• دوشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96080804776
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی هشتم آبان بخوانید؛

فرار بزرگ/افزایش حامیان دموکراسی/تذکر درباره نامه‌های الکترونیکی

فرار بزرگ/افزایش حامیان دموکراسی/تذکر درباره نامه‌های الکترونیکی

جدول مشخصات کلیدداران قوه مجریه؛ وزرا و معاونان، انتصاب وزیر نیرو و علوم با حکم رییس جمهور، اطلاعیه وزارت اطلاعات درمورد جلوگیری از توزیع ویزاهای جعلی برای زائران اربعین، بحرین خواستار خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس، گودبرداری راکتور واحد دوم نیروگاه بوشهر نقطه عطف در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ، تاکید رضایی بر حل مساله «سپنتا نیکنام» در مجمع تشخیص مصلحت، رونمایی از سامانه ‌پیشرفته راداری "آفاق"، توصیه کدخدایی به ورود حوزه علمیه در اقتصاد، اطلاعیه مهم حراست مرکزی وزارت دادگستری و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، هشتم آبان ماه ۱۳۹۶ است.

فرار یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش ایسنا ، یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با مبلغ 500 میلیارد تومان از کشور فرار کرد.  "م" یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با  مبلغ 500 میلیارد تومان بدهی از کشور خارج شده و از طریق وکیلش با وی ارتباط گرفتند و تلاشها برای بازگرداندن وی ادامه دارد.

رییس‌ جمهور با استناد به اصول هشتاد و هفتم و یکصد و سی و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در دو حکم جداگانه دکتر رضا اردکانیان را به سمت "وزیر نیرو" و دکتر منصور غلامی را به سمت "وزیر علوم، تحقیقات و فناوری" منصوب کرد.

جدول مشخصات کلیدداران قوه مجریه؛ وزرا و معاونان

سرانجام با مشخص شدن وزرای دو وزارت‌خانه نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری تکلیف تمامی اعضای دولت دوم حسن روحانی مشخص و کابینه دوازدهم تکمیل شد. بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و انتخاب مجدد او به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، چند ماهی برای معرفی ۱۸ وزیر پیشنهادی به مجلس برای گرفتن رای اعتماد و انتخاب معاونان رئیس‌جمهور و روسای سازمان‌ها طول کشید. روحانی در این مدت با استفاده از مشورت کارگروه‌هایی که تعیین کرده بود، سابقه مدیریتش و آشنایی با مدیران کشور، با آرامش تلاش کرد اعضای کابینه و معاونانش را به گونه‌ای انتخاب کند که بتوانند مسیر پیش گرفته شده در دولت یازدهم را ادامه داده و نواقص دولت قبل را در دولت آینده برطرف کنند. بالاخره یک‌شنبه (۲۹ مرداد ۹۶) با رای اعتماد مجلس به ۱۶ وزیر پیشنهادی و رای نیاوردن حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو، تکلیف اکثر اعضای کابینه دوازدهم روشن شد.

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد: اقدام به موقع وزارت اطلاعات مانع توزیع ویزاهای جعلی برای زائران شد و به شکل عمومی جای نگرانی برای زائران وجود ندارد.

در همین ارتباط سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: هنوز مرز خسروی باز نشده است. برای بازگشایی مرز خسروی منتظر تصمیم دولت عراق هستیم. شهریار حیدریاظهار داشت: ما برای بازگشایی مرز خسروی آمادگی کامل داریم و منتظر تصمیم دولت عراق هستیم. مثنی التمیمی فرماندار دیالی دیروز اعلام کرده بود که گذرگاه مرزی منذریه(خسروی) امروز (دوشنبه)  به روی زائران ایرانی باز خواهد شد اما آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین و شهریاری سخنگوی این ستاد، این خبر را تایید نکردند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح  نیز درباره رفع محدودیت‌های مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق،  گفت: محدودیت مرزی بین ایران و اقلیم کردستان عراق به زودی و طی چند روز آینده برطرف می‌شود. سرلشکر محمد باقری در حاشیه همایش ملی پدافند غیر عامل  اظهار کرد: اگر طرح تجزیه کردستان عراق انجام می‌شد کشور عراق دچار جنگ و خونریزی طولانی‌مدتی می‌شد، که در آن صورت کشورهای همجوار هم از این واقعه متأثر می‌شدند.

نشست سران سه قوه به میزبانی مجلس برگزار می‌شود. نشست سران سه قوه عصر امروز دوشنبه ۸ آبان، ساعت ۱۸ به میزبانی قوه مقننه در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

همچنین علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه فراکسیون امید درباره حکم تعلیق فعالیت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد گفت  که باید موضوع سپنتا نیکنام در جلسه ای با حضور نمایندگانی از هیات تطبیق مصوبات دولت و مجلس، مرکز پژوهش ها، کمیسیون شوراها، هیات رییسه، شورای نگهبان، فقها و کارشناسان مربوطه برگزار شود تا با انجام گفت‌وگوهایی به نتیجه واحدی برسند. وی تاکید کرد: جلسه مشترکی با حضور قوای سه‌گانه برای بررسی موضوع سپنتا نیکنام برگزار شود. محسن رضایی نیز  در صفحه توییتر خود بر حل مساله «سپنتا نیکنام» در مجمع تشخیص مصلحت تاکید کردو گفت: اگر در این رابطه به مجمع تشخیص مراجعه شود، مساله حل خواهد شد.

در آستانه خیزش دگربار شور اربعین حسینی و در سال تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی به همت متخصصان دفاعی کشورمان، با حضور وزیر دفاع ازسامانه ‌پیشرفته راداری "آفاق" رونمایی شد.  سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ‌و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از این رادار در تشریح این دستاورد مهم‌دفاعی با بیان اینکه رادار مراقبت ساحلی، قابلیت رصد شناورها تا برد ۲۰۰ کیلومتر را دارد، افزود: سامانه ‌پیشرفته راداری آفاق می‌تواند اهداف هوایی را نیز شکار کند.

وزیر خارجه بحرین خواستار خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس شد. خالد بن احمد در صفحه توئیتر خود نوشت: بحرین در نشستی که قطر در آن حضور داشته باشد، شرکت نمی کند. زیرا روابط قطر با ایران روز به روز بیشتر می‌شود و امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) را به خطر می اندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست مقام‌های سیاسی و نظامی ائتلاف متجاوزین به کشور یمن در ریاض گفت: ادعای وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر مانع تراشی کشورمان برای صلح در یمن مضحک و بی اساس است. بهرام قاسمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از اولین ساعات این تجاوز آن را محکوم نموده و خواستار توقف جنگ شده بود و همچنان راه حل نظامی در یمن را مردود می داند و در این راستا از هیچ کوششی برای پایان این جنگ خونبار و نفرت انگیز دریغ نخواهد کرد.وی تاکید کرد:حل مشکلات یمن در گرو توقف جنگ و گفت‌وگو بین همه گروه‌های یمنی است. وی همچنین در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان در تهران و ریاض گفت: براساس آنچه که امضا شده،‌ کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور انتخاب شده است و قرار است در آینده دفتر حافظ منافع ایران در جده ایجاد شود. زمان گشایش این دفتر و اعزام دیپلمات‌های ایرانی به جده مشخص نیست. تاریخ دقیقی در این ارتباط در نظر گرفته نشده و در زمانی که موضوع قطعی شد در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.

کمالوندی نیز در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: اگر برجام به نتیجه رسید به این دلیل بود که طرف مقابل به ویژه امریکایی ها به این جمع بندی رسیدند که اگر همه چیز را از ایرانی ها بگیرند، انها خودشان می سازند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گودبرداری راکتور واحد دوم نیروگاه بوشهر نقطه عطف در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است افزود: آقای لیخاچوف رییس روس اتم برای اولین بار و یک روز قبل از سفر پوتین به ایران برای حضور در این مراسم به ایران می‌آید. در حاشیه این مراسم مذاکرات ایران و روسیه درباره مسایل دو جانبه هسته ای انجام شود.

همچنین سید حسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و عضو سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای در   نشست سالیانه بنیاد پلاشرز درمورد سیاست هسته‌ای در جهان گفت که سیاست آمریکا در مورد ایران و خاورمیانه، در تل‌آویو تعیین می‌شود و نه در واشنگتن. این پژوهشگر خاطرنشان کرد که سیاست‌های ترامپ نشان داد که آمریکا، برای امضاء خود هیچ احترامی قائل نیست. برجام را مذاکره و امضا کرده و حالا زیرش می‌زند؛ احترامی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی قائل نیست چون آژانس انجام تعهدات برجامی ایران را تایید کرده و ترامپ محترم نمی شمارد؛ احترامی برای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل قائل نیست چون برجام مصوبه این شوراست و ترامپ آن را نقض می کند و اینکه متن سیاست اعلامی ترامپ در  مورد ایران، دیکته شده تل آویو و ریاض است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بسیاری از فقها و فضلای بزرگ در موضوع روابط اقتصادی کتاب‌ها نوشته‌اند و بسیاری نظریه پردازی کرده اند، گفت که حوزه علمیه باید در اقتصاد ورود کند. عباسعلی کدخدایی در نشست وظایف متقابل حوزه علمیه و نظام جمهوری اسلامی در پرتو قانون اساسی که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، تصریح کرد: قرن‌ها فقهای ما در موضوع روابط اقتصادی کتاب ها نوشته‌اند و شاگردها تربیت کرده‌اند. اینها باید در زندگی و حرکت مردم و مسئولان موثر باشد. حوزه باید در اقتصاد دخالت کند و در این‌باره نظریه پردازی کند.

حراست مرکزی وزارت دادگستری در مورد نامه‌های الکترونیکی مجعول اطلاعیه‌ای صادر کرد. پیرو اطلاعیه های قبلی این مرکز با توجه به تماس هموطنان محترم، به تازگی نامه های الکترونیکی با عنوان مجعول "سامانه رسیدگی به شکایات دادگاه‌های عمومی و انقلاب اسلامی پایگاه اطلاعاتی وزارت دادگستری" (یا سایر عناوین مجعول) برای برخی افراد ارسال شده که حاوی مطالب جعلی بوده و خواننده را ترغیب به باز کردن پیوست های نامه می‌نماید.

رئیس قوه قضاییه، با تأکید بر حساسیت دستگاه قضایی نسبت به حقوق عامه به ویژه در عرصه‌هایی نظیر سلامت عمومی، به مواردی از جمله رسیدگی به پرونده مربوط به گوشت های آلوده اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه نسبت به سلامت عمومی حساسیت زیادی دارد و حتی در برخی موارد که دستگاه های دیگر وظیفه برخورد داشته اند و کوتاهی کرده‌اند با وجود پاره‌ای مقاومت ها، به موضوع ورود پیدا کرده و وظیفه قانونی خود را انجام داده است.  آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی همچنین با عبور از مباحث ماهوی مربوط به موضوع عضویت یک فرد غیرمسلمان در شورای شهر یا نهادهای حاکمیتی، به بحث شکلی این موضوع راجع به صلاحیت شورای نگهبان پرداخت و تصریح کرد: ورود شورای نگهبان به این موضوع و بررسی شرعی آن از ناحیه فقهای شورای نگهبان نه تنها هیچ اشکالی نداشته بلکه وظیفه فقهای شورای نگهبان است. برخی وظیفة شورای نگهبان را مقصور به مدت زمان مذکور در اصل 94 قانون اساسی و صرفاً در موعد قانونی مربوط به بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی می دانند و معتقدند که فقهای شورای نگهبان نمی تواند قانونی را که مثلاً 20 سال پیش به تصویب رسیده از لحاظ تطابق با شرع مورد بررسی مجدد قرار دهد و اعلام کند که بخشی از آن خلاف شرع است، در حالیکه به عقیده اینجانب، این سخن کاملاً نادرست بوده و حمله به شورای نگهبان صحیح نیست. تشخیص موارد خلاف شرع از سوی فقهای محترم شورای نگهبان هیچ محدودیت زمانی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha