• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 96092614403
  • خبرنگار : 71592

ادامه اعتراضات جهانی علیه تصمیم ترامپ درباره قدس

ادامه اعتراضات جهانی علیه تصمیم ترامپ درباره قدس

اندونزی، الجزائر و واشنگتن روز شنبه شاهد تظاهرات اعتراضی مردم علیه تصمیم ترامپ درباره قدس بودند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، صدها هزار اندونزیایی در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس در جاکارتا تظاهرات کردند. شورای علمای اندونزی با شعار "اندونزی برای قدس متحد می‌شود" این تظاهرات میلیونی را ترتیب داده بود.

در این تظاهرات شخصیت‌های رسمی و مردمی از جمله رئیس پارلمان و معاونش، شهردار جاکارتا، رئیس نهضت علما و جنبش محمدیه حضور داشتند و تظاهرات کنندگان از دولت خواستند تحت هیچ شرایطی اسرائیل را به رسمیت نشناخته و محصولات اسرائیل و آمریکا را تحریم کند.

آنها همچنین از دولت‌های اسلامی و عربی خواستند اختلافات را کنار گذاشته و به خاطر قدس و فلسطین متحد شوند.

به احتمال زیاد این تظاهرات دولت اندونزی را در اتخاذ موضع قاطع درباره قدس در برابر آمریکا تحت فشار قرار دهد.

تظاهرکنندگان خواهان برگزاری تظاهراتی مشابه تظاهرات سال گذشته شدند که منجر به برکناری فرماندار مسیحی جاکارتا به اتهام توهین به قرآن شد.

هزاران اندونزیایی مسلمان نیز یکشنبه گذشته ضمن اعلام همبستگی با فلسطینیان، مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کردند.

پنجشنبه گذشته، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی تصمیم ترامپ درباره قدس را محکوم کرد و سفیر آمریکا در جاکارتا را فراخواند.

همچنین هزاران تن از مردم واشنگتن، پایتخت آمریکا نیز در مخالفت با اقدام ترامپ تظاهرات کردند.

شورای سازمان‌های اسلامی آمریکا این تظاهرات را نزدیک کاخ سفید ترتیب داد و در آن تعدادی از گروه‌های اسلامی و غیر اسلامی شرکت داشتند.

تظاهرات کنندگان پرچم فلسطین را به طول ۵۰ متر در دست داشته و خواهان آزادی فلسطین و پایان اشغال‌گری اسرائیل شدند. آنها علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز شعار دادند.

اسامه جمال، دبیرکل شورای سازمان‌های اسلامی آمریکا در این تظاهرات از تصمیم ترامپ انتقاد و از دنیا خواست در مقابل این اقدام آمریکا متحد شوند.

ششم دسامبر ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور داد سفارت واشنگتن در تل‌آویو به این شهر اشغالی منتقل شود. این تصمیم خشم کشورهای اسلامی و انتقادهای بین‌المللی را به دنبال داشت.

در همین راستا، شانزدهمین کنفرانس شورای سیاسی اتحادیه بولیواری ملت‌های آمریکای لاتین نسبت به تصمیم ترامپ درباره قدس ابراز نگرانی کرده و آن را محکوم کرد.

این کنفرانس هشدار داد که این تصمیم عواقب خطرناکی بر ثبات و امنیت خاورمیانه دارد و نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

همچنین روز شنبه پایتخت الجزائر و برخی از استان‌های آن شاهد تظاهرات و تجمع‌های اعتراض‌آمیز علیه تصمیم ترامپ درباره قدس بود.

در این تظاهرات اعتراض‌آمیز شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان پارلمان و عبدالعزیز بلخادم، نخست وزیر سابق الجزائر حضور داشتند.

بلخادم در سخنرانی خود در این تظاهرات گفت، این تجمع که کمترین کار برای فلسطینیان است به آنها نشان می‌هد که مردم الجزائر نسبت به قدس و مساله فلسطین غیرت دارند.

المیادین نیز گزارش داد، کمیسیون عالی حقوق بشر در ژنو که تاکنون اظهارنظری درباره تصمیم ترامپ نکرده است مقدمات برگزاری تظاهراتی در حمایت از قدس را انجام می‌دهد و خواهان تحریم کالاهای اسرائیلی شده است.

یک فعال فلسطینی گفت: امروز در پاریس به سمت سفارت آمریکا در حمایت از قدس تظاهرات برگزار می‌شود و تحریم اسرائیل قوی‌ترین سلاح در مقابل اشغالگران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha