• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96081005901
  • خبرنگار : 71191

تخریب خانه «عفیف‌الدوله» بعد از مرمت!

تخریب خانه «عفیف‌الدوله» بعد از مرمت!

تصاویر می‌گویند نزدیک‌ترین بخش به خانه‌ی قاجاری «عفیف‌الدوله» در محله سنگلج تهران، در حالی تخریب شده که به تازگی سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی تهران سردر این خانه‌ی ارزشمند را مرمت کرده بودند.

به گزارش ایسنا، محله‌ی ۱۵ خرداد، خیابان اکبرنژاد، خیابان شیشه‌گران کوچه حمامی... اینجا خانه‌ی قاجاری قرار دارد که «عفیف‌الدوله»، از زنان ثروتمند و پرنفوذ دوره‌ی قاجار در آن زندگی می‌کرده و قبل از مرگ، به صورت مستقیم خانه را وقف می‌کند، اما این خانه بعد از درگذشت مالک‌اش به نظر می‌رسد با دردسرهایی روبه رو شده است.

بهزاد یعقوبی، نماینده اداره اوقاف در بازار تهران، در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: بخشی از خانه‌ قاجاری عفیف‌الدوله بعد از مرمت و بهسازی سردرِ بنا توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی تهران، تخریب شده است.

او با بیان این‌که این بنا، یک موقوفه متصرفه است که هرچند در فهرست آثارملی به ثبت نرسیده، اما جزو بناهای واجد ارزش در بافت تاریخی تهران است، ادامه می‌دهد: هرچند این بنا جزو اموال موقوفه بخش غرب تهران است، اما رئیس این اداره از چنین اقدامی هیچ اطلاعی نداشت و قرار شد روز چهارشنبه - ۱۰ آبان – در اولین فرصت با نامه‌نگاری با میراث فرهنگی تهران این اتفاق را پیگیری کند.

وی با بیان این که در طول چند سال گذشته بخش‌هایی از خانه توسط افرادی متصرف شده بودند می‌گوید: در طول چند سال موفق به تخلیه برخی از این افراد شدیم، اما هنوز چند نفر در این بنا ساکن هستند و به نظر می‌رسد این اقدام توسط  کسانی انجام شده است که بعد از چند سال زندگی بدونِ اجازه از مالک، خود را صاحب حق می‌دانند.

او با اشاره به مرمت سردر بنا توسط سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی در سال گذشته، ادامه می‌دهد: اوقاف از این عمل استقبال کرد، حتی اعلام کردیم در صورتی که در هزینه‌کرد اعتبار با مشکل بودجه مواجه شدند، می‌توان از محل اجرای "حفظ عین موقوفه" اعتبار را هزینه کرد.

یعقوبی با اشاره به تخریب بخش‌هایی از بنا در طول دو سه سال گذشته نیز بیان می‌کند: در حال حاضر دیوار بیرونی ریخته است، اما دیوار پشتی و طاق بنا باقی مانده است، اما قطعا اداره اوقاف تهران هرچه سریع‌تر این تخریب را پیگیری می‌کند.

هرچه سریع‌تر پیگیری‌ها را برای توقف تخریب آغاز می‌کنیم

علی‌محمد سعادتی، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران نیز در این زمینه به ایسنا می‌گوید: متاسفانه در سال‌های گذشته نیز افرادی قصد تخریب بنا را داشتند، اما از این اقدام جلوگیری کردند که در سال گذشته شهرداری منطقه ۱۲ با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی تهران اقدام به مرمت سردر این بنا کرد.

او با اشاره به این‌که هنوز مشخص نیست چه کسی این تخریب را انجام داده، ادامه می‌دهد: براساس پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم به نظر می‌رسد اداره اوقاف نیز از این اتفاق مطلع نبوده است، برای شناختن مقصر نیاز به بررسی‌های قطعی و دقیق‌تر داریم.

وی تاکید می‌کند: مدیریت بافت تاریخی تهران امروز (چهارشنبه ۱۰ آبان) پیگیری‌های خود را برای جلوگیری تخریب بیشتر این بنا آغاز می‌کند و از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز درخواست حضور نیروهای یگان حفاظت خود را در این بنا دارد.

مشاور معاونت شهرسازی و معماری می‌گوید: به شهرداری منطقه نیز تاکید می‌شود که از صدور هرگونه مجوز تخریب و نوسازی برای این بنا جلوگیری شود.

سردر خانه عفیف‌الدوله؛ قبل و بعد از مرمت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha