• شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 96081307832
  • خبرنگار : 30054

دیدئو؛ جدیدترین دستاورد استارتاپ‌های الکامپ ۹۶

دیدئو؛ جدیدترین دستاورد استارتاپ‌های الکامپ ۹۶

در بخش پرهیجان الکامپ امسال، ۳۳۸ استارتاپ به ارائه‌ ایده‌ها و تازه‌های استارتاپ خود پرداختند. یکی از مهم‌ترین نیازهای استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا شناخته‌شدن آن‌ها است. دیدئو یک موتور جست‌وجوگر ویدئو است که از طریق این موتور می‌توان به محتوای منابع بزرگ ویدئویی مثل یوتیوب دسترسی پیدا کرد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، دیدئو، یک محصول وطنی است و تیمی متشکل از متخصصان و تحصیل‌کردگان دانشگاه صنعتی شریف در راستای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دست به ابتکاری زده که محتوای ویدئویی شبکه‌های بزرگی همچون یوتیوب را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

در این موتور، از سرویس هوش مصنوعی کمک گرفته شده که می‌تواند بلافاصله محتوای ویدئو را با سیاست‌های ایران تطبیق دهد و چنانچه محتوای ویدئو با سیاست‌های کشور مطابقت نداشته باشد از پخش آن خودداری کند. این موتور جست‌وجوگر همچنین، امکان اشتراک‌گذاری ویدئوها را در شبکه‌های مجازی فراهم می‌کند.

موتورهای جست‌وجوی وب به صورت معمول فقط وظیفه دارند محتوای مناسب را پیدا و مخاطب را به سایتی دارای محتوای مورد نظر هدایت کنند؛ بنابراین برای همه پیش آمده که در حال جست‌وجو برای مطلبی به ویدئویی برسند که یا به‌خاطر تحریم‌ها یا عدم مطابقت با قوانین ایران امکان دسترسی به سایت حاوی آن ویدئو وجود ندارد. در ایده‌ای که دیدئو پیاده‌سازی کرده است، همه ویدئوهای جست‌وجو شده از سوی‌ مخاطب را می‌شود بدون هیچ محدودیتی و به صورت مستقیم از داخل خود سایت آن مشاهده کرد.

از طرف دیگر با وجود پیشرفت‌هایی که در سال‌های گذشته و با معرفی شبکه‌های عمیق در زمینه هوش ‏مصنوعی و به‌خصوص بینایی ماشین اتفاق افتاده، درک محتوای تمام ویدئوهای وب و دسته‌بندی آنها تا رسیدن به دقت صددرصدی فاصله بسیار زیادی دارد.

برای حل این مشکلات، دیدئو از سه عامل برای تشخیص محتوا استفاده می‌کند که عبارتند از هوش مصنوعی، گزارش کاربران و مدیریت سیستم؛ در سطح اول سیستم هوش مصنوعی قرار دارد و حجم بسیار زیادی از ویدئوها را به صورت مداوم مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدی از آنها را که اطمینان دارد از لحاظ قوانین دارای محتوای مجرمانه نیست، برای مشاهده مستقیم در سایت اضافه می‌کند.

با توجه به اینکه تشخیص محتوا بدون شناخت رفتار و نظرات کاربران معنایی ندارد و در همه مراحل نظارت و پالایش، باید برای این مهم جایگاهی خاص قائل بود، ویدئو «گزارش کاربران» را برای رسیدن به الگوی مشخص برای مناسب‌سازی محتوای ویدئوها لحاظ کرده است. بنابراین این سیستم نیازمند دریافت بازخورد از کاربران در طی زمان است تا این فرایند به صورت کاملا خودجوش ادامه یافته و منجر به پالایش دقیق محتوای موجود در پایگاه داده شود. هرچه مدت‌زمان استفاده و تعداد کاربران در ویدئو افزایش پیدا کند به نتایج دقیق‌تری می‌رسند، علاوه بر هوش مصنوعی ناظر بر سیستم، مدیران سیستم به صورت مستقیم و مداوم بر عملکرد سایت از جمله افزودن یا حذف ویدئوها، نظارت بر ویدئوهای در حال مشاهده و کلمات مورد جست‌وجو قرار گرفته و همچنین بر رفتار کاربران نظارت مستقیم دارند.

دیدئو در هفت ماه توانسته‌ به میزان ۶٠‌ هزار تماشای روزانه دست یابد. این سامانه با قدرت تحلیلی که در اختیار دارد تا با احتمال بالایی قابلیت تشخیص درست در ارتباط با محتوا را دارد. شاید فقط ١٠ درصد محتوای موجود در یوتیوب فیلتر باشد، که قطعا کل محتوا نیست. می‌توان از ظرفیت‌های موجود دردیدئو برای رشد و بالندگی کشور مخصوصا در حوزه آموزشی بهره برد؛ کاربر با ورود به وبسایت دیدئو، قادر به جست‌وجو در بین بیش از ۴ میلیارد ویدئو است. یکی از قابلیت‌های کلیدی دیدئو افزونه‌ کروم آن است؛ به کمک این افزونه و کلیک روی مثلث قرمزرنگ (لوگوی دیدئو) در کنار عناوین، تمام ویدئوهای وب‌سایت‌ها و نتایج جست‌وجوی گوگل، به‌سادگی قابل مشاهده هستند. با توجه به اخبار منتشرشده در مورد احتمال رفع فیلتر یوتیوب در دانشگاه‌ها، استفاده از چنین سرویس‌هایی دور از ذهن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha