• جمعه / ۱۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96081910847
  • خبرنگار : 71545

پیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا:

موتورسیکلت‌ها ۴ برابر خودروها آلودگی دارند

موتورسیکلت‌ها ۴ برابر خودروها آلودگی دارند

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به وضعیت استاندارد موتورسیکلت‌های موجود گفت: یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کند.

نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها باید با استانداردهای روز اروپا تولید شوند، اظهار کرد: مبنای استاندارد ما، استاندارد روز اروپاست که در آن همه موتورسیکلت‌ها باید انژکتوری باشند. یعنی آنچه در مصوبه ریاست جمهوری نیز به آن اشاره شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت موتورسیکلت‌های ترددکننده در سطح شهر تصریح کرد: اکثر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند کاربراتوری هستند که هم اجازه مسافرکشی دارند و هم باربری که بیشترین آسیب را به وضعیت هوای شهرها وارد می کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه با تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری مخالف است، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد اجازه تایید نو به موتورهای کاربراتوری را نمی‌دهد و هم‌راستا با دولت با آنها برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در کمیته آلایندگی به دستور رییس جمهوری فرصتی تعیین شده که موتورسیکلت‌ها تا سال آینده از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند. در این میان سازمان ملی استاندارد نیز به دنبال این است که استانداردهای موجود در مورد موتورسیکلت‌ها ارتقاء یابد و  در این راستا مانند خودرو تایید نو داشته باشند که در این راستا در مورد موتورسیکلت‌ها دو مساله وجود دارد که یکی از آنها آلایندگی و دیگری ایمنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۸-۱۹ ۱۳:۳۸

کاملا مخالفم. میزان تولید ذرات معلق موتور 4 برابر ماشین هست درست، اما مصرف سوخت یک موتور کاربوراتوری حدود یک چهارم ماشین هست. بنابراین یک چهارم ضربدر 4 میشه 1. یعنی تا اینجا ماشین انژکتوری و موتور کاربوراتوری به لحاظ آلایندگی مساوی‌اند. بعد درنظر بگیرید یک مسیر مشخص را ماشین در تهران 45 دقیقه طی میکنه ولی موتور 15 دقیقه، بنابراین موتور به اندازه یک سوم زمان ماشین در حال تولید آلاینده است. یعنی آلایندگی موتور یک سوم ماشینه. بعلاوه در نظر بگیرید اگر به موتور اجازه حمل بار داده نمیشد به ازای هر موتور در شلوغ‌ترین محله های تهران باید یک وانت جایگزین میشد برای حمل بار که کلی به حجم ترافیک و آلایندگی اضافه میشد. وضیعت و انتهای مرکز شهر را هم که همه دیده ایم. آلاینده ترین ماشین ها هستن. به نظر بنده اگر بعضی آقایان تولیدکننده دست از تکنولوژی 40 سال پیش بردارند، با انژکتوری کردن موتورها کمک بسیار زیادی به کیفیت هوا میشه کرد. بعلاوه ارگانهای مربوطه باید برای شدت صدای تولیدی وسایل نقلیه هم استاندارد تعریف کنند و با اصلاح اگزوز موتورها گامی در جهت مبارزه با آلودگی صوتی هم برداشته بشه.

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۱۹ ۲۳:۵۴

باید در وهله ی اول جلوی تولید و واردات موتورهای کاربراتوری را گرفت. قانون باید سفت وسخت اجرا بشود. البته قبلش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی هم بشود. آلودگی هوا قابل مهار است اگر همه دستگاهها به‌ویژه وزارت صنعت ودولت و پلیس همکاری کنند.