• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96081006172
  • خبرنگار : 71191

معاون میراث فرهنگی اعلام کرد

مخالفت میراث فرهنگی با عبور ماشین از عرصه هگمتانه

مخالفت میراث فرهنگی با عبور ماشین از عرصه هگمتانه

«محمدحسن طالبیان» اعلام کرد: عبور ماشین‌ها نه تنها از داخل عرصه محوطه تاریخی هگمتانه برخلاف ضوابط میراث فرهنگی است، که میراث‌فرهنگی مخالف ورود ماشین از گیت ورودی هگمتانه نیز است.

به گزارش ایسنا، در طرح پیاده‌راه کردن شش رینگِ تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام(ره)، مسئولان طرح فراموش کردند راهی برای عبور و مرور وسایل نقلیه کسبه‌ی بازار آهنگرها باز کنند، در نتیجه با اعتراض کسبه به استانداری، شورای تامین امنیت همدان وارد موضوع شد و درخواست دادن مسیری از عرصه‌ی ۴۰ هکتاری هگمتانه را برای عبور ماشین‌های کسبه‌ی این بازار قدیمی داد.

اما میراث فرهنگی برای جلوگیری از دائمی شدن این مسیر، نخست پیشنهاد داد تا خودروهای کسبه به صورت موقت از گیت ورودی محوطه‌ی تاریخی هگمتانه عبور کنند، تا زمانی که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، محوطه را بررسی کرده و در نهایت نظر نهائی اعلام شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اواخر هفته گذشته در همدان این محوطه‌ی تاریخی را بررسی کرد و اعلام مخالفت میراث فرهنگی را با این اتفاق اعلام کرد.

وی توضیح داد: با توجه به بازدیدی که از طرح پیاده راه سازی خیابان اکباتان همدان داشتیم به نظر می‌رسد اصل طرح که در جهت کیفیت بخشی به فضای شهری است در ادامه مرمت جداره‌ها مورد قبول است و رفع عوامل مخدوش کننده بصری در ارتقاء کیفیت آن تاثیرگذار خواهد بود. اما با این وجود، این طرح در ابتدای بازار آهنگرها به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو با مشکلاتی مواجه شده است، بنابراین مسئولان شهری پیشنهاد داده‌اند که مسیر ماشین‌رو برای بازار آهنگرها  از محوطه هگمتانه عبور کند که سازمان میراث فرهنگی مخالف این اقدام است.

طالبیان با اشاره به بازدیدش از محوطه هگمتانه بیان کرد: بعد از بازدید بلافاصله درخواست کردم تا همه‌ی مدارک، از طرح تفضیلی تا نقش‌ های عرصه و حریم و طرحی که قرار است در محوطه هگمتانه انجام شود با پیشنهادهای مختلف ارسال شود تا با تشکیل شورای فنی و مذاکره با وزارت و راه و شهرسازی هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل شهری اقدام شود.

وی تاکید کرد: درحال حاضر جلسه کارشناسی برای حفظ عرصه محوطه تاریخی هگمتانه و همچنین رفع مشکل اجتماعی در ارتباط با این مسیر که هم اکنون برای کسبه بازار آهنگران ایجاد شده با معاون معماری و شهرسازی و کارشناسان مربوط به این حوزه برگزار و راهکارهایی داده شد تا علاوه بر برطرف شدن مشکل کسبه بازار آهنگران، مسئله‌ای برای عرصه و حریم محوطه تاریخی هگمتانه پیش نیاید.

او با بیان این نکته که عبور ماشین‌ها نه تنها از داخل عرصه محوطه تاریخی هگمتانه برخلاف ضوابط میراث فرهنگی است که ورودی هگمتانه نیز محلی برای رفت و آمد گردشگران محسوب می‌شود، تاکید کرد: با بروز این اتفاق، نباید در این بخش‌ها تجمع مشاغل مزاحم افزایش پیدا کند.

طالبیان در ادامه به بیان دو راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: در طرح پیاده‌سازی خیابان اکباتانِ همدان، می‌توانند ترکیبی از طرح ماشین‌رو و پیاده‌راه طراحی کنند تا بدون آسیب رساندن به محوطه تاریخی ارزشمند هگمتانه، مشکل کسبه بازار آهنگرها و مسئولین شهری مرتفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha