• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96092111704
  • خبرنگار : 71503

جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان برگزار شد

جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان برگزار شد

رییس منطقه‌ای شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه و معاونش لوح ثبت روستای سفالگری کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه را به مسوولان و مردم سیستان و بلوچستان واگذار کردند.

به گزارش ایسنا،علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان گفت: ما نباید شرایط را در موقعیت فعلی مطلوب بدانیم بلکه جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان شروع یک حرکت است. خوشحالم در این جشن حضور دارم اگرچه ما کمتر شاهد جشن و سرور هستیم. جا دارد که از نگاه آقای علی اوسط هاشمی- استاندار سابق سیستان و بلوچستان تشکر کنم زیرا تعریف خوبی از توسعه انجام دادند و در معرفی استان به عنوان مقصد ناشناخته گردشگری اقدام خوبی انجام دادند.
او با بیان اینکه قاعدتا باید علائمی در دولت وجود داشته باشد که ما را به آینده امیدوار کند، افزود: البته این اتفاق در نخستین سفر رییس جمهور به استان دیده شد و مشارکت بالای مردم استان در انتخابات نشان دهنده پاسخ این مردم به دولت دوازدهم بود به همین دلیل امیدواریم وعده‌هایی که مطرح شده عملی شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ما باید در این طرح پیوستگی را جستجو کنیم و نیازمندیم استانی را که به اندازه کافی شناخته نشده است به متن بکشانیم تا در کانون توجه قرار بگیرد و مسوولان در آن سرمایه‌گذاری کنند که خوشبختانه این اتفاق از سوی دولت شکل گرفته است.


جمشیدنژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ثبت کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه اتفاق ارزشمند است اما متناسب با آن باید اقدامات دیگری مثل استمرار نگاه آقای نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و همکاری دستگاه‌های دولتی از جمله نیروی انتظامی، راه و ترابری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و غیره نیز انجام شود و هر کدام وظایف خود در این زمینه را انجام دهند.
او با تاکید بر این که برای پیشرفت بیشتر در این زمینه باید همکاری بین نهادها وجود داشته باشد، بیان کرد: هیچگاه دولتی در هیچ کاری نمی‌تواند به تنهایی کاری را پیش ببرد. سازمان‌های مردم نهاد قدرت بسیاری دارند و می‌توانند کارهایی که شاید دولتها به خوبی نتوانند عملی کنند، انجام دهند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان کلپورگان را با لالجین مقایسه کرد و گفت: تولید صنایع دستی لالجین با حفظ سنت‌ها موجب رشد و گستردگی این شهر شده است و ما امیدواریم که کلپورگان بهتر از لالجین شکوفا شود و مردم برای عملی شدن این امر تلاش کنند.

درویش نارویی-فرماندار سراوان نیز در این مراسم بیان کرد: خرسندیم که این اتفاق مبارک در روستای کشور ما رخ داده است. این امر به جز یک اراده جمعی برگزار نمی شد، ضمن اینکه باید از علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان یاد کنیم که زحمات بسیاری برای این کار کشید.
او ابراز امیدواری کرد: این کار ارزشمند در کشور ما نقش‌آفرین باشد. هنر سفالگری هفت هزار ساله این منطقه همچنان به دست زنان در موزه زنده سفال کلپورگان انجام می‌شود.

فرماندار سروان ادامه داد :‌بیش از 400 اثر فرهنگی در سروان نهفته است که برخی قدمت ده هزار ساله دارند و این موضوع نشان‌دهنده تمدن این دیار است . قطعا مردم می‌پرسند ثبت کلپورگان چه تاثیری در زندگی آنها دارد . در پاسخ به این سوال باید بگویم که این ثبت در مرحله اول در وضع اقتصادی آنها تاثیرگذار است و نقش خود را در اقتصاد خانواده ایفا می‌کند.

نارویی اظهار امیدواری کرد:‌در آینده به شرط همکاری تمام نهادهای حاکمیت، بسترسازی برای رونق اقتصادی این منطقه صورت بگیرد زیرا یکی از وجوه ممتاز سفال کلپورگان بانوان صنعتگر این منطقه هستند که  این هنر هفت هزار ساله را تولید می‌کنند.

در بخش دیگری از این مراسم کامبیز مشتاق گوهری  مدیرکل سابق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: جایگاهی که سراوان در سیستان و بلوچستان دارد شاید کمتر شهری در ایران داشته باشد . منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان را به پاره‌ای از تمدن مستقل تبدیل کرده است. حقیقت این است که ما درایران کمتر شهری را داریم که به تنهایی میزبان چند اثر جهانی باشد.

او ادامه داد:‌پرونده ثبت  جهانی شهر جالق در شرف عرضه به سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. در کنار آن دره‌نگاران،قنات ناهوک، مسجد دزک و قلعه سب از جمله آثاری قابل توجه هستند که می‌توانند برای ثبت به یونسکو معرفی شوند. همه این آثار منظومه بی‌نظیری را در سراوان ایجاد کرده است که نمونه آن را در کشور نداریم .

مشتاق گوهری با بیان اینکه پیگیری‌های مردم برای عملی شدن ثبت‌های جهانی ضرورت دارد گفت: برای ثبت روستای کلپورگان مردم مهمترین نقش را ایفا کردند و شهادت این امر تصاویری است که از حضور مردم هنگامی که نمایندگان شورای جهانی برای بازدید به روستای کلپورگان آمده بودن ثبت شده است . پیگیری‌هایی که غدا هیجاوی رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز به آن واکنش نشان داد و گفت:‌سخت است که چنین اثری ثبت نشود.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین گفت: نمی‌توان از سهم کسانی که در این زمینه نقش زیادی ایفا کرده‌اند گذشت و به همین دلیل باید از نقش علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان یاد کنم زیرا در بسیاری از موارد چه بسا او بهتر از ما مسائل مربوط به میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را تحلیل می‌کرد و همین امر موجب شد جایگاه میراث فرهنگی متناسب و در خور استان مطرح شود.

او اضافه کرد: همچنین باید نقش همکاران دیگری را که در این زمینه زحمت کشیدند تا کلپورگان ثبت جهانی شود فراموش نکنیم. با وجود مشکلات مالی بسیار، تیم خوبی این مسئله را پیگیری کرد و به سرانجام رساند و من نیز کمترین سهم را  در تلاش عظیم شما مردم و مسئولان دیگر داشتم و در هر موقعیتی از کشور که باشم  پرورده مردم شریف این استان هستم.

در ادامه این مراسم، غدا هیجاوی رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی اعلام کرد: به عنوان عضوی از شورای جهانی خوشحالم که در این جشن بین شما هستم. کلپورگان نخستین روستای آسیا و اقیانوسیه در جهان است که ثبت شد. به جز این روستا دو شهر در آمریکای لاتین بودند که ثبت شده‌اند. پیش از این شهر لالجین به عنوان شهر سفال در ایران ثبت شده است  اما کلپورگان اولین روستایی است که ثبت می‌شود کما اینکه روش سفالگری در لالجین به وسیله چرخ انجام می‌شود اما سفالگری در کلپوره گان به صورت دستی ساخته می‌شود.

او ادامه داد:‌با توجه به این که جمعیت کلپورگان به هزار نفر نمی‌رسد اما مشارکت در این روستا بالاست و این موضوع در حوزه صنایع دستی در جهان جایگاه خوبی دارد. زمانی که برای ارزیابی به کلپورگان آمدیم نکته که نظر من ، آقای کوین و خانم توحدی را جلب کرد علاقه مردم این منطقه به شناخته شدن هنر و صنعتی  که آن را تولید می‌کنند درجهان بود.

هیجاوی اضافه کرد:جایگاه مهم زنان برای ساخت سفال نظر من را در این منطقه جلب کرد. این که این فرهنگ از مادر به دختر نسل به نسل در خانه‌ها منتقل می شود. هیچ شکی نیست که دولت و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید وظیفه خود را  جهت توسعه صنایع دستی در این زمینه انجام دهند . زنان کلپورگان ثابت کردند که  جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد خانواده دارند و این عنوان جهانی به واسطه زنان کلپورگان  کسب شده است . همانطور که خودم یک زن هستم افتخار می‌کنم که زنان این منطقه برای توسعه محلی که در آن زندگی می‌کنند تمام تلاش خود را به کار می‌برند.

 رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای صنایع دستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: من از آقای نامور مطلق تشکر می‌کنم که روستای کلپورگان را برای جهانی شدن معرفی کردند.شما زحمت کشیدید و نتیجه آن را دیدید و باید تلاش‌های خود را ادامه دهید تا عنوان جهانی را حفظ کنید. من از آن آقای نامور می‌خواهم تا شهر  یا روستای دیگری را ثبت جهانی به ما معرفی کنند.

 نگرانی هنرمندان از بودجه صنایع دستی

بهمن نامور مطلق معاون صنایع  دستی کشور نیز در این مراسم گفت:  باید از چند بعد این جشن را تبریک گفت. یکی اینکه  کلپورگان اولین روستای جهانی بوده است که جشن آن را برگزار می‌کنیم. طرح  معرفی روستای جهانی را کشور ایران مطرح کرد. پیش از آن فقط ثبت شهرهای جهانی را داشتیم . دیگری آنکه کلپورگان اولین منطقه ثبت شده در خطه بلوچستان محسوب می‌شود. ما در خطه سیستان مناطق ثبت شده داریم اما در منطقه بلوچستان کلپورگان اولین منطقه ثبت شده است  وامیدوارم ثبت این روستا شروع خوبی برای ثبت روستاهای دیگر باشد. وقتی می‌گوییم ثبتی انجام می‌شود آغاز یک ماجرا است.امروز ثبت جهانی متولد می‌شود و از این به بعد باید پویایی داشته باشد، دیده و شنیده شود. نامگذاری یعنی هویت داشتن و زمانی که به آن لقب می‌دهیم تولدی دوباره می‌دهیم . کلپورگان از امروز با هویت تازه و گسترده متولد می‌شود بنابراین آغاز یک تحول بزرگ برای این خطه خواهد بود.

نامور مطلق افزود:  خوشبختانه زیرساخت‌های جهانی شدن نیز فراوان است. ما در جلسه‌ای که با اعضای شورای جهانی در کویت داشتیم مباحثی درباره روستای جهانی مطرح و اعلام کردم که در جمهوری اسلامی ایران  در برنامه ششم توسعه مصوب شده است که هر نقطه‌ای جهانی شود دولت موظف است زیرساخت‌های آن را فراهم کند. صحبت‌های من با استقبال نماینده کشور هند روبرو شد و گفت:ما نیز باید این موضوع را در کشورمان پیگیری کنیم.

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد:در حال حاضر زمینه مطالبات قانونی شما  فراهم است زیرا ما  قانون آن را از قبل  فراهم کرده‌ایم. بنابر این موقعیت استثنایی وجود دارد که باید هوشمندانه از آن استفاده کرد . روستاهای ما نمی‌توانند مثل گذشته به کار خودشان ادامه دهند زیرا ما با کمبود آب و مسئله خشک سالی مواجه هستیم بنابر این اگر کارکرد تازه‌ای برای روستاها تعریف نکنیم و همین روند را ادامه دهیم باید منتظر خالی شدن روستاها باشیم .

او با بیان اینکه باید تعریف تازه‌ای از روستاها ارائه کنیم گفت: یکی از کارکردهای توسعه پایدار در جوامع محلی توجه به صنایع خلاق و فرهنگی است که خدا را شکر این امکان برای این خطه وجود دارد بنابر این باید تهدید بی‌آبی را فرصتی برای توسعه صنایع دستی دانست و از آن استفاده کرد.ما امیدی به آینده نداریم مگر آنکه روش خود را تغییر دهیم .

نامور مطلق اظهار کرد: هنرمندان نگران توجه به صنایع دستی در بودجه‌های ملی هستند. خبرهایی درباره اعتبارات صنایع دستی رسیده که آنها را آزرده خاطر کرده است. به همین دلیل از این موضوع احساس نگرانی می‌کنند. حوزه‌ای که ارز آور و اشتغال زاست باید توسعه پیدا کند  و به آن توجه بیشتری شود. اگر به بودجه حوزه صنایع دستی توجه نشود نگران کننده است زیرا اگر می‌خواهیم هویت‌مان را حفظ کنیم باید توجه جدی‌تری به این موضوع داشته باشیم . 

رییس  منطقه غرب آسیا در شورای جهانی صنایع دستی با بیان اینکه  با کمال افتخار لباس بلوچی به تن کرده‌ام گفت:‌امیدوارم ثبت کلپوره گان آغاز کشف این منطقه باشد و بعد از این توجه ویژه‌ای به این بخش از خاک عزیز کشورمان داشته باشیم . خوشحالم که ما اولین حوزه‌ای هستیم که آن را کشف کردیم و امیدواریم که این کشف ادامه پیدا دهیم.اگر ما اینجا حضور داریم به دلیل هنرمندان است بنابر این باید آنها را بیشتر دریابیم . ثبت در شورای جهانی صنایع دستی برای ما مهم‌تر از در یونسکو است زیرا نهاد تخصصی‌تری از یونسکو درباره فعالیت تخصصی نظر می‌دهد.

او با اشاره به زحمات مسئولان دیگر در این اتفاق بیان کرد:‌ جای علی اوسط هاشمی در این جشن خالی است زیرا زحمات بسیاری برای این کار کشید و امیدوارم مسیری که آقای مشتاق گوهری – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان-  و استاندار سابق این  استان  علی اوسط هاشمی  پیش گرفته‌اند ادامه پیدا کند و تجاری سازی خوبی در حوزه سفال کلپورگان صورت بگیرد.

محمد صدیق دهواری از فعالان صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز به نمایندگی از مردم و صنعت گران کلپورگان نیز گفت:‌امیدواریم بعد از این شاهد  ثبت جهانی حصیربافی و سوزن دوزی که بخش کوچکی از صنایع دستی دیگر این استان است باشیم و از معاون صنایع دستی کشور و همچنین غدا هیجاوی خواست تا مراحل ثبت سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان نیز محقق شود.

در ادامه این مراسم، از طرف شورای جهانی صنایع دستی لوح تقدیر به استاندار سیستان و بلوچستان سید دانیال محبی ، درویش نارویی  فرماندار سراوان ، کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل سابق میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  و مهران محمودی شهردار سراوان اهداء شد.

در مراسم جشن ثبت جهانی  روستای کلپورگان  بنیاد برکت اعلام  کرد که  از سود مشارکت پروژه‌های اقتصادی در شهرستان سراوان  همه هنرمندان سفالگر کلپورگان را بیمه می‌کند چون از مهمترین مشکلات هنرمندان این منطقه نداشتن بیمه است.

در انتهای این مراسم از جمعی از هنرمندان و صنعتگران سفالگر و همچنین مسئولان استانی  که در مراحل ثبت پرونده روستان سفالگری کلپورگان نقش داشتند تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha