• شنبه / ۹ دی ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96100904695
  • خبرنگار : 71191

دردسرهای تملک عرصه و داربست‌های گنبد سلطانیه

دردسرهای تملک عرصه و داربست‌های گنبد سلطانیه

«بیش از ۶۰ درصد مرمت‌های داخلی گنبد جهانی سلطانیه انجام شده و در صورت تامین اعتبار لازم، پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه می‌تواند با حذف داربست‌ها بقیه بخش‌های این گنبد را مرمت کند.»

به گزارش ایسنا، از چند سال قبل و با هدف مرمت فضای داخلی گنبد سلطانیه و تزئینات منحصربه‌فرد آن، داربست‌ها همه‌ی مقبره‌ی «اولجایتو (سلطان محمدخدابنده‌لو)» را پُر کرده‌اند و گردشگران در فضای بسیار کمی، می‌توانند این مقبره را ببینند، از سوی دیگر تملک زمین‌های اطراف این محوطه‌ی جهانی با توجه به درخواست‌های بیش از حد مردم برای ساخت و ساز مشکلی است که باید برای برطرف کردن‌اش نه فقط میراث فرهنگی استان زنجان که مدیریت شهری، به دنبال راهکاری مناسب برای ان باشد.

یحیی رحمتی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: تا کنون بیش از ۶۰ درصد تزئینات داخلی گنبد مرمت شده‌اند و کارگروه مرمت در حال حاضر روی این داربست‌ها در حال کارند، اما برای ادامه‌ی مرمت‌های این گنبد جهانی به این فکر هستیم تا به مرور از ابزارآلات دیگری برای مرمت استفاده کنیم.

او ادامه می‌دهد: با پیشرفت درصد بیشتری از روند مرمت فضای داخلی گنبد سلطانیه و کم شدن حجم مرمت‌ها، به فکر ابزار آلات جایگزین برای دسترسی به تزئینات با هدف مرمت آن‌ها هستیم، اما در نخستین قدم باید تامین مالی این طرح انجام شود.

وی با بیان این‌که تزئینات این گنبد جهانی متصل به هم هستند، می‌افزاید: علت استفاده از این حجم داربست، متصل بودن تزئینات به یکدیگر و مرحله به مرحله بودن کار است. اما با گذشتن از این مرحله‌ی مرمت، نیاز به استفاده از آن داربست‌ها نخواهد بود، بنابراین امکان جمع‌آوری و استفاده از ابزارالات جدید برای دسترسی به مرمت را داریم.

به گفته‌ او، در صورت تامین اعتبار تا سال آینده پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه می‌تواند از این روش استفاده کند.

رحمتی ادامه می‌دهد: استفاده از ابزارهای جدید مانند بالابرها در بناهای تاریخی متفاوت از استفاده از داربست است، بنابراین دنبال این هستیم که ببینیم می‌توان از ابزار و وسایل جایگزین به عنوان بالابر و ابرازهای دسترسی برای تزئینات استفاده کرد یا خیر؟ اگر در بررسی‌ها به نتیجه مثبت برسیم از سال آینده این کار آغاز می‌شود.

او در پاسخ به مدت زمان مورد نیاز برای پایان مرمت‌ها در این بنای تاریخی می‌گوید: در حال حاضر بیشترین مشکل، اعتبارات مرمتی است که به واسطه تعدد آثار تاریخی در کشور در حوزه ثبت جهانی با آن مواجه هستیم داریم، چون اعتبارات برای آثار محدود هستند و این باعث می‌شود زمان مرمت در اثار بالا برود، در واقع اگر اعتبارات تامین شود دست‌کم تا سه سال آینده این مجموعه به طور صددرصد مرمت می‌شود.

تملکِ عرصه گنبد سلطانیه در اولویت است

رحمتی درباره‌ی انجام تملک‌های مورد نیاز برای‌ازادسازی فضای از اطراف گنبد سلطانیه با هدف جلوگیری از ساخت و ساز بیشتر اظهار می‌کند: اکنون تملک بیشتر آن نقاطی که باید انجام شود تا آثار اصلی از زیر خاک بیرون آیند، انجام شده است، اما مشکل ما در حوزه تملک، مالکیت بخشی از زمین‌هایی است که به عنوان عرصه‌های تاریخی در اختیار مردم است.

او ادامه می‌دهد: ساخت‌وساز در آن بناها  ممنوع است، اما با توجه به تملک آن‌ها توسط مردم که در واقع سرمایه‌ی زندگی آن‌ها نیز محسوب می‌شود، با مالکان تعارض داریم، ان‌ها می‌خواهند یا زمین‌هایشان توسط میراث فرهنگی خریداری شود یا میراث فرهنگی اجازه‌ی ساخت و ساز به آن‌ها بدهد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان، تاکید می‌کند: بیشترین درخواست‌های تملک این اداره کل، در حوزه آثار تاریخی در این نقاط از شهر هستند، مردم در این نقاط سند مالکیت دارند، بنابراین به خود حق پیگیری می‌دهند، در حالی که حتی اگر بخواهند زمینی سبز را تملک کنند باید براساس قوانین جاری فضای شهری تملک شود که این موارد در بحث مدیریت شهری و برای حوزه میراث فرهنگی قدری مشکل‌ساز شده است.

او بیان می‌کند: مدیریت شهری، اداره راه وشهرسازی و شورای شهر باید برای برطرف کردن این مشکل مشارکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha