• جمعه / ۱۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 96101507780
  • خبرنگار : 71251

آخرین خبرها از آینده مسکن، سکه و بنزین

آخرین خبرها از آینده مسکن، سکه و بنزین

گزارش‌ها و خبرهای مهم اقتصادی امروز ایسنا با رنگ و بوی بنزین، سیم‌کارت، سکه و طلا منتشر شد؛ گزارش‌هایی از حراجی‌هایی که به داد سکه رسید تا فروش سیم‌کارت‌هایی به قیمت یک ویلا و گمانه‌زنی‌هایی از دو نرخی شدن دوباره بنزین.

به گزارش ایسنا، کارت سوخت که از سال ۸۶ رواج یافت، طی سال‌های اخیر غیر فعال شد چون سهمیه‌بندی بنزین حذف شد. اما دو روز پیش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که  استفاده از کارت سوخت الزامی خواهد شد و افرادی که کارت سوخت ندارند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. با طرح این موضوع، ‌ رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت اظهار کرد که ممکن است استفاده از کارت سوخت مقدمه دو نرخی شدن بنزین باشد. البته وی معتقد است که استفاده از کارت سوخت امری منسوخ است و اگر بنزین ۱۲۰۰ تومان شود، دو نرخی نخواهد شد.

باید گفت که مجلس شورای اسلامی چندی پیش با بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومانی مخالفت کرده است. حال باید دید مباحث مطرح شده درباره کارت سوخت و نرخ بنزین سرانجام به کجا می رسید.

پیش‌بینی آینده بازار خانه‌های ارزان و گران قیمت

و اما بازار مسکن که مورد توجه همه اقشار جامعه است، از شهریور ماه با رونق در معاملات و افزایش قیمت همراه شده است که امروز هم مشاور وزیر راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد با توجه به اینکه سرعت پس انداز در صندوق پس انداز مسکن یکم سه برابر شده است، مسکن ارزان قیمت در آینده رونق مناسبی را تجربه خواهد کرد.

به گفته عبده تبریزی، خانه های ارزان قیمت در آینده بازار خوبی خواهند داشت. در مقابل، همچنان خانه های گران قیمت با سرعت بسیار کمی فروخته می‌شوند و خانه های خالی لوکس به راحتی به فروش نمی رسند اما مسکن ارزان قیمت بازار رشد مناسبی را پیش رو دارد و وزارت راه و شهرسازی هم کمک کرده تا این رشد ادامه پیدا کند.

حراجی‌ها به داد سکه رسید!

همچنین درپی بحث داغ طلا و ایجاد حباب ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه، بانک کارگشایی ۱۷ حراجی از حدود دو ماه پیش برگزار کرد تا عرضه سکه از طریق حراجی، قیمت‌ها را متعادل کند اما به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، بازار سکه هم متاثر شد و سکه تمام طرح جدید از یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که به گفته مدیرعامل بانک کارگشایی حدود ۱۰۰ هزار تومان حباب دارد.

سلیمانی گفته که اگر حراجی‌های سکه برگزار نشده بود، به طور حتم قیمت سکه می‌توانست بالاتر از رقم کنونی باشد لذا حراجی سکه تا زمان تعدیل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و روزهای زوج از ساعت ۱۴ در بانک کارگشایی در بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی نیم و تمام سکه به معرض فروش گذاشته می شود.

بویینگ جدید در راه می‌ماند!

در گزارش دیگری وضعیت قراردادهای ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیماسازی بررسی شده است. این ایرلاین ملی ایرانی پارسال همزمان با نهایی کردن قراردادهایش با ایرباس و ای تی ار، با بویینگ هم قرارداد بسته و قرار بود این هواپیماساز آمریکایی بعد از حدود چهار دهه بار دیگر به ایران هواپیما بفروشد و اعلام شد که ایران در چارچوب برنامه‌ای بلند مدت ٨٠ بویینگ تحویل می گیرد که زمان تحویل نخستین فروند آن اردیبهشت ٩٧ است

اما قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که احتمالا این امر با تاخیر صورت گیرد و با این احتیاط‌هایی که می‌کنیم فکر می‌کنیم در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ این هواپیما را داشته باشیم.

دو گرم طلا فاکتور ندارد!

همچنین در حالیکه پیش از این، بارها و بارها تاکید و اعلام شده بود که مردم طلای بدون فاکنور نخرند و طلافروشی‌ها نیز موظف به ارائه فاکتور به خریداران هستند، باز هم در بازار شاهد فروش طلای بدون فاکتور هستیم.

بررسی‌های ایسنا از بازار طلا بیانگر این است که برخی فروشندگان به بهانه اینکه طلاهای کم‌وزن (که اتفاقا اخیر هم پرفروش شده) فاکتور نمی‌خواهد، از ارائه رسید فروش خودداری می‌کنند و می‌گویند یکی - دو گرم طلا فاکتور ندارد که اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر این امر را غیرقانونی عنوان و اعلام کرده که مردم حتما تخلف مربوطه را به اتحادیه گزارش دهند تا رسیدگی شود. همچنین به متقاضیان نیز هشدار داده شده که به هیچ وجه طلای بدون فاکتور نخرند.

سنگان در سایه راه‌آهن

و اما امروز ایسنا در گزارش دیگری وضعیت معدن سنگـ آهن سنگان واقع در خواف را بررسی کرده است. این منطقه معدنی با وجود اینکه به عنوان عسلویه معدنی ایران ‌۳۰ درصد از خوراک فولاد کشور را تامین می‌کند، زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و آب برای واحدهای فرآوری ندارد که در این باره وزیر صنعت، معدن وتجارت هشدار داده و رییس هیات عامل ایمیدرو گفته که اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، برنامه جامع تولید فولاد محقق نمی شود؛ لذا باید در صنعت حمل و نقل ریلی اقدام شود تا این مجتمع تولیدی - اقتصادی کشور آسیب نبیند، چراکه با اکتشافات پهنه های معدنی، ذخایر سنگ آهن سنگان تا ۲۰۰ میلیون تن اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به عملیات تکمیلی اکتشاف، این ذخایر تا ۳۰۰ میلیون تن نیز افزایش یابد. همچنین با جذب سرمایه تولیدی در این منطقه و ساخت واحدهای فرآوری سنگ آهن، تاکنون واحدهای ساخت گندله و کنسانتره در این مجموعه راه‌اندازی شده است که آخرین آنها افتتاح دو واحد گندله‌سازی بود که هر یک تا ۲.۵ میلیون تن ظرفیت داشت و با سرمایه‌گذاری مجموعه‌های اوپال پارسیان متعلق به بانک پارسیان و شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی صورت گرفت که در مجموع ظرفیت تولید گندله در کشور را به ۱۷.۵ میلیون تن ارتقا دادند.

سیم‌کارت یا یک خانه ویلایی!؟

در گزارش دیگری، ایسنا وضعیت خرید و فروش سیم‌کارت را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش قیمت‌های شگفت‌آوری برای برخی سیم کارت‌ها اعلام شده که معادل خرید چند واحد آپارتمان است. بر اساس این گزارش، سیم‌کارت‌های دائمی و معمولی  با پیش شماره ۰۹۱۲ با کد یک از سه میلیون و ۶۰۰  هزار تومان شروع می‌شود و تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز قیمت دارند. در همین رده شماره‌ای کدهای ۱۷۷ به قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، کدهای ۱۳۰ به قیمت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کدهای ۱۱۴ به قیمت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کدهای ۱۱۵ به قیمت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

البته اینها مربوط به شماره‌های عادی و معمولی است و شماره‌های استثنایی و اصطلاحا رند، بعضی خطوط حتی با قیمت‌های ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان هم به فروش می رود­! که به گفته یک فعال صنفی برخی اوقات شرکت‌های مرجع ارائه سیم‌کارت‌ به این مساله دامن می زنند. اینکه برای ارائه برخی شماره‌های رند به مشتریان مزایده برگزار شود خود به تنهایی می تواند عاملی برای مشروعیت بخشیدن به انگیزه برخی ها برای خرید گران‌تر سیم کارت‌های رند باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha