• پنجشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۶ / ۰۰:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96080402147
  • خبرنگار : 71503

کلنگ زنی در روز جشن ثبت جهانی کلپورگان

کلنگ زنی در روز جشن ثبت جهانی کلپورگان

ساخت نخستین مجموعه کارگاه پژوهشی سفال کلپورگان همزمان با جشن ثبت جهانی این روستا با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

به گزارش ایسنا، کامبیزمشتاق گوهری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در جلسه شورای گردشگری این استان بیان کرد: ثبت‌های جهانی علاوه به ایجاد   یک برند جهانی، موجب نظارت و استانداردهای بین المللی و شهرت یک منطقه می‌شود.

او ادامه داد: در دو سال گذشته استان سیستان و بلوچستان به حوزه گردشگری، زیرساخت‌های آن و برندسازی توجه داشته است که توانسته‌ایم سرمایه گذاری ویژه‌ای در روستای کلپورگان انجام دهیم و با نظر ویژه‌ای که استاندار از این روستا داشت، قرار شد برای نخستین بار بعد از انقلاب اولین مجموعه کارگاه پژوهشی در روستای کلپورگان با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان احداث شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اضافه کرد: امسال همزمان با جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان، کلنگ احداث این مرکز پژوهشی - کارگاهی  زمین می‌خورد. این اقدام موجب می‌شود تا پژوهشگرانی که در زمینه سفال و سرامیک فعالیت می‌کنند از تمام دنیا به این منطقه مراجعه کنند تا از نزدیک با هنر سفالگری کلپورگان آشنا شوند. 

مشتاق گوهری همچنین گفت: انجمن سفالگران ایران اولین تور آموزشی خود به کلپورگان را در۱۰  روز گذشته برگزار کرد که بازدید آنها از سایت‌های مهم سفال و سرامیک پیش از تاریخ از جمله «شهرسوخته»،  «اسپیدژ» و  مجموعه زنده سفال کلپورگان انجام شد. این تور  در سطح حرفه‌ای بازخورد بسیار خوبی داشت و امروز بسیاری از آنها متقاضی‌ هستند که خدماتی را برای ارتقای وضعیت سفال کلپورگان ارائه کنند. این مجموعه پژوهشی نیز می‌تواند زمینه ساز همین امر باشد.

او درباره اهمیت ویژه کلپورگان توضیح داد: تا کنون محوطه، سایت یا منطقه‌ای در منطقه بلوچستان نداشتیم که از آن در برند جهانی و رقابت‌های منطقه‌ای استفاده کنیم تا موجب شهرت و توجه بیشتر بین المللی به این منطقه شود. شورای جهانی صنایع دستی در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده و چندین بار مراکز و مناطقی را در سطح دنیا به عنوان شهرها و روستاهای صنایع دستی معرفی کرده و در کشور ما شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، لالجین، سیرجان، مریوان و اخیرا روستای کلپورگان ثبت جهانی شده‌اند. در حال حاضر ایران در بخش شهرهای جهانی که در حوزه صنایع دستی ثبت شده‌اند با ۶ شهر و یک روستا در مقام اول دنیا قرار گرفته است. پیش از این چین جایگاه اول ثبت‌های جهانی را به خود اختصاص داده بود.  به پیشنهاد ایران بحث روستاهای جهانی هم به برنامه ارزیابی شورای جهانی صنایع دستی اضافه شد. کلپورگان به عنوان نخستین روستای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه ثبت جهانی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: پیشینه سفال کلپورگان متعلق به هزاره‌های پیش از تاریخ است و یک هنر زنده محسوب می‌شود که قرن‌ها استمرار داشته و از چرخ در ساختش بهره نمی‌بردند. الگوهای این سفال به یافته‌های باستان شناسی هزاره دوم و سوم پیش از میلاد و حدود ۵ تا ۶ هزار سال پیش برمی‌گردد، نقش مایه‌هایی که روی سنگ نگاره‌ها و مناطق پیرامون وجود دارد، گواه این است که این سنت پایدار، توسط زنان این روستا استمرار یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha