• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 96082414417
  • منبع : نمایندگی قم

آیت‌الله گرامی: ویژگی علامه طباطبایی آزادمنشی در تمامی شئون بود

آیت الله گرامی

آیت‌الله گرامی با اشاره به لطافت روح، ادب، عاطفه و صفای باطن علامه طباطبایی، تاکید کرد: آزادمنشی در اندیشه، آثار و رفتار علامه طباطبایی موج می‌زد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت‌الله محمد گرامی قمی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) که به مناسبت هفته قرآن دانشگاه‌ها در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به ادب، تواضع و لطافت روحی علامه گفت: این صفات پسندیده در وجود ایشان موج می‌زد و حتی در امور جزئی نسبت به همه، حتی خادم منزل این ویژگی‌ها را داشت.


آیت الله گرامی بیان کرد: هر کسی که با ایشان ارتباط داشت محبت، عاطفه و صفای باطن او را احساس می‌کرد و حتی با مزاح و شوخی به خادم منزل خود روحیه می داد.


وی با اشاره به تواضع علامه، عنوان کرد: این تواضع حتی در امور علمی هم نمود داشت و ایشان از هر مطلب و پیشنهاد تازه و جدید استقبال می‌کردند به طوری که افراد به راحتی در نزد ایشان حرف خود را می‌زدند.


این استاد حوزه با بیان اینکه آزادمنشی، تواضع و آزادی ابراز تفکر و ... از ویژگی‌های علامه طباطبایی بود، عنوان کرد: ایشان وقتی وارد قم شدند ابتدا فقه و اصول را شروع کردند ولی پس از مدتی فرمودند اینها را دیگران می‌گویند اما جای مباحث تفسیری و عقلی خالی است، لذا به این مباحث اهمیت دادند و فقه و اصول را کنار گذاشتند و وارد عرصه تفسیر و فلسفه شدند، در حالی که ورود به این زمینه‌ها در حوزه علمیه با مشکلات زیادی همراه بود.


آیت الله گرامی با اشاره به زحمات مداوم ایشان در نوشتن تفسیر المیزان، بیان کرد: ایشان حتی می‌فرمودند من نمازهای واجب را به ضرورت اکتفا می‌کنم و از مستحبات می‌گذرم تا این تفسیر تمام شود. به هر حال ایشان به تفسیر اهمیت دادند و در فلسفه نیز بیان ثقیلی داشتند و ممارست لازم داشت تا کسی بتواند با درس ایشان مانوس شود، منتهی برخورد ایشان آنقدر جاذب بود که افراد را جذب می‌کرد.


آیت‌الله گرامی ادامه داد: علامه همان طور که به تفسیر اهمیت می‌دادند به فلسفه نیز بها دادند؛ گاهی می‌شنویم برخی با فلسفه مخالفت می‌کنند چنان چه در دوره ایشان هم این مباحث مطرح بود ولی حقیقت این است که انسان ذهنی جستجوگر دارد و دوست دارد بفهمد قوانین حاکم بر جهان هستی چیست و تنها علمی که متصدی این مسئله است فلسفه است.


این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: علم کلام تا حدودی به این مسایل می‌پردازد ولی بحث آزاد در مورد هستی، نیست و مقید به شریعت است از این رو اگر در میان فلاسفه کسانی هستند که اقوالشان با شریعت سازگار نیست نمی‌توان گفت فلسفه بد است.


وی افزود: وقتی علامه در قم تدریس فلسفه را شروع کرد اعتراضات زیادی به آیت‌الله بروجردی صورت گرفت و ایشان هم بر خلاف تمایل خویش از علامه خواستند که بحث خود را تغییر دهند.

آیت الله گرامی ادامه داد: در شیعه یک تفسیر با متد عقلانی و تحقیقی و تحلیلی نداشتیم و المیزان نقطه عطفی شد و ایشان با این کار به شیعه آبرو دادند اما متاسفانه برخورد خوبی با علامه انجام نشد که البته این مشکلات با تدبیر علامه حل شد و امروز نیز حوزه باید با آزادمنشی به توسعه علمی و به خصوص در مسایل قرآنی بپردازد.

آیت الله گرامی عنوان کرد: در دوره معاصر هم به تحقیقات خوب فلسفی نیاز داریم البته گاهی مطالبی نوشته می شود ولی بیشتر جنبه خطابی دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: آزادمنشی علامه در همه آثار، منش و رفتار وی موج می‌زد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.