• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 96092714768
  • خبرنگار : 71062

نشست هم‌اندیشی چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

نشست هم‌اندیشی چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

نشست هم‌اندیشی «چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با حضور مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش ایسنا «محبوب شهبازی» مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست «چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با اشاره به چالش‌های زبان فرهنگی گفت: شناخت علایق، سلایق و انگیزه‌های مخاطبین امروز به‌خصوص جوانان پیش‌نیازی ضروری است که باید همپای زبان فرهنگی این نسل صورت بگیرد. امروز نیازمند تولید مفاهیم جدید برای انتقال و بازتولید معانی جدید و تحول و به‌روزرسانی خودمان هستیم.


وی یکی از ضروریات انتقال نمادها و مفاهیم را رسیدن به زبان فرهنگی مشترک بین نسل‌های مختلف دانست و گفت: اگر زبان فرهنگی مشترک شکل نگیرد، هیچ‌چیز قابل دریافت و مبادله نخواهد بود. زبان ابزاری ارتباطی است که هر حوزه‌ای به زبانی تخصصی احتیاج دارد.


مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران هنر بزرگ امام خمینی (ره) را تبدیل تهدیدی به نام جنگ به فرصتی برای تثبیت هویت فرهنگی شکل‌گرفته در انقلاب دانست و گفت: در آن زمان جوانان به دنبال ثبت هویتی بودند که در انقلاب به دست آورده بودند و انقلاب اسلامی عامل شکل‌گیری هویت جدید و گم‌شده جوانان ایرانی بود و این اتفاق در دفاع مقدس رخ داد و می‌توان جنگ را عرصه‌ای برای ظهور هویت فرهنگی شکل‌گرفته در جریان انقلاب دانست.


شهبازی با تأکید بر محدود نبودن ایثار در قید زمان، مکان و موضوعی خاص گفت: انحصار ایثار در چنین قیدهایی باعث ایجاد شکاف میان حاملان مفهوم ایثار و عاملان می‌شود. نمی‌توان از لحاظ نظری ایثار را در معنای ایدئولوژیک آن حبس کرد و از معنای معرفت‌شناختی آن غافل شد، ایثار باید در جریان روزمره زندگی ما جاری و ساری باشد.


وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مفهوم ایثار را مصرف‌گرایی به‌جای تولید دانست و گفت: آن چیزی که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود، تولید است و بازنشر و کپی کردن علی‌رغم خوبی‌هایی که دارد، اما جلوی ابتکار و خلاقیت را سد می‌کند و به نظر می‌رسد در این زمینه بازتولید صحیح نمادهای اصیل راهبردی عملی‌تر است.


شهبازی یکی دیگر از چالش‌های موجود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نگاه انحصاری به کمیت دانست و گفت: البته کمیت نیز امری لازم است، اما نمی‌توان تعداد بالای آثار ساخته‌شده در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را کافی دانست، بلکه کیفیت و بهره‌وری باعث اثربخشی و کارآیی می‌شود.


شهبازی ارزش‌های فرهنگ ایثار، شهادت و پایداری را متعلق به آحاد جامعه ایرانی دانست و گفت: نمی‌توان این ارزش‌ها را در بین گروه و دسته خاصی محدود کرد و باید به جای خاص گرایی به سمت عام‌گرایی پیش رفت.


وی اغراق در بازگویی حوادث و خاطرات دفاع مقدس را عامل مهمی در ایجاد بحران باورپذیر بودن ارزش‌های ایثارگری دانست و گفت: نباید اتفاقات دفاع مقدس را به افسانه تبدیل کرد، زیرا افسانه‌ها باورنکردنی هستند و نمی‌توان از آن‌ها تبعیت کرد.


مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و ارزیابی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: در شرایط دفاع مقدس فرصت برنامه‌ریزی علمی در حوزه فرهنگ وجود نداشت و هدف‌گذاری بیشتر از طریق تجربه و خلاقیت انجام می‌شد، اما امروز دیگر نمی‌توان با تکیه بر روش‌های آزمون و خطایی پیش رفت. برنامه‌ریزی چیزی جز هدف‌گذاری و مداخله هدفمند نیست، البته این موضوع نباید با مداخله تحکم‌آمیز و آمرانه اشتباه گرفته شود.


شهبازی با اشاره به چالش میان یکسان‌سازی فرهنگی و تنوع فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت گفت: نظام فرهنگی باید منادی درون را بیدار کند و تبلور بیرونی این کار نیاز به یکسان‌سازی ندارد. باید توجه کنیم که یکسان‌سازی مربوط به نظام‌های ضعیف فرهنگی است که نمی‌توانند بر درون افراد تأثیری بگذارند.

انتهای پیام
انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha