• شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96080603024
  • خبرنگار : 71503

نوایی به جا مانده از «گل آقا» + صوت

نوایی به جا مانده از «گل آقا» + صوت

یک پژوهشگر و مستند ساز موسیقی نواحی درباره ابراهیم حدیدی معروف به « گل آقا» که بعد از ۱۵ روز کما در بیمارستان زابل از دنیا رفت، گفت: ابراهیم حدیدی یکی از آخرین نوازنده‌های سُرنا و ساکن شهر زهک در زابل بود.

علی مغازه‌ای در گفت‌و گو با ایسنا، درباره این نوازنده سُرنا بیان کرد: مرحوم حدیدی سُرنا نوازی را از سن پایین شروع کرده بود و در عروسی‌ها می‌نواخت. امیر گُرگیج مذکور زوج هنری گل آقا بود. این دو نوازنده از جمله هنرمندان مسلط به رپرتوار موسیقی سُرنا و دُهل منطقه سیستان هستند.

او ادامه داد: حدیدی در سال ۱۳۳۶ بدنیا آمد و بعد از مرگ همسرش تجدید فراش کرد، چند ماهی نیز با همسر جدیدش زندگی کرد. از گل آقا پنج فرزند پسر و دو دختر به جا مانده است. دو پسر او سُرنا می‌نوازند.

دبیر هنری فستیوال آینه دارد اضافه کرد: ابراهیم حدیدی یکی از منابع محمدرضا دوریشی- پژوهشگر موسیقی نواحی درباره سُرنا و دُهل بود زیرا او یکی از منابع زنده سُرنا در منطقه شرق ایران محسوب می‌شد. چون این هنرمند سرناهای استانداردی  می‌ساخت، می‌توان گفت در واقع یکی از منابع مهم سُرنا در این منطقه را از دست دادیم. با توجه به شخصیت محبوب گل آقا، مردم این منطقه هم به او علاقه زیادی داشتند.

این مستند ساز افزود: امیر گُرگیج مذکور نیز گل آقا را در اغلب مراسم‌ها همراهی می‌کرد. از این زوج هنری در اولین دوره فستیوال آینه‌دار دعوت شد تا مقام‌های موسیقی، رقص و بازی‌های محلی دوچاپی، سه چاپی، دو چوبه و چوب بازی را اجرا کنند. این اجرا با استقبال زیادی روبرو شد، در یکی از آلبوم‌های فستیوال آینه دار قطعه دهل و سرنای او منتشر شده است.

مغازه‌ای بیان کرد: گل آقا توانایی اجرای جزئیات آداب و رسوم عروسی سیستان و بلوچستان را داشت که خوشبختانه همچنان در منطقه سیستان انجام می‌شود اما نوازنده‌های کمی از آن به جا مانده است.

او اظهار کرد: قرار بود پرونده‌ای برای برقراری طرح مستمری ابراهیم حدیدی تشکیل شود، زیرا او همواره با مشکل مالی مواجه بود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: من همیشه نگران ساز سُرنا هستم زیرا نواختن آن بسیار دشوار است. به درجه استادی رسیدن برای نواختن این ساز نیز کار دشواری است، از طرفی کمتر کسی متقاضی یادگیری آن است. احتمال کمرنگ شدن سُرنا بیش از سازهای دیگر است.

ابراهیم حدیدی سُرنا و دُهل نواز پیشکسوت منطقه سیستان معروف به گل آقا بعد از سکته مغزی به کُما رفت و زحمات برای احیای او به نتیجه نرسید.

صدای سرنا ابراهیم حدیدی و دهل امیر گرگیج مذکور را در نخستین فستیوال آینه دار بشنوید.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha