شاخص‌های ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام شد

آقاجانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ملاک‌های ارزیابی و شاخص های ارتقای اعضای هیأت علمی این دانشگاه را تبیین و اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نخستین جلسه هیأت ممیزه دانشگاه در دور جدید فعالیت خود، مهمترین ملاک های ارزیابی و شاخص های ارتقای اعضای هیأت علمی را تبیین و اعلام کرد.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به لحاظ ملی در حوزه علوم پزشکی هم در تقویت نیروی انسانی و هم در تولید دانش وظایف مهمی را بر عهده دارد. از دیگرسو در بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز در استان تهران و پایتخت نقش بزرگی را برعهده دارد.

دکتر آقاجانی در ادامه خاطرنشان کرد: رسالت ملی در جهت تولید دانش و پیشرفت علوم پزشکی و تربیت نیروی انسانی متخصص برعهده داریم. مراکز ما به عنوان مراکز ریفرال، پناهگاه بیماران و مردمی هستند که از سراسر کشور به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه می کنند. برای اینکه بتوانیم به نقش ملی خود به خوبی عمل کنیم و اینکه دانشگاه در زمره موسسه های معتبر جهان اسلام و در سطح بین المللی مطرح شود، زیرساخت های زیادی لازم است که یکی از مهمترین آنها به روز بودن اعضای هیأت علمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اجرای آئین نامه جدید هیأت ممیزه دانشگاه گفت: نحوه اجرای آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی تا پیش از این به گونه ای بوده که عمدتا به فعالیت های پژوهشی پرداخته و رویکرد آن بیشتر بحث تولید مقالات بوده است که البته آن هم تأثیر خوبی در رشد علمی داشته اما در مسیر گسترس آموزش و جدی شدن آن در مقاطع عمومی و تخصصی نیازمند تغییر رویکرد در روند بررسی های هیأت ممیزه هستیم.

حضور فیزیکی و موثر در فعالیتهای آموزشی

دکتر آقاجانی با برشمردن شاخصه های اصلی در ارزیابی و ارتقاء اساتید اعلام کرد: حضور فیزیکی و موثر اعضای هیأت علمی در دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی برای آموزش دانشجویان هم در سطح تحصیلات تکمیلی و بخصوص برای دانشجویان پایه پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته ها به عنوان مهمترین شاخص ارتقای اعضای هیأت علمی شناخته می شود و در مسیر ان حرکت خواهیم کرد.

ایجاد خلاقیت و نوآوری در روش های آموزشی

وی در ادامه بر لزوم ایجاد خلاقیت چه به لحاظ شیوه های آموزشی و چه از نظر به کارگیری ابزار و تکنولوژی های نوین تأکید کرد و میزان استفاده و بهره مندی از این ویژگی را شاخصی مهم در ارزیابی اعضای هیأت علمی عنوان کرد.

شرکت در طرح های ملی و گره گشایی از دغدغه های نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گره گشایی از مشکلات بهداشت و درمان کشور به صورت تحقیقات HSR)Health system research) یا مشارکت در طرح های ملی برای پیداکردن راهکارها و برون رفت نظام سلامت کشور را ضرورتی غیر انکار دانست که اعضای هیأت علمی باید به آن اهتمام ورزند.

وی برون رفت از مشکلاتی که در حال حاضر سلامت مردم و ارائه خدمات بهداشت و درمان را دچار نموده، حاصل این نوع فعالیت دانست.

اخلاق حرفه ای و بها دادن به کرامت انسان ها

دکتر آقاجانی یادآور شد در کنار آموزش، فعالیت ها و پژوهش هایی که اعضای هیأت علمی در حوزه فعالیت خود انجام می دهند، رعایت اخلاق حرفه ای و بها دادن به کرامت انسان ها حائز اهمیت است.

تمام وقت بودن اعضای هیأت علمی

وی در ادامه با برشمردن یکی از شاخص های مهم ارزیابی اعضای هیأت علمی گفت: یکی از ارزش هایی که هیأت ممیزه در مراحل ارزیابی خود به آن بها خواهد داد، تمام وقت بودن اعضای هیأت علمی و ارزشی است که آنها برای دانشگاه و بیمارستانهای آموزشی قائل می شوند.

وی افزود: اعضای هیأت علمی باید برای خدمت به مردمی که به این بیمارستانهای دانشگاه مراجعه می کنند آماده باشند. اصولاً اعضای هیأت علمی که حضور کافی در دانشکده ها و مراکز درمانی نداشته باشند و تلاش کافی در امر آموزش نداشته باشند در این دوره جدید هیأت ممیزه مورد توجه و ارزیابی دقیقتری قرار می گیرند در غیر اینصورت اصلاح مسیر غیر ممکن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه این نشست خطاب به اعضای جدید هیأت ممیزه دانشگاه گفت: نقش اعضای هیأت ممیزه در جهت دهی به مسیردانشگاه بسیار جدی و مهم است. این تصمیمات و نظرها مسیر دانشگاه ها را شکل خواهد داد. بایستی با استفاده از نظرات و راهنمایی اساتید، به گونه ای مسیر را شکل دهیم که بحث آموزش (که مهمترین رسالت دانشگاه است) و تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای اخلاق حرفه ای، به گونه ای پیگیری شودکه این تغییر جهت در نوع تصمیمات هیأت ممیزه احساس شود.

دکتر آقاجانی ضرورت توجه جدی اعضای هیات علمی به امر آموزش را برشمرد و افزود: در حوزه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد وph.D، under graduateو post graduate، مسیراصلی ما را جلسات هیات ممیزه تعیین می کند. اعضای هیات ممیزه دانشگاه باید در مسیر ارتقای اعضای هیات علمی به فعالیت شاداب، پرنشاط و جدی آموزشی آنها توجه داشته باشند، البته بسته پژوهشی هم مانند گذشته مورد توجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ابلاغ آیین نامه و رویکرد جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها، تصریح کرد: خوشبختانه در آیین نامه جدید که مدتی است ابلاغ شده وبزودی بعنوان دستور کار ارتقای هیات علمی مدنظر خواهد بود، به بحث آموزش و فعالیت های آموزشی اساتید در دانشگاه توجه زیادی شده است. ما این رویکرد را از دوره جدید هیات ممیزه با استفاده از نظرات شما بزرگواران اعمال خواهیم کرد و این تغییر روش در دانشگاه نیز اعمال خواهد شد. براساس این رویکرد عضو هیات علمی که همت کافی برای امر آموزش نداشته باشد، تحقیقات و تولیدات علمی به تنهایی برای حرکت وی درمسیر ارتقا کمکی به او نخواهد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تداوم تلاش های مجدانه اعضای هیأت علمی شاهد پویایی در بحث اموزش و به دنبال آن ارتقاء کیفی خدمات آموزشی و درمانی در همه مراکز باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.