• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۲۱:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96073017482
  • خبرنگار : 71583

سکانس پایانی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران

سکانس پایانی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که بهمن و بهرام ارک کارگردانان فیلم «حیوان» بیشترین جایزه‌های آن را به نام خود کردند.

به گزارش ایسنا مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هنرمندان و مسئولانی چون محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، سید صادق موسوی دبیر جشنواره، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینما، حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی یک شنبه ۳۰ مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از داریوش غریب زاده کارگردان پخش شد و با حضور  محمدمهدی حیدریان، سید صادق موسوی، آرش رصافی و سعید پوراسماعیلی از این هنرمند برای چهار دهه فعالیت او در عرصه فیلمسازی تقدیر شد.

در ادامه مراسم سید صادق موسوی دبیر جشنواره با حضور در جایگاه گفت: رسم بر این است که در آیین پایانی جشنواره‌ها گزارشی ارایه بدهند ولی من از گفتن آنها می‌گذرم و بیشتر می‌خواهم تشکر کنم. خوشبختانه هیئت داوران این‌ جشنواره با حداکثر دقت کار خود را انجام دادند.

او تصریح کرد: استقبال بی نظیر شما مایه دلگرمی ما بود و این نشان از اهمیت فیلم کوتاه دارد. می‌توان گفت مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه خاورمیانه، جشنواره فیلم کوتاه تهران است. برای اولین بار در این فستیوال فیلم‌ها با صدای دالبی پخش شد و کیفیت پخش فیلم‌ها بسیار بالا بود. خوشحالم که با یاری خداوند توانستیم این جشنواره را با کیفیت بالایی برگزار کنیم.

او افزود: در این جشنواره سالن‌ها مملو از تماشاگر بودند 117 کشور برای شرکت در فستیوال متقاضی بودند و 6 هزار اثر نزدیک به هفت ماه بررسی شد که در نهایت 46 عنوان به نمایش در آمد.

جوایز هنر و تجربه:

اهدا جوایز در بخش  هنر وتجربه توسط سیف الله صمدیان و شهرام مکری انجام شد. در این بخش جایزه بهترین فیلم کوتاه از نگاه سینمای هنر و تجربه از میان 5 کاندیدا دریافت جایزه، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه مبلغ 60میلیون ریال به "عاطفه محرابی" برای فیلم " #ساعت چهار" تعلق گرفت.

سیف الله صمدیان پس از اهدای جایزه گفت: ما برای سه اسم زیاد بحث کردیم. «حیوان»، «آرا» و این فیلم. خواستم این توضیح را بدهم که هر سه فیلم خوب بودند.

جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در بخش داستانی و مستند

در این بخش اهدای جوایز انجمن منتقدان توسط حسین گیتی و پوریا ذوالفقاری صورت گرفت.

حسین گیتی ابتدا بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان را خواند که در بخشی از آن آمده بود:« هیات داوران بخش داستانی ضمن قدردانی از تلاش های مسئولان برگزاری جشنواره، شگفتی خود را از سطح فیلمسازی اعلام میکنند

دیپلم افتخار بخش داستانی انجمن به طوفان نهان قدرتی برای فیلم "زونا" اهدا شد.
تندیس جشن به آرمان فیاض مجتهدی برای فیلم "مانیکور" تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بخش مستند به پدرام ابویی برای فیلم "بومرنگ" رسید.
تندیس این بخش به آبتین حسینی برای فیلم "مرز مه آلود" تعلق گرفت.

بخش جایزه ایسفا

مدال و دیپلم افتخار ایسفا به " آرمان فیاض مجتهدی" برای فیلم داستانی"مانیکور" اهدا شد.

مدال و دیپلم افتخار ایسفا به " محمدرضا مجد" برای فیلم داستانی " سواد کوهی" تعلق گرفت.

بخش بین‌الملل

جوایز  بخش بین الملل توسط حسین فریدون، روح الله حسینی و محمد فهیمی به برگزیدگان اهدا شد.

بهترین ویدیو آرت:

بهترین اثر با جایزه 2هزار یورو به "رویای هندسی" ساخته ویرجین باره اهدا شد.

بخش آسیا:

بهترین اثر با جایزه دوهزار یورویی به فیلم "خانه" ساخته سلطنت زارنایوا از قرقیزستان تعلق گرفت.

بخش مذهب:

بهترین اثر با جایزه دوهزار یورویی به علی بهارلو برای فیلم "مهمان" از بلژیک اهدا شد.

بهارلو بعد از دریافت جایزه خود گفت: سال‌ها پیش با فیلم اولم در بخش ملی حضور داشتم و خوشحالم حالا این جایزه را در بخش بین‌الملل دریافت کردم.

بخش پویانمایی:

بهترین اثر با جایزه سه هزار یورویی به "راه بی پایان" ساخته کارپیزو دودیگو تعلق گرفت.

بهترین فیلم مستند:

بهترین اثر با سه هزار یورو به فیلم "جمعه قالی" ساخته مهدی اسدی از ایران اهدا شد.

بهترین فیلم تجربی

بهترین اثر  با جایزه سه هزار یورویی به "کل به جز" ساخته سید وحید حسینی از ایران تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم داستانی این بخش به فیلم "آندرو" از کشور گرجستان اهدا شد..

سپس در ادامه برنامه  یادبودی برای وحید نصیریان انیماتور سینمای ایران با حضور روانبخش صادقی، طباطبائی نژاد و سحر خیز برگزار شد.

در این بخش دختر مرحوم نصیریان با حضور در جایگاه گفت: من تنها دختر وحید نصیریان هستم. پدر من با تنها چیزی که آرام می‌شد این بود که فیلمش اکران شود و مردم با ذهن خلاق او آشنا  شوند و او را درک کنند. می‌دانم که او الان پیش ما است و تنها درخواستی که دارم این است که بگذارید فیلم پدرم اکران شود تا روح او آرام شود. فکر می‌کنم همه شما می دانید که یک هنرمند مثل مردم معمولی صحبت نمی‌کند و با زبان هنر حرف می‌زند پس صحبت‌های آنها را بشنوید. سپس به خاطر حضور مهمانان خارجی در این مراسم صحبت های خود را به زبان انگلیسی هم تکرار کرد.

در ادامه مراسم گفته شد که آخرین ساخته  وحید نصیریان به نام «قلب سیمرغ» شرایط اکران برایش ایجاد شده است.

جوایز بخش ملی

بهترین فیلم در بخش "کتاب و سینما"

از میان 7  کاندید دریافت جایزه، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به " آبتین سلیمی" برای فیلم داستانی "حضور" اهدا شد.

 تندیس جشنواره و مبلغ 200.000.000 ریال مشترکاً به "معین صمدی" برای فیلم پویانمایی "جم شید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره" و "هاجر مهرانی" برای فیلم پویانمایی " داش آکل" اهدا شد.

مهرانی بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: انیمیشن ایران همیشه بچه طرد شده سینما بوده و فکر می‌کنند ما برنامه کودک می سازیم. کاش این بچه طرد شده مثل جان اسنو (یکی از شخصیت های سریال بازی تاج و تخت) خوشبخت شود.

بهترین فیلم در بخش "ایمان و امید از نگاه انسان معاصر"

تندیس جشنواره و مبلغ 50 میلیلون ریال به "جمیل عامل صادقی " برای فیلم داستانی  "جایی برای آرامش" اهدا شد.

بهترین فیلم در بخش «حقوق شهروندی»
تندیس جشنواره و مبلغ 50 میلیلون ریال به  "رضا مجلسی "  برای فیلم مستند  " به کجا می رویم؟ " تقدیم شد.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد:

از میان 3 کاندید دریافت جایزه،  دیپلم افتخار و مبلغ  50 میلیلون  ریال به " پوریا پیشوایی"   برای فیلم  " تاسوکی " تقدیم شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگری:

از میان 5 کاندید دریافت جایزه

  " سونیا سنجری "  برای بازی در  فیلم "سایه فیل"
  "
مریم نور محمدی"  برای بازی در  فیلم  "زیرآب"
 "
بابک بهشاد"  برای بازی در فیلم " شب تولد"
  "
سهیل قنادان" برای بازی در فیلم " ناگهان"
 "
مهدی حسینی نیا"  برای بازی در  فیلم های "سوادکوهی"  و  " همسایه ها "

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن و مبلغ 25 میلیلون  ریال به " سونیا سنجری" برای فیلم " سایه فیل" تقدیم شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و مبلغ 25 میلیلون ریال به "مهدی حسینی نیا" برای فیلم " سوادکوهی " اهدا شد.

بخش بهترین صدای فیلم

از میان 6 کاندید دریافت جایزه تندیس جشنواره و مبلغ 60 میلیلون  ریال به "علی صفایی فر"  و "حسین قورچیان" برای صدای فیلم تجربی "کل به جزء" تقدیم شد.

بخش بهترین تدوین

از میان 6 کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 60 میلیلون  ریال به  "عماد خدابخش" برای فیلم داستانی "زونا" اهدا شد.

بخش بهترین تدوین

از میان 6 کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 60 میلیلون  ریال به  "عماد خدابخش" برای فیلم داستانی "زونا" تقدیم شد.

بخش بهترین فیلمبرداری

از میان 7  کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 60 میلیلون ریال مشترکا به " حامد حسینی سنگری " برای فیلمبرداری فیلم  داستانی " فاش"   و  "علی قاضی" برای فیلمبرداری فیلم داستانی "خوابگردها" اهدا شد.

بخش بهترین فیلمنامه

از میان 6 کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 70 میلیلون ریال به "امید شمس " برای فیلم داستانی "شب تولد" تقدیم شد.

بهترین فیلم پویانمایی

از میان 6  کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 80میلیلون  ریال به "پرستو کاردگر"  برای فیلم  " ایکی " اهدا شد.

او بعد از دریافت جایزه خود گفت: از جشنواره و هیات انتخاب تشکر می‌کنم. به همه افراد کم لطف می‌گویم که انیمیشن ایران زنده و محترم است.

بهترین فیلم مستند

از میان 6  کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 80میلیلون  ریال به "مهدی اسدی"  برای فیلم "جمعه قالی"  تقدیم شد.

بهترین فیلم تجربی

از میان 5 کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 100میلیلون  ریال به " فرهاد غلامی"  برای فیلم " کابوس نامه " اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم داستانی

از میان 7  کاندید دریافت جایزه، تندیس جشنواره و مبلغ 100میلیلون ریال مشترکاً به " آرمان خوانساریان" برای کارگردانی فیلم  "سایه فیل" و   "بهمن و بهرام ارک" برای کارگردانی فیلم "حیوان" تقدیم شد.

خوانساریان پس از دریافت جایزه اش با هیجان در جایگاه حاضر شد و گفت: خیلی خوشحال‌ام زیرا پیش از این چند فیلم به جشنواره فرستادم که قبول نشد و این جایزه برای من بسیار ارزشمند است. امروز قشنگ ترین روز زندگی من است و این جایزه را به پدر و مادرم که از کودکان خود قهرمان می سازند تقدیم می کنم.

سپس در ادامه برنامه از ناصر غلامرضایی فیلمساز پیشکسوت ایرانی با حضور  محمد مهدی حیدریان و حق شناس  تجلیل شد و نشان ویژه این حشنواره را به او اهدا کردند.

غلامرضایی  با حضور در جایگاه بیان کرد: صحبت‌های زیادی برای گفتن داشتم ولی امشب ۲ نفر از خانم ها حرف دل ما را زدند. ۵۰ سال فیلم کوتاه در حاشیه بوده ولی حالا از حاشیه به متن آمده است. فکر می‌کنم در حال حاضر همکاران من در سینمای بلند باید فیلم کوتاه بسازند، فیلم کوتاه باید اکران عمومی داشته باشد بنابراین از این فرصت استفاده می کنم و از همه دولتمردانی که در این جمع هستند به عنوان آخرین تقاضا عاجزانه تقاضا می کنم برای ایجاد مرکزی تحت عنوان موزه و فیلمخانه فیلم کوتاه چاره اندیشی کنند.

وی افزود: ما می خواهیم دنگمان را از فیلم بلند جدا کنیم. بعد از ۵۰ سال که از عمر فیلم کوتاه می گذرد لازم است جایی برای نگهداری و نمایش جهانی آثار کوتاه داشته باشیم. ما با فیلم کوتاه شور و حالی داریم و امیدوارم این شور و حال ادامه داشته باشد و منحصر به این نمایش های محدود نباشد. در حال حاضر فیلم بلند روزگار خوبی ندارد اما فیلم کوتاه در شرایط بهتری قرار دارد. برای تمام کسانی که حامی فیلم کوتاه هستند آرزوی سلامت دارم.

سپس محمدمهدی حیدریان، حسین فریدون، صادق موسوی روی صحنه آمدند و از ابراهیم سعیدی نیز تجلیل شد.

او که در ابتدای مراسم حضور نداشت ولی خود را به مراسم رسانده بود روی سن حاضر شد و از انجمن تشکر کرد که این فرصت را در اختیار او گذاشتند..

در ادامه با حصور محمدمهدی حیدریان، صادق موسوی، آندره بدنارک، حسین فریدون جوایز بخش اصلی جشنواره اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
تندیس جشنواره و مبلغ 20 میلیون ریال به " بهمن و بهرام ارک " برای فیلم داستانی " حیوان" اهدا شد.

جایزه ویژه هیأت داوران

تندیس جشنواره و  مبلغ 20 میلیلون ریال به " درناز حاجیها " برای فیلم‌های داستانی  " مرضیه " و " مارلون " اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران:

از میان 5  کاندید دریافت جایزه
-    "مدرسه ملی سینما، بهمن و بهرام ارک"    برای   فیلم  " حیوان"   
-    "
آرمان خوانساریان و انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تهران" برای  فیلم  " سایه فیل "   
-     "
مدرسه ملی سینما و امید شمس "  برای  فیلم  " شب تولد"     
-    "
درناز حاجیها "  برای  فیلم   "مارلون "    
-    "
بهنام عابدی و حامد حسینی سنگری "  برای فیلم  " فاش "

تندیس جشنواره و مبلغ 200 میلیون  ریال  به " بهمن و بهرام ارک"  برای فیلم  "حیوان" اهدا شد.

جایزه بزرگ بخش بین الملل به فیلم "کارهای بد" ساخته پیوتر دوارتسی از لهستان اهدا شد.

کارگردان این اثر به خاطر آنکه در ایران حضور نداشت پیام تصویری به جشنواره ارسال کرده بود و از برگزار کنندگان تشکر کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha