• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96092714870
  • خبرنگار : 71415

تظاهرات حامیان ساکاشویلی در کی‌یف با درخواست استیضاح رئیس‌جمهور / زخمی شدن 30 افسر پلیس +تصاویر

تظاهرات حامیان ساکاشویلی در کی‌یف با درخواست استیضاح رئیس‌جمهور / زخمی شدن 30 افسر پلیس +تصاویر

هزاران تن از حامیان رهبر اپوزیسیون اوکراین در پایتخت این کشور تظاهرات کرده و خواستار برکناری پتروپوروشنکو، رئیس جمهور شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حامیان میخاییل ساکاشویلی، رهبر اپوزیسیون، رئیس جمهور سابق گرجستان و فرماندار سابق اوکراین در میدان استقلال حضور یافتند و استیضاح پوروشنکو را خواستار شدند

ساکاشویلی در جمع حامیانش گفت: من به پوروشنکو پیشنهاد می‌کنم که یک مذاکره علنی درباره یک موضوع داشته باشیم: کناره گیری وی و برکناری اولیگارش‌ها از قدرت.

وی سپس پیشنهاد ایجاد مقرهایی برای اعتضرات در کاخ اکتبر که یک مرکز برگزاری اجراهای هنری و کنفرانس‌هاست را داد.

وزارت کشور اوکراین گفت که بیش از 30 افسر پلیس در درگیری با حامیان ساکاشویلی زخمی شده‌اند. پس از شکست تلاش‌های معترضان برای ورود به کاخ، ساکاشویلی جریان را برعکس کرده و خواستار آرامش شد.

برخی دیپلمات‌های غربی از این اقدام به شدت انتقاد کردند.
 

کاخ اکتبر شهر کی‌یف هنگامی که در جریان تجمع‌ها علیه دولت سابق اوکراین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مکان‌های اعتراض شد اهمیتی نمادین برای انقلابیون در آن زمان پیدا کرد.

این محل بعد از سرنگونی یانوکوویچ، رهبر سابق اوکراین در اعتراضات ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تبدیل به یک مرکز فرهنگی شد.

ساکاشویلی که در سال‌های ۲۰۰۴ – ۲۰۱۳ رئیس‌جمهور کشور زادگاهش یعنی گرجستان بود بعد از سرنگونی دولتش در گرجستان به اوکراین نقل مکان کرد و در دولت پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور فعلی اوکراین و در طول سال‌های ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ به عنوان فرماندار یکی از مناطق اوکراین مشغول به کار شد اما بعدا با پروشنکو اختلاف پیدا کرد.

ساکاشویلی، پوروشنکو را متهم به کوتاهی در مقابله با فساد کرده است.

کمی پیش از آنکه معترضان درهای کاخ را شکسته و سعی کردند وارد آن شوند، تعداد زیادی از نیروهای پلیس ضد شورش ورودی کاخ را مسدود کردند. عده‌ای از معتراضن به سوی نیروهای پلیس سنگ و اشیا دیگر پرتاب کردند. نیروهای پلیس نیز برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

با این حال گزارشی مبنی بر زخمی شدن کسی در جریان این درگیری‌ها منتشر نشد.

ساکاشویلی مقام‌های اوکراین را متهم به تلاش برای به خشونت کشاندن این تجمع کرد. او قبل از آن از معترضان خواسته بود در این ساختمان مقری برای اعتراضات خود تشکیل دهند اما بعدا هرگونه تلاش برای تصرف ساختمان‌های دولتی را محکوم کرد.

با این حال آنتون گراشچنکو، یک مقام وزارت کشور اوکراین ساکاشویلی را از بابت این درگیری‌ها مسئول دانست.

پلیس اعلام کرده هنگامی که معترضان در تلاش برای شکستن درهای کاخ اکتبر بودند یک کنسرت مخصوص کودکان در داخل این محل برگزار شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha