• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96091105542
  • خبرنگار : 30057

ثبت زلزله کرمان از سوی 8 ایستگاه شتاب‌نگاری استان

ثبت زلزله کرمان از سوی 8 ایستگاه شتاب‌نگاری استان

رییس شبکه شتاب‌نگاری ایران با تاکید بر اینکه در استان کرمان 8 ایستگاه شتاب‌نگاری نصب شده است، گفت: زلزله اخیر کرمان از سوی این 8 ایستگاه به ثبت رسیده است.

دکتر اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ایستگاه‌های روستای حرجند و هجدک را از جمله نزدیکترین دستگاه‌های شتاب‌نگاری در زلزله اخیر استان کرمان دانست و افزود: شتاب این زمین‌لرزه در حرجند حدود 2 دهم شتاب ثقل زمین یا 183 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است.

وی این شتاب در هجدک را 82 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه ذکر کرد و ادامه داد: ما انتظار داشتیم با این میزان شتاب مناطق روستایی در صورتی که ساختمان‌های آنها سازه‌های مقاومی نباشد، آسیب ببیند که برخی از سازه‌هایی که از مصالح سنتی مانند سنگ، ملات و گل استفاده کرده بودند، آسیب دیدند.

فرزانگان با تاکید بر اینکه ساختمان‌های مهندسی‌ساز با این شتاب نمی‌توانند آسیب ببینند، یادآور شد: بر اساس یافته‌های ما به دلیل مقاوم‌سازی که بعد از زمین‌لرزه سال 1383 زرند انجام شده بود، خسارات کم بودند و خوشبختانه تلفات نیز نداشتیم.

رییس شبکه شتاب‌نگاری با تاکید بر اینکه در شهرستان کرمان نیز 2 ایستگاه شتاب‌نگاری فعال است، اضافه کرد: شتاب این زمین‌لرزه در کرمان 40 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است.

وی، تعداد ایستگاه شتاب‌نگاری استان کرمان را 8 ایستگاه عنوان کرد و افزود: این زمین‌لرزه از سوی این 8 ایستگاه همچون اور، کرمان 1، کرمان 4، زرند، سیرچ و باغین به ثبت رسیده است.

فرزانگان با تاکید بر اینکه پس‌لرزه‌های ناشی از زمین‌لرزه در صورتی که از حدی بیشتر باشد، از سوی ایستگاه‌های شتاب‌نگاری به ثبت می‌رسد، توضیح داد: بر این اساس تعدادی پس‌لرزه به ثبت رسیده است که با بزرگای زیاد بوده‌اند، ولی دستگاه‌های نصب شده در این ایستگاه‌ها پس‌لرزه‌های کوچک را ثبت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا بر اساس داده‌های شبکه شتاب‌نگاری ایران در ساعت 6 و 2 دقیقه بامداد روز جمعه، 10 آذر ماه 1396 زمین لرزه‌ای با بزرگای 6.1 شهر کرمان پیرامون روستاها و شهرهای کوچک "حرجند" و "هجدک" را به لرزه درآورد. رویداد این زمین‌لرزه در اکثر مناطق شمالی استان کرمان احساس و باعث وحشت و خروج مردم از منازل‌شان شد و خوشبختانه تاکنون از این رویداد تلفات جانی گزارش نشده است و خبرها حاکی از مصدومیت چندین نفر و تخریب تعدادی از منازل روستایی است.

شبکه ملی شتاب‌نگاری این زمین‌لرزه را توسط 8 ایستگاه شتاب‌نگاری دیجیتال خود ثبت کرده است. حداکثر شتاب ثبت شده در ایستگاه "حرجند" 183 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه هجدک 82 سانتی متر بر مجذور ثانیه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha