• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96080301560
  • خبرنگار : 71542

انتقاد از تحرکات مردمی در مقابله با پروژه سدسازی ترکیه

انتقاد از تحرکات مردمی در مقابله با پروژه سدسازی ترکیه

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن انتقاد از برخی تحرکات اجتماعی داخل کشور که برای اعتراض به پروژه‌های سدسازی دولت ترکیه شکل گرفته است، گفت: این موضوع با جدیت توسط وزارت خارجه کشور دنبال می‌شود و ستاد مقابله با گرد و غبار به عنوان همکار در تامین اطلاعات فعال است.

ضیاءالدین شعاعی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تاثیرات اجرای پروژه گاپ « GAP» و یا  Guneydogu Anadolu Projesi توسط دولت ترکیه، اظهار کرد: بر اثر اجرای پروژه گاپ توسط دولت ترکیه صد درصد آب فرات و ۶۸ درصد آب دجله کنترل می‌شود. اجرای این پروژه باعث به هم خوردن اقلیم کشورعراق می‌شود که این وضعیت روی ایران تاثیرگذار است و کشور ما نسبت به این موضوع نگرانی دارد.

وی افزود: این‌ها موضوعاتی است که از سوی وزارت امورخارجه و وزارت نیرو دنبال می‌شود و در حیطه کاری آن‌ها قراردارد البته ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار نیز به عنوان همکار در این زمینه فعالیت دارد و جمع‌آوری اطلاعات و پیش‌بینی تاثیرات پروژه گاپ در وقوع گرد و غبار را مستند می‌کند.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در مورد حرکت‌های مردمی داخل کشور برای مقابله با تداوم اجرای پروژه گاپ گفت: سرو صداهایی که در کشور راه افتاده است و کمپین‌هایی که در این زمینه شکل می‌گیرد متاسفانه اثر منفی روی روند کار اجرایی و قانونی داشته است.

شعاعی با اشاره به اینکه این موضوع از طریق وزارت امورخارجه با جدیت دنبال می‌شود، تاکید کرد: آقای عراقچی به‌طور ویژه این موضوع را دنبال می‌کند و حتی کمیته‌ای در وزارت خارجه در این باره شکل گرفته است و امیدواریم تعامل با ترکیه را به نحو مطلوب جلو ببریم.

وی اظهار کرد: پروژه‌ای در ترکیه اجرا شده و باید طوری هماهنگی و همکاری داشته باشیم که کمترین تاثیر زیست محیطی را به دنبال داشته باشد. ترکیه نیز قول داده که آماده هر گونه بحث و مذاکره برای مدیریت این موضوع است.  

به گزارش ایسنا، در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار که تیرماه سال ۹۶، در تهران برگزار شد؛رئیس جمهور کشورمان نسبت به روند کنترل آب رودخانه‌های دجله و فرات توسط دولت ترکیه انتقاد کرد و تاکید کرد که معضلات محیط زیستی از جمله گرد و غبار،موضوعی فرامرزی است چون در صورت وقوع، بسیاری از مناطق را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

افزون بر این، اخیرا عباس عراقچی - معاون وزیر امور خارجه کشور- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ادعای مسئولان ترکیه در ارتباط با بحث پروژه گاپ، گفت: آنها ادعا می‌کنند که تبعات زیست محیطی این پروژه‌ را روی کشورهای اطراف در نظر گرفته‌اند. در حالی که این ادعای آنها است و ما نسبت به صحت این ادعا هنوز قانع نشده‌ایم، از دیگر سو کارشناسان ایران، عراق و سایر کشورهای اطراف، دیدگاه‌های دیگری در این زمینه دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha