• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96090804326
  • منبع : نمایندگی همدان

عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد

مسئولان کشف آثار تاریخی در میدان مرکزی همدان را فرصت بدانند نه تهدید!

مسئولان کشف آثار تاریخی در میدان مرکزی همدان را فرصت بدانند نه تهدید!

ایسنا/همدان عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: مسئولان همدان کشف آثار تاریخی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان را یک فرصت تلقی کنند.

دکتر «یعقوب محمدی‌فر» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی همدان بر آثار کشف شده از میدان در حال تحقیق و تفحص است، افزود: مسئولان از کشف این آثار تاریخی برای احداث یک موزه باز به‌منظور جذب گردشگر بیشتر می‌توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: نباید مسئولان شهرداری همدان به‌علت توقف کار و طولانی‌تر شدن پروژه پیاده‌راه‌سازی کاوش‌ها را متوقف کنند و این موضوع را یک تهدید برای کار خود تلقی کنند.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: مسئولان شهری همدان با احداث یک موزه تاریخی در میدان امام می‌توانند مظاهر یک شهر تاریخی هم‌چون همدان را به تصویر بکشند.

وی درباره احتمال وجود شهر زیرزمینی در میدان مرکزی شهر همدان گفت: در طول تاریخ رسوباتی از قسمت‌های مرتفع شهر به سمت قسمت پست‌تر که میدان امام باشد، تجمع پیدا کرده و موجب رسوب گرفتن لایه‌های مختلف شده است.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: در این لایه‌های رسوبی ممکن است آثار تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف همچنان کشف شود اما احتمال وجود شهر زیرزمینی دور از تصور است.

ادامه کاوش‌های میدان مرکزی شهر همدان حداکثر تا فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این‌که علاقمند و امیدوار به کشف آثار در محوطه میدان امام(ره) شهر همدان هستیم، اعلام کرد: کاوش‌ها در میدان مرکزی شهر همدان حداکثر تا فردا ادامه می‌یابد.

«علی مالمیر» با اشاره به انجام کاوش‌ها در میدان مرکزی شهر همدان به‌دنبال اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان امام خمینی(ره) اظهار کرد: پس از کشف تابوتی در این محوطه که مربوط به دوره اشکانیان بود، به مدت 10 روز کاوش اضطراری در این منطقه ادامه پیدا کرد.

وی گفت: در اواسط میدان کاوش‌ها را گسترش دادیم تا در صورت کشف سایر آثار تاریخی، به جای تعبیه آب‌نما در وسط میدان مرکزی شهر همدان، موزه‌ای در این محوطه راه‌اندازی کرده و آثار تاریخی کشف شده را در آن نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: آثار تاریخی کشف شده در میدان ظرفیت تشکیل یک موزه در این محوطه را ندارند این در صورتی است که راه‌اندازی موزه جذابیت بسیار خوبی برای گردشگری ایجاد خواهد کرد.

مالمیر تصریح کرد: در صورتی‌که به آثار تاریخی دیگری برمی‌خوردیم، با همکاری شهرداری مایل به راه‌اندازی یک موزه در وسط میدان بودیم که این امر محقق نشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تصریح کرد: احتمال وجود شهر زیرزمینی با این آثار کشف شده وجود ندارد، چون آثار به تعداد و گونه‌هایی نیست که احتمال وجود شهر زیرزمینی را تأیید کند.

وی یادآور شد: با توجه به تاریخی بودن بافت همدان، احتمال این‌که آثار تاریخی از هر نقطه‌ای کشف شود وجود دارد اما به صرف احتمال نمی‌توان خیابان و منازل مردم را حفاری کرد.

ادامه یا توقف کاوش‌ها در میدان امام همدان امروز مشخص می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا از برگزاری جلسه مدیرکل میراث فرهنگی استان با باستان‌شناسان عصر امروز به منظور بررسی و تصمیم‌گیری درباره ادامه یا توقف کاوش‌ها در میدان مرکزی همدان خبر داد.

احمد ترابی در رابطه با کاوش‌های انجام گرفته در میدان مرکزی شهر همدان در پی اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان امام خمینی(ره) اظهار کرد: به جز دو تابوت سفالی که 80 درصد آن از بین رفته و تکه‌های سفال مربوط به دوره سلوکی، اشکانی و به قول سرپرست کاوش‌های میدان دوره مادها، آثار معماری خاصی به دست نیامده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مدیرکل میراث فرهنگی استان با باستان‌شناسان در روز جاری به منظور بررسی و تصمیم‌گیری درباره ادامه یا توقف کاوش‌ها در میدان مرکزی همدان تصریح کرد: برای ادامه کاوش‌ها باید برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار شده و شرایط آب و هوایی درنظر گرفته شود و بدانیم حفاظت از آثار تاریخی مهم است در غیر این صورت امکان از بین رفتن آن وجود دارد.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، در محل کاوش میدان به جز آثار دوره معاصر و دو تابوت سفالی و خورده‌های سفال آثار شاخص دیگری کشف نشده است تا بتوانیم به اتکای آن کاوش‌ها را ادامه دهیم.

وی در پاسخ به سوال کشف نخستین کتیبه سلوکیان در خیابان اکباتان شهر همدان نیز گفت: در خیابان اکباتان به جز دو ستون که به موزه هگمتانه منتقل شد، چیز جدیدی به دست نیامده است.

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha