• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96080301921
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی سوم آبان بخوانید؛

توصیه به زنان زائر اربعین/محدودیت‌های جدیدآمریکا برای پذیرش پناهجو/صدورحکم هم‌دستان بابک زنجانی

توصیه به زنان زائر اربعین/محدودیت‌های جدیدآمریکا برای پذیرش پناهجو/صدورحکم هم‌دستان بابک زنجانی

حضور و سخنرانی فرمانده کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، استقبال مقامات ایرانی از آشتی ملی در فلسطین،صدور حکم پرونده هم‌دستان بابک زنجانی،اذعان ولیعهد جوان عربستان به نفوذ و قدرت بلامنازع انقلاب اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته،محدودیت‌های جدید آمریکا برای پذیرش پناهجو از ایران و ۱۰ کشور دیگر،صدور ویزای اتباع افغانستان براساس دفترچه اقامت،توصیه سرکنسول ایران در کربلا به زنان زائر اربعین،لغو نتیجه همه‌پرسی از سوی رهبران اقلیم با توصیه سردار سلیمانی و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، سوم آبان ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (چهارشنبه) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا، در دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام برگزار شد.

رهبر انقلاب در این مراسم با بیان اینه اقتصاد هم نیازمند امنیت است گفتند: مشکل تاریخی ما وابستگی اقتصاد به نفت است؛ این موجب شده در همه‌ی دوران‌ها دغدغه‌ی امنیت اقتصادی داشته باشیم. ایشان همچنین با اشاره به ناراحتی و عصبانیت قدرت های استکباری از اقتدار منطقه ای ایران، افزودند: همان‌طور که قبلاً بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می کنیم، امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و در خصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد.

معاون پیشین نخست وزیر عراق در امور انرژی گفت: با توصیه سردار سلیمانی، رهبران اقلیم نتیجه همه‌پرسی را لغو کردند. حسین الشهرستانی با بیان اینکه عراق و ایران در تمام زمینه‌ها از روابط خوبی برخوردار هستند. افزود: سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران تلاش فراوانی کرد و رهبران اقلیم کردستان عراق را نصیحت کرد تا نتیجه همه‌پرسی را لغو کنند و در پی تعلیق نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق مدیر گمرک‌های اقلیم کردستان عراق امروز چهارشنبه اعلام کرد که اایران گذرگاه مرزی باشماق را بازگشایی کرد.

در همین ارتباط محسن رضایی با اشاره به معلق شدن همه‌پرسی در کردستان عراق در یادداشتی تحت عنوان «بازگشت از مسیر غلط»، اقدام بارزانی را عاقلانه توصیف کرد.

علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به تعلیق نتایج همه‌پرسی در اقلیم کردستان با بیان اینکه اطمینان داشتیم اکثریت قریب به اتفاق مردم عراق و کرد خواهان همبستگی ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق هستند، گفت: همه چیزی طبق پیش‌بینی‌ها انجام شد.

تنها چند روز بعد از برگزاری نخستین جلسه مذاکرات آشتی ملی بین جنبش حماس و جنبش فتح در قاهره، گروهی از رهبران ارشد حماس راهی تهران شدند تا در جریان دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایرانی به تشریح روند گفت‌وگوهای خود با جنبش فتح و نتایج حاصل از آن بپردازند. سامی حمدان عواد ابو زهری، سخنگوی رسمی جنبش حماس یکی از اعضای این هیات در جریان سفر به تهران  به تشریح نتایج گفت‌وگوهای این گروه با مقامات ایرانی پرداخت و در پاسخ به این پرسش که در جریان دیدار با مقامات ایرانی نگاه آنها به موضوع آشتی ملی بین دو جریان فتح و حماس چگونه بود؟ اظهار داشت:‌ مقامات ایرانی از آشتی ملی در فلسطین استقبال کردند و آن را فرصت خوبی برای پایان دادن به مشکلات، دردها و رنج‌های مردم در نوار غزه عنوان کردند. در عین حال تاکید داشتند که آشتی ملی نباید به زیان پروژه مقاومت باشد و این دغدغه‌ای است که خود ما نیز داریم و ان‌شاءالله چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه از موافقت سفیر عراق با افزایش دفاتر موقت صدر ویزای اربعین خبر داد. مجتبی کریمی تصریح کرد: دولت عراق مجازات‌های شدیدی را برای افرادی که به صورت غیر قانونی در ایام اربعین وارد این کشور می‌شوند،‌ در نظر گرفته است.

همچنین میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا گفت به زنانی که قصد شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی را دارند، توصیه می‌کنم که از سفر انفرادی بپرهیزند و به صورت دسته جمعی در این راهپیمایی شرکت کنند. رییس ستاد مرکزی اربعین نیز با اشاره به اینکه مشکلی برای صدور ویزای اتباع افغانستان برای حضور در مراسم اربعیمن وجود ندارد گفت:ویزای اتباع افغانستان براساس دفترچه اقامت آنها صادر می‌شود.

درادامه دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه اعلام کرد که نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه بغداد را به مقصد آنکارا و تهران ترک کرد. آمانو نیز شنبه به تهران سفر می‌کند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه شب ششم آبان ماه در راس هیئتی وارد تهران می شود و در روز یکشنبه هفتم آبان ماه با تعدادی از مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا نسبت به نفوذ ایران در عراق ابراز نگرانی کرد. هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در منطقه گفت: حضور و نفوذ ایران در عراق موجب نگرانی است. وی در نشست خبری مدعی شد: حضور و نفوذ ایران در منطقه، ازجمله درعراق مایه نگرانی است. حضور ما در عراق برای همکاری با دولت این کشور و همکاری با اعضای ائتلاف ضد داعش است. هدف ما بیرون راندن داعش و همکاری با دولت عراق است.

همچنین محدودیت‌های جدید آمریکا برای پذیرش پناهجو از ایران و ۱۰ کشور دیگر اعلام شد. رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام محدودیت‌های جدید برای ورود پناهجو به خاک این کشور، فرآیند پذیرش پناهجو از ۱۱ کشور از جمله ایران را به تعویق انداخت.اغلب کشورهایی که شامل این محدودیت جدید می‌شوند از خاورمیانه و آفریقا هستند.

ولیعهد جوان عربستان به نفوذ و قدرت بلامنازع انقلاب اسلامی ایران در ۳۰ سال گذشته اذعان کرد. محمد بن سلمان وضعیت حکمرانی بر جامعه سعودی را واکنشی به انقلاب اسلامی ایران دانست که رهبران قبلی این کشور نمی‌دانستند چگونه با آن برخورد کنند. وی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین، با بیان اینکه وضعیت کشورش در سی سال گذشته عادی نبوده است، گفت: این مساله حاصل دکترین‌های سفت و سخت در واکنش به انقلاب اسلامی ایران بوده که بر جامعه (ما) حکومت کرده است. چیزی که رهبران قبلی نمی‌دانستند با آن چگونه مواجه شوند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه  در برنامه "تیتر امشب" گفت: تحریم‌ها علیه ایران و تحریم‌هایی که آمریکا در نقاط دیگر به کار می‌برد، علیه چندین متن حقوق بشری بوده و جنایت در حق یک ملت است. محمدجواد لاربجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که "گفته می‌شود آمریکا تلاش می‌کند با فشار و ایجاد نگرانی در اروپا، ایران را تحت فشار بگذارد، به نظر شما اروپایی‌ها در روند تحولات برجامی چه خط مشی‌ای را در پیش بگیرند؟" بیان کرد: کشورهای عمده اروپایی در مخالفت با منافع ما خیلی نیازی به تحریکات آمریکا ندارند و باید آن‌ها را به خوبی بشناسیم. درباره برجام باید توجه کنیم که ۱+۴ وجود ندارد. اگر آمریکا از برجام خارج شود، دیگر برجامی وجود ندارد. خروج معنایش این نیست که ما هستیم و عمل نمی‌کنیم، خروج یعنی باید عمل کند. بنابراین ما باید روشن بگوییم که ۱+۴ نداریم.

رییس دادگستری استان تهران از صدور حکم پرونده هم‌دستان «بابک زنجانی» خبر داد. غلامحسین اسماعیلی گفت: دادگاه در این مدت تلاش کرد تا حکم پرونده را صادر کند، اکنون این کار انجام شده و متن حکم طولانی است. وی افزود: متن حکم صادره در مرحله تایپ است. فکر می کنم تا هفته آینده حکم به متهمان و وکلای آنها ابلاغ شود.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (چهارشنبه) سوم آبان ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha