• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96091508221
  • خبرنگار : 71191

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

پایان مرمت کاروانسرای «شاه عباسی» در شهرری

پایان مرمت کاروانسرای «شاه عباسی» در شهرری

مدیر پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده‌راه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری از پایان مرمت کاروانسرای عباسی در این بخش تاریخی از تهران خبر داد.

محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که عیسی علیزاده، مدیرکل سازمان زیباسازی شهر تهران مهرماه امسال وعده‌ی پایان عملیات مرمت بهسازی کاروانسرای عباسی شهرری را داده بود، افزود: مرمت این کاروانسرا با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرری از خرداد امسال آغاز و ایوان‌های شرقی، جنوبی، و شمالی ، جداره‌های داخلی و ۱۷کاربری خارجی آن مرمت و بهسازی شد.

او مرمت این کاروانسرا را بخشی از مجموعه‌ی پروژه‌ی «بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم حسنی» دانست که توسط معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی از فروردین امسال به اجرا درآمده و اعتباری بالغ بر ۲۹۰ کاربری با پیرایش از الحاقات فرسوده و زواید با تابلوهای یکپارچه و با تزیینات هم پیوند با حرم شاه عبدالعظیم جداره سازی و ساماندهی شدند.

این کارشناس مرمت در توضیح کاربری این کاروانسرا در گذشته توضیح می‌دهد: کاروانسراها در حالت کلی با معماری حیاط بزرگ مرکزی به صورت چهار ایوانه یا سه ایوانه طراحی و ساخته می‌شده‌اند، کاروانسرای «عباسی» شهرری نیز علاوه بر مکانی برای استراحتگاه بازرگانان و بارانداز کالاها، محل اسکان زائران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی نیز بوده است.

او ساخت این نوع فضاها در ایران را از دوره‌ی هخامنشی و با هدف استراحتگاه چاپاریان می‌داند و ادامه می‌دهد: بعدتر از دوره‌ی سلجوقی و سپس ایلخانیان و افشاریان، باردیگر این بناها رونق گرفتند، کاروانسراها در دوره صفویان به اوج معماری خود در آرایه‌بندی و نقوش رسیدند.

هاشمی با بیان این‌که کاروانسرای «عباسی» در حریم محله سرتخت شهرری قرار گرفته و در حال حاضر در تولیت موقوفات حرم عبدالعظیم حسنی (ع) است، ادامه داد: از چهار ایوان این کاروانسرا، ایوان شرقی در دوران گذشته در تعریض معبر به خیابان تبدیل شده که در عملیات بهسازی پوسته طاق آن احیا شده است.

 بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده‌راه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha