• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96091407916
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران:

تنها 9 درصد از اراضی ایران قابل کشاورزی هستند

تنها 9 درصد از اراضی ایران قابل کشاورزی هستند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران گفت: حدود 9 درصد از اراضی ایران زمین‌هایی هستند که می‌توان در آن کشاورزی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی حاج عباسی امروز در ششمین همایش ملی روز جهانی خاک که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تاکید کرد: طی 50 ساله گذشته تقریبا 12 درصد توانسته ایم به سطح زیر کشت دنیا اضافه کنیم و حدود 9 درصد از اراضی ایران زمین‌هایی هستند که می‌توان در آن کشاورزی کرد.

وی با اشاره به اینکه خاک یک منبع ضروری و یک بخش حیاتی از محیط زیست است که تقریبا تمامی مواد غذایی جهان از طریق آن تولید می‌شود، عنوان کرد: خاک بسیار اهمیت دارد زیرا اگر خاک سالم نداشته باشیم، هوای لازم، آب و غذای سالم نیز نخواهیم داشت.

عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه سال 93 در دیدار با مسئولان گفتند که مسئله خاک از آب مهمتر است، افزود: فعالیت های بسیار زیادی در موسسه خاک و آب، دانشگاه‌ها و سایر بخش ها انجام گرفته است، اما اقدام منسجمی که بتواند از فرسایش حجم زیادی از خاک جلوگیری کند، نشده است.

حاج عباسی با بیان اینکه زمانی‌که خاک سالم باشد، از بسیاری از تبعات و ضرراتی که به جامعه برسد، جلوگیری می‌شود، یادآور شد: جمعیت جهان همواره در حال ازدیاد است و خاک سالمی که باعث تغذیه این انسان ها باشد، رو به کاهش است. در سال 1950 به ازای هر دو نفر یک هکتار زمین حاصل خیز داشتیم، در صورتی که در سال 2030 بیش از پنج نفر در یک هکتار هستند که نیاز به غذا دارند و این موضوع نیازمند این است که مقدار زیادی افزایش تولید در واحد سطح داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دنیا بیش از 100 هزار نوع خاک وجود دارد، افزود: رقم محافظه کارانه‌ای که برای ارزش خاک‌های کره زمین در نظر گرفته‌اند که 20 تریلیون دلار در سال است. همچنین سالانه نزدیک به 30 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی به شهری تبدیل می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران اظهار کرد: آقای بومی بال آدولیادژ پادشاه تایلند بیان گذار روز خاک است. نه تنها روز جهانی خاک داریم بلکه سال 2015 را سال خاک نامیده‌اند و همین طور دهه 2014 تا 2024 را دهه خاک نامیده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha