• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96081508958
  • خبرنگار : 71413

«مارکز» در فضای مجازی

«مارکز» در فضای مجازی

مرکز مجازی «گابو» در زادگاه «گابریل گارسیا مارکز» راه‌اندازی می‌شود تا همه با زندگی و آثار این اسطوره ادبی آشنا شوند.

به گزارش ایسنا، «اسپکتادور» نوشت: به زودی در شهر کارتاخنای کلمبیا که زادگاه «گابریل گارسیا مارکز» است، مرکزی مجازی تاسیس می‌شود تا علاقه‌مندان از طریق فناوری روز و در فضایی جدید با زندگی و آثار این نویسنده برنده نوبل ادبیات آشنا شوند.

بازدیدکنندگان از مرکز «گابو» با قرار گرفتن در فضاهای مجازی، زندگی، مصاحبه‌ها و کتاب‌های «مارکز» را تجربه می‌کنند و با بخش‌هایی از این پروژه پنج‌بعدی وارد تعامل می‌شوند. تصویر نویسنده رمان «صد سال تنهایی» در این نمایشگاه واقعیت مجازی، به عنوان محقق، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و فردی که در سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت‌هایی داشته، به نمایش درمی‌آید و افراد می‌توانند در فضایی نو او را بهتر بشناسند.

بخش‌ دیگری از این مرکز، به متون به‌جامانده از «مارکز» مربوط می‌شود و در گوشه‌ای دیگر، بازدیدکننده‌ها می‌توانند هر نوع خاطره‌ای را که از «گابو» و کتاب‌های او داشته‌اند، به ثبت برسانند.

مرکز بین‌المللی بزرگداشت «گابو» با بودجه‌ای که وزارت اطلاعات و ارتباطات کلمبیا به این کار تخصیص داده، روز ۱۵ ژوئن ۲۰۱۸ بازگشایی می‌شود. در آینده نزدیک بخش‌های دیگری هم به آن اضافه می‌شود تا این مرکز به کانون نوآوری‌های تکنولوژیک، علمی و تحقیقاتی تبدیل شود. به گفته یکی از مسئولان این مرکز، «مارکز» همیشه دوست داشت حداکثر مردم به اطلاعات و دانش دسترسی داشته باشند و ایده احداث این مکان هم با همین هدف شکل گرفته است.

«گابریل گارسیا مارکز» که از مشهورترین نویسندگان آمریکای لاتین به حساب می‌آمد، ششم مارس ۱۹۲۷ در آرکاتاخنای کلمبیا متولد شد. «گابو» زمانی که در دانشگاه ملی کلمبیا رشته حقوق می‌خواند، به طور جدی وارد کار روزنامه‌نگاری شد. «مارکز» در طول عمرش آثاری را چون «پاییز پدرسالار» (۱۹۷۵) و «عشق سال‌های وبا» (۱۹۸۵) که از معروف‌ترین رمان‌هایش هستند، خلق کرد.

این نویسنده کلمبیایی این شانس را داشت که در زمان حیاتش به موفقیت مالی برسد و مورد تحسین منتقدان ادبی قرار گیرد؛ اتفاقی که برای خیلی از همتایان او رخ نمی‌دهد. «گابو» را پس از «میگوئل سروانتس» نویسنده قرن هفدهمی «دن کیشوت»، محبوب‌ترین نویسنده اسپانیولی‌زبان می‌دانند. علاوه بر محبوبیت ادبی، «مارکز» برای خلق سبک ادبی «رئالیسم جادویی» هم اعتبار بسیاری برای خود خرید. با این حال این‌ها تنها افتخارهای ادبی «مارکز» نیستند. او در هشتم دسامبر ۱۹۸۲ مهم‌ترین جایزه ادبی جهان، یعنی نوبل را به دست آورد.

«گابریل گارسیا مارکز» سال ۲۰۱۴ در یکی از روزهای نیمه ماه آوریل با زندگی وداع گفت. او ۱۲ سال پایانی عمرش را با سرطان غدد لنفاوی جنگید و در سال‌های آخر درگیر زوال عقل و آلزایمر شده بود. وضعیت بد سلامتی او طی سال‌های آخر، جامعه ادبیات و روزنامه‌نگاری جهان را متأثر و مرگ او کتاب‌دوستان بی‌شماری را در سرتاسر دنیا اندوهگین کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha