• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 96092815922
  • خبرنگار : 71516

/عبدالباری عطوان/

وتوی آمریکا در شورای امنیت سیلی به صورت "اعراب میانه‌رو" بود

وتوی آمریکا در شورای امنیت سیلی به صورت "اعراب میانه‌رو" بود

استفاده آمریکا از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مصر علیه اقدام ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به شورای امنیت ارائه کرده بود، هیچ کدام از ما یا بیشترمان را غافلگیر نکرد.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در سرمقاله‌ای نوشت: ما درباره میزان کینه نژادی و متجاوزانه‌ای که دولت کنونی آمریکا علیه اعراب و مسلمانان و جانبداری مطلقش که از دولت اسرائیل و تمامی سیاست‌های نژادی و تروریستی آن روا می‌دارد،‌ غافلگیر نشده و ذره‌ای تردید به خود راه ندادیم.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور از حق وتو استفاده کرد به این دلیل که قطعنامه شورای امنیت که اواخر دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما در محکومیت شهرک‌سازی صادر شده بود، "لکه ننگی بر پیشانی آمریکاست و هرگز دیگر مرتکب چنین اشتباهی نخواهد شد."

این وتوی آمریکا سیلی به دولت‌های میانه‌روی عربی است که مواضع منعطفی را در قبال اقدام ترامپ اتخاذ کرده و مانع هرگونه اعتراضی در شهرهای خود شدند و به دستگاه‌های رسانه‌ای خود دستور دادند که فعالیت‌های انتفاضه قدس را نادیده بگیرند.

ما نگران دعوت غافلگیرانه عربستان از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هستیم که امروز (سه‌شنبه) بار سفر به ریاض را می‌بندد. این سفر به دعوت پادشاه و ولیعهد عربستان صورت می‌گیرد و دومین سفر در طول کمتر از سه هفته گذشته است.

در سفر نخست عباس به ریاض همانطور که روزنامه‌های آمریکایی ذکر کردند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از عباس خواست دست از سر قدس بردارد و شهرک ابودیس را به عنوان پایتخت فلسطین و نهایتا معامله قرن آمریکا را بپذیرد. هیچ منبع رسمی عربستانی تاکنون این گزارش‌ها را تکذیب نکرده است.

نمی‌دانیم پیشنهاد جدید عربستان چه خواهد بود. آیا درباره پاسخش درخصوص پیشنهاد اول سؤال خواهد کرد یا رنگ و لعاب جدیدی را در این پیشنهاد به وجود آورده تا آن را جذاب‌تر نشان دهد.

عربستان اسرائیل را دشمن نمی‌داند. روز یکشنبه در برنامه بی بی سی عربی که من نیز یکی از مهمانانش بودم دکتر انور عشقی، حامل پرونده عادی‌سازی روابط میان کشورش و تل‌آویو تأکید کرد که عربستان ایران را دشمن اول خود می‌داند اما اسرائیل را اینگونه نمی‌داند. وی در صاحبه دیگری اسرائیل را "دشمن عاقل"و ایران را "دشمن جاهل" و خطرناک‌تر دانست. او چهارشنبه گذشته نیز در همین شبکه همین مسائل را تکرار کرد و من به آرامی به او گفتم چگونه اسرائیل را دشمن عاقل می‌دانی در حالی که هزاران تن از اعراب و مسلمانان را به قتل رسانده، قدس و تمامی خاک فلسطین، جولان و شبعا را اشغال، سه بار به نوار غزه و جنوب لبنان حمله و بیروت را اشغال کرده و کشتارهای قانا را به راه انداخته است.

شاید بسیاری با نظر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مخالف باشند و به سخنانش اعتماد نکنند اما هشدار چند روز پیش وی درباره اینکه از دست رفتن قدس و یهودی‌سازی آن مقدمه‌ای برای از دست رفتن مدینه منوره و مکه مکرمه خواهد بود کاملا درست است. کاملا اثبات شده است که یهودی‌ها به این دو شهر مقدس چشم طمع دارند و مساله به زمان بستگی دارد. کسی که غیر از این را بگوید تاریخ را نمی‌داند و یهود را نمی‌شناسد.

همانطور که اقدام ترامپ برای یهودی‌سازی قدس موجب انفجار انتفاضه و ضربه غیرمنتظره‌ای برای بیدار کردن امت عرب و اسلام بود، این وتو نیز تأکید دیگری بر دشمنی آمریکا و نیاز به پمپاژ خون عزت و شرف در رگ‌های گرفته شده این دو امت است.

بله همانطور که قبلا نیز گفتیم احتمالا خیر از دل شر بیرون می‌آید. آیا خیری بهتر از این انتفاضه مبارک با مشارکت میلیون‌ها تن در تظاهرات حمایتی از قدس وجود دارد؟

فلسطینی‌ها، اعراب و مسلمانان تمامی فلسطین و مقدسات آن را از دست دادند و دیگری چیزی برای از دست دادن ندارند. مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم خسارت‌های اسرائیل و آمریکایی‌ها آغاز شده است و بسیار پرهزینه و سنگین خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha