• جمعه / ۱۰ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96091005050
  • منبع : نمایندگی قم

در گردهمایی استادان موسسه امام خمینی(ره) عنوان شد:

علامه طباطبایی؛ بزرگترین احیاگر روایات شیعه

گردهمایی استادان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه 9 آذر در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار و در آن تاکید شد: علامه طباطبایی؛ بزرگترین احیاگر روایات شیعه است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این مراسم گفت: برخی تصور می‌کنند علامه طباطبایی در «تفسیر المیزان» به روایات کم توجهی داشته است.


قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بنده معتقدم ایشان برخلاف این تصور یکی از بزرگترین احیاگران احادیث شیعه به خصوص روایات تفسیری بوده‌اند و در المیزان نزدیک به ۳۰ بحث روایی در هر مجلد دارند که در میان تفاسیر شیعه بی نظیر است.


وی با بیان اینکه نقش علامه طباطبایی در استفاده از روایات و نشان دادن راه‌های ایجاد موافقت روایات با قرآن بی نظیر است تصریح کرد: ایشان نه تنها در استفاده از روایات شیعه بلکه در بهره‌گیری از روایات اهل سنت نیز تحقیقات فراوانی آن هم با امکانات و محرومیتهای آن دوره داشته است.


رجبی  تاکید کرد: علامه طباطبایی بر خلاف تصور نادرست برخی افراد نه تنها نسبت به روایات بی مهری نداشت بلکه با برخورد با روایات جعلی و اسرائیلی‌ها، احیاگر روایات بوده است.


همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین در این مراسم گفت: امروز بیش از ۵۰۰ درس تفسیری در حوزه قم برگزار می‌شود که نشان می‌دهد چراغ مباحث تفسیری روشن شده است.


وی با بیان اینکه حوزه دوره طلایی خود را سپری می‌کند افزود: شخصیت و راه علامه طباطبایی باید برای همه حوزه‌ای‌ها الگو باشد و از راه وی برای توسعه علوم به خصوص تفسیر بهره بگیرند.


بنیادی تاکید کرد: علامه چندین ویژگی دانش که او را برجسته کرد؛ علامه طهارت فکری و گفتاری داشت که این ویژگی‌ها از اخلاق و تواضع برجسته وی منشا گرفته بود.


وی افزود: از دیگر ویژگی‌هایی که باید برای حوزه امروز درس باشد این است که علامه نسبت به دغدغههای جامعه خود بی تفاوت نبود و براساس نیازها اقدام به تالیف اثر کرد.

در بحش دیگری از گردهمایی استادان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: علامه برای اثبات ولایت فقیه از قرآن به فطری بودن مدیریت گروه و اجتماع به عنوان مقدمه اشاره کرده و سپس از طریق ضرورت مدیریت اجتماعی از طریق آیات قرآن بحث ولایت فقیه را اثبات میکند.

او با بیان اینکه فردی به جامعیت علامه طباطبایی در میان علمای شیعه کم نظیر است، گفت: ایشان در غالب رشته‌های علوم تبحر داشت.


وی با بیان اینکه بارزترین خدمات علامه طباطبایی در تفسیر قرآن صورت گرفت که نماد بارز آن در المیزان تبلور یافته است، گفت: ایشان برخلاف علمای گذشته که خواسته‌اند ولایت فقیه را از روایت عمر بن حنظله اثبات کنند و غالبا هم به این نتیجه رسیده‌اند که اثبات پذیر نیست آن را از قرآن اثبات کرده است.


آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تصریح قرآن در مورد گلایه پیامبر(ص) از مهجوریت کتاب الهی در میان مسلمین بیان کرد: ما باید با خود بیندیشیم که آیا  جزء کسانی نیستیم که حق قرآن را به درستی ادا نکرده‌ایم؛ برخی از ما گاهی در سخنرانی و نوشتن آثار دینی خودمان آیات قرآن که به صراحت برای یک مسئله‌ای استدلال آورده رها میکنیم و به روایات ضعیف السند میپردازیم که از مصادیق مهجور قرار دادن قرآن است.


وی افزود: در مجامع ما قرآن به خوبی و با صوت خوش خوانده میشود ولی اگر بخواهیم مهجوریت آن به صورت کامل رفع شود باید ابتدا خودمان در فهم و عمل به آیات آن پیشقدم شویم.


آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه علامه طباطبایی به خوبی از قرآن برای پاسخ به نیازهای دوره خویش بهره برده است، افزود: علامه طباطبایی تحول عمیقی در تحقیقات علمی و فقهی حوزه ایجاد کرد که اثبات ولایت فقیه از نگاه قرآن یکی از این موضوعات است.


این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: علامه برای اثبات ولایت فقیه از قرآن به فطری بودن مدیریت گروه و اجتماع به عنوان مقدمه اشاره کرده و سپس از طریق ضرورت مدیریت اجتماعی از طریق آیات قرآن بحث ولایت فقیه را اثبات میکند.


آیت الله مصباح یزدی گفت: مرز در جامعه اسلامی، اعتقاد است؛ جامعه اسلامی جامعه واحدی است که مرز آن اعتقاد به خدا است.


وی افزود: قبل از این‌که کلامی از انقلاب بر زبان هیچ عالمی آمده باشد و کسی درباره حکومت اسلامی طرحی داده  و در صدد اجرا باشد علامه در این زمینه مطالب عمیقی را بیان کرده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: علامه نه تنها تفسیر و علوم قرآنی را زنده کرد بلکه راه و روش استفاده از قرآن را برای حل همه نیازمندیهای اجتماعی ارایه و تاکید فرمودند که همه شئون در اسلام، اجتماعی است.


 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha