• شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96082011406
  • خبرنگار : 71191

چینی‌ها «نجیرم» یا «مهرویان» را می‌خواهند

چینی‌ها «نجیرم» یا «مهرویان» را می‌خواهند

رییس موسسه ملی میراث فرهنگی زیرآب چین، فعالیت در بخش ساحلی و داخل آب یکی از دو منطقه «مهرویان» و «نجیروم» در محوطه باستانی سیراف بوشهر را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری روز ۱۵ آبان اعلام کرد، «هیات میراث فرهنگی زیر آب چین» در قالب سه کارشناس از موسسه ملی میراث زیر آب و سازمان میراث فرهنگی این کشور به تهران رسید، تا علاوه‌بر بازدید از محوطه‌های تاریخی سیراف از موزه ملی ایران نیز بازدید کنند.

حضور این تیم در ایران به دنبال دعوت موسسه ملی میراث زیر آب چین از ایران، حسین توفیقیان، رییس گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و سامان سورتیجی، باستان شناس در دوره‌های غواصی حرفه‌ای و باستان‌شناسی زیر آب که در این کشور برگزار شد، صورت گرفته است. به دنبال حضور این کارشناسان از چین، نشستی با محمدحسن طالیبان- معاون میراث فرهنگی-، سید محمد بهشتی –رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری- و بهروز عمرانی –رئیس پژوهشکده باستان شناسی- برگزار شد.

در این نشست «دامن یانگ »، رییس موسسه ملی میراث فرهنگی زیرآب چین خواستار فعالیت در بخش ساحلی و داخل آب یکی از دو منطقه «مهرویان» و «نجیروم» در محوطه باستانی سیراف بوشهر شد.

او از سازمان دولتی میراث فرهنگی و موسسه ملی باستان شناسی زیر آب چین به عنوان دو سازمانی نام برد که در کشور چین در زمینه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند و افزود: همه کارهای مربوط در زمینه میراث فرهنگی اعم از مرمت، حفاظت، باستان شناسی در سازمان دولتی میراث فرهنگی چین انجام می شود. همچنین دپارتمانی در سازمان دولتی میراث فرهنگی چین وجود دارد که در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی فعال است.

وی با اشاره به این که موسسه ملی باستان شناسی زیر آب چین به طور مستقیم با سازمان دولتی میراث فرهنگی کار می‌کند، گفت: این موسسه از نظر ساختاری شبیه موسسه ملی زیر آب فرانسه است با این تفاوت که موسسه فرانسوی زیرنظر وزیر فرهنگ فعالیت می کند.

او در ادامه میراث فرهنگی تاریخی سیراف را بسیار درخشان دانست و  خواستار فعالیت در بخش ساحلی و داخل آب یکی از دو منطقه «مهرویان» و «نجیروم» شد و افزود: نجیروم از نظر باستان شناسی بسیار بکر است و تاکنون کسی در آنجا کار نکرده است.

رییس موسسه ملی میراث فرهنگی زیرآب چین مهرویان را نیزبه این دلیل بسیار مهم دانست و گفت: همه لایه‌نگاری‌های مربوط به قرون ۹ تا ۱۵ بندر «مهرویان» حاکی از تداوم وجود سفال‌های «سلادون» (سفال‌های چینی سبز رنگ) است این در حالی است که کمتر کسی تاکنون روی این منطقه کار کرده است.


درخواست برای تبادل دانشجو باستان‌شناسی

وی در ادامه خواستار تبادل دانشجو و کارشناس بین ایران و چین در راستای مطالعات بیشتر در حوزه های مختلف باستان شناسی شد.

یانگ با اشاره به سابقه بلند مدت رابطه ایران و چین گفت: دانش آموزان چینی در کتاب‌های درسی درباره این رابطه می‌آموزند، به طور مثال در کتاب‌ها از سکه‌های نقره ایرانی نام برده می‌شود.

او معتقد است: همکاری‌های مشترک ایران و چین می‌تواند شناخت، تفاهم و دوستی را حداقل بین دانشمندان دو کشور بیشتر کند.

                                                       
لزوم همکاری‌های مشترک بین چین و ایران

سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با اشاره به سابقه طولانی ارتباطات ایران و چین گفت: این در حالی است که متاسفانه در قرون اخیر تقریبا ارتباطات این دو کشور قطع بوده است، بنابراین زدودن این فراموشی با همکاری‌های مشترک بین دو کشور امکان پذیر است.
 
او در ادامه توضیحاتی درباره فعالیت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری داد و با بیان این‌که این پژوهشگاه در همه رشته های مرتبط با موضوع میراث فرهنگی فعالیت می‌کند، جمع پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را جمعی دانست که همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با میراث فرهنگی را پوشش می‌دهند و گفت: این در حالی است که معاونت میراث فرهنگی اغلب در زمینه حفاظت و معرفی کار می کند و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عهده دار پژوهش است.

همکاری ایران و چین محدود به باستان‌شناسی زیرآب نباشد


وی با بیان این نکته که همکاری ایران و چین می‌تواند تنها به باستان شناسی زیر آب محدود نباشد، گفت: اگر چین آمادگی داشته باشد ما علاقمند هستیم در همه زمینه های یاد شده با چین همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

بهشتی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از ارتباطات ایران و چین، دریایی بوده است،یکی از زمینه های مهم همکاری دو کشور را در زمینه باستان شناسی به ویژه باستان شناسی زیر آب دانست و گفت: همکاری در زمینه باستان شناسی زیر آب در ایران یا باستان شناسی زیر آب در چین الویت دارد.

وی کشور ایران را در زمینه باستان شناسی زیر آب بسیار جوان دانست و تاکید کرد: باید توانمندی های خود را در این زمینه افزایش دهیم و همکاری مشترک با چین در قالب انعقاد تفاهمنامه و تعریف پروژه ها برای توسعه باستان شناسی زیر آب بسیار کمک کننده خواهد بود.


ایجاد پایگاهی از  دریای عمان تا خلیج فارس

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراق فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به انجام تحقیقات اندک از سواحل عمان تا خلیج فارس، برلزوم گسترش این بررسی‌ها تاکید کرد و گفت: امروزه در حالی بحث توسعه و طرح‌های عمرانی موجود در این مناطق مطرح می‌شود که هنوز شناخت اندکی از این مناطق داریم.

او تاکید بر اهمیت میراث زیر آب و میراث دریا گفت: این دو با هم در ارتباط بوده و برای فهم و شناخت آنها باید توامان زیرآب و کنار ساحل را مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

وی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون میراث زیرآبی یونسکو، از اختصاص بودجه‌ای ویژه برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه میراث دریا و زیرآب و برگزاری کارگاه های مختلف در سطح منطقه و جهانی خبر داد.

طالبیان همچنین با اشاره به فعالیت‌های چندرشته ای در پایگاه‌ها، از فعالیت ۹۰ پایگاه خبر خبر داد و افزود: پایگاه میراث فرهنگی «از دریای عمان تا خلیج فارس» ایجاد می‌شود و سه پایگاه زیر نظر این پایگاه در استان‌های سیستان و بلوچستان( احتمالا در چابهار)، بوشهر (احتمالا در کنگ) و هرمزگان( احتمالا در سیراف) فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha