• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 96080200934
  • خبرنگار : 71263

جهش نفت در پی پایبندی ۱۲۰ درصدی اوپک به کاهش تولید

جهش نفت در پی پایبندی ۱۲۰ درصدی اوپک به کاهش تولید

قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر کاهش صادرات نفت عراق و انتظار برای ادامه روند کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، نفت برنت برای تحویل در دسامبر در بازار لندن پنج سنت افزایش یافت و به ۵۷.۴۲ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۳۸ سنت کاهش بسته شده بود.

بهای معاملات نفت خام آمریکا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک پنج سنت افزایش یافت و به ۵۱.۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

آمارها نشان می‌دهد صادرات نفت عراق از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون به دلیل صادرات کمتر از هر دو منطقه شمال و جنوب این کشور، بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

به گفته توموموچی آکوتا، اقتصاددان ارشد شرکت تحقیق و مشاوره میتسوبیشی UFJ در توکیو، بازار در حال حاضر به عوامل مثبتی مانند تحولات کردستان عراق، کندی روند رشد دکل‌های حفاری آمریکا و احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک متمرکز شده است.

صادرات نفت خام از خط لوله تحت کنترل منطقه کردستان عراق به بندر سیهان ترکیه بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۲۸۸ هزار بشکه در روز رسید، اما همچنان کمتر از نصف سطح معمول به شمار می‌رود.

تاخیر در یکی از نقاط بارگیری عراق در کمتر شدن میزان صادرات نقش داشته است. عراق می‌تواند تا پایان اکتبر صادرات جنوب را افزایش دهد و قصد دارد چنین کاری انجام دهد. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، اوایل هفته جاری اظهار کرده بود صادرات از جنوب کشور ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته تا کاهش صادرات از منطقه شمالی را جبران کند.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش صادرات عراق در شرایطی روی می‌دهد که اوپک به همراه روسیه و تولیدکنندگان متعدد دیگر با هدف حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها، توافق کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک اعلام کرده نرخ پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید در سپتامبر به ۱۲۰ درصد رسیده که بالاترین میزان از ژانویه تاکنون است و کمک کرده ذخایر نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی کاهش بیشتری پیدا کند.

در این بین انتظار می‌رود آمار نشان دهد ذخائر نفت آمریکا هفته گذشته ۲.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر هفت حلقه کاهش یافته و به ۷۳۶ حلقه رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha