لباس الفاظ زیبا بر آن بپوشانم .

هیچ کلامی را دوبار در قافیه نیاورم ، مگر آنکه با ظاهری یکسان، معنایی جدا داشته باشد.

آرزو دارم همه‌ی این دستورها را به کار بندم تا شعری چون تو، ای شاعر " شاعران جهان" ، سروده باشم ! "

و این ها همه برابر آنچه که " حافظ آسمانی "  خود گفته است ، چیزی نیست جز ، اجر صربیست که در بندگی صاحب دیوان و از دولتی دولت قران و در پیروی از مذهب رندان دارد .

ضمن گرامی داشت ٢٠ ماه مهر روز بزرگداشت شاعر آسمانی، و تکریم این  حرکت پسندیده و ارزشمند معتقدیم که نباید شناخت و بزرگداشت حضرتش را به روز و هفته ای خاص محدود نمود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha