• شنبه / ۹ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96100904520
  • خبرنگار : 71186

نامه انجمن خودروسازان ایران به ایدرو

خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند + اسامی

خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند + اسامی

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای اجرای کامل استانداردهای جدید ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ است اظهار کرد که عمده خودروهای پرتیراژ فعلی استانداردهای جدید که از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آنها آغاز می‌شود را پاس نخواهند کرد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تعداد استانداردهای اجباری خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۵ استاندارد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۹ استاندارد جدید از ابتدای دی ماه امسال اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این استانداردها تولید حدود ۲۵ مدل خودرو که امکان ارتقاء به استانداردهای جدید را نداشتند ممنوع شد. البته بیشتر این خودروها پیش از این از خطوط تولید حذف شده و در برنامه تولید خودروسازان قرار نداشتند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اجرای ۲ استاندارد جدید نیز ار ابتدای تیر ماه سال‌ آینده آغاز می‌شود که احتمالا خودروهای فعلی در حال تولید این ۲ استاندارد را پاس خواهند کرد.

وی افزود: اجرای ۲۲ استاندارد جدید نیز از ابتدای دی ماه سال‌ آینده آغاز خواهد شد البته طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، خودروسازان داخلی تا ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ مهلت دارند این استانداردها را اجرایی کنند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه خودروهای پرتیراز فعلی امکان پاس کردن ۲۲ استاندارد جدید را نخواهند داشت، اظهار کرد: این خودروها شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیراژ تولید خودروهای یاد شده حدود ۸۰۰ هزار دستگاه است که از رده خارج شدن یکباره آنها شوک بزرگی به بازار خودرو وارد خواهد کرد و مصرف‌کنندگان دیگر به خودروهایی با قیمتهای پایین‌تر دسترسی نخواهند داشت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در آن صورت تعداد زیادی از شرکتهای قطعه‌سازی نیز که هم‌اکنون قطعات خودروهای یاد شده را تولید می‌کنند با معضل متوقف شدن خطوط تولید و عواقب بعدی روبرو خواهند شد ضمن آنکه تجربیات گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر هشت سال زمان می‌برد تا تیراژ تولید خودروهای جدید به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد بنابراین در سال ۱۳۹۸ خودروهای جدید نمی‌توانند خلاء از رده خارج شدن خودروهای پرتیراژ فعلی را پر کنند به همین دلیل تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو به هم خورده و مصرف‌کنندگان متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۲۲ استانداردی که از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آن آغاز می‌شود در خود اتحادیه اروپا نیز به طور کامل اجباری نشده است، اظهار کرد: خودروسازان اروپایی در تولید خودروهای جدید خود ملزم به اجرای این استانداردها هستند اما خودروهای فعلی در حال تولید در اتحادیه اروپا مشمول این استانداردها نمی‌شوند ضمن‌ آنکه درآمد سرانه ما پنج هزار دلار و درآمد سرانه کشورهای اروپایی ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار است بنابراین اینکه ما خودروهای فعلی در حال تولید را نیز مشمول استانداردهای جدید بکنیم غیرمنطقی است.

نعمت‌بخش گفت: این موارد در نامه‌ای به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اطلاع‌رسانی شده تا متولیان سیاست‌گذاری صنعت خودرو برای خلاء بزرگی که بازار خودرو از دی ماه ۱۳۹۸ با آن روبرو خواهد شد فکری بکنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۹

جناب آقای دبیر انجمن خودروسازان ایران! نیجریه 5 سال پیش به عنوان آخرین کشور خط تولید پژو 405 را قطع کرد حالا الان شما معترضید که چرا تعداد استانداردهای این خودرو و امثال آن زیاد شده است. تو را به خدا به جای منفعت طلبی صنفی کمی به فکر مردم و آبروی کشور هم باشید.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۵

نه که ما همه چیزمون رو با اروپا مقایسه میکنیم. یه زحمت بکشید در مورد صنعت خودرو سازی خودتون رو با اروپا مقایسه نکنیند. اونا از ۲۲ استاندارد شاید ۲ موردش کم دارن ما ۲۲ موردش رو کم داریم. بسه دیگه انحصارطلبی و پول خوری از جون مردم