• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 96101608099
  • منبع : نمایندگی زنجان

ثبات اقتصادی، پیش‌نیاز اقتصاد مقاومتی

ثبات اقتصادی، پیش‌نیاز اقتصاد مقاومتی

ایسنا/زنجان یک کارشناس اقتصادی گفت: ثبات اقتصادی پیش‌زمینه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است.

«سیدمحمد نواب‌صفوی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ثبات اقتصاد نمایش‌دهنده عوامل خاصی است که سبب ایجاد محیطی قوی و پایدار است که در این محیط حاصل، افراد و شرکت‌ها توانایی شرکت در معاملات را پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که ثبات اقتصادی پیش‌زمینه اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: ثبات اقتصادی علاوه‌بر این‌که پیش‌زمینه اقتصاد مقاومتی است، نتیجه اجرای اقتصاد مقاومتی نیز است، چون اقتصاد وضعیتی پویا بوده و همواره در حال تغییر و به‌روزرسانی است، اما این پویایی به ثبات برخی از شاخص‌ها در طول نیاز دارد.

نواب‌صفوی، تغییرات و نوسان شدید را در متغیرها و شاخص‌های اقتصادی علت کاهش ثبات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: برای مثال تغییرات شدیدی که در نرخ تورم در سال‌های 91 و 92 ایجاد شد، کاهش ثبات اقتصادی را به همراه داشت، چون تغییرات شدید در بازه زمانی کوتاه نااطمینانی و عدم اطمینان به وجود آمده سبب آشفتگی در بازار می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی، مقاوم کردن سیستم در قبال شوک‌های داخلی و خارجی را راهکار افزایش ثبات اقتصادی دانست و یادآور شد: سیستم اقتصادی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتواند در مقابل شوک‌های داخلی از جمله تغییرات و نوسانات شدید در نرخ ارز، تورم، نوسانات در تراز حساب جاری پرداخت و ... و شوک‌های ناشی از اقتصادهای خارجی مانند تحریم‌های اقتصادی، مقاومت و تاب‌آوری داشته باشد.

نواب‌صفوی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌دنبال افزایش مقاومت و تاب‌آوری اقتصاد در مقابل شوک‌های اقتصادی داخلی و خارجی است و باید توجه داشت که ثبات اقتصادی به معنای رکود در بازارها و اقتصاد نیست، بلکه به معنای امنیت و آرامش در بازارهای مختلف پولی و مالی و امکان ایجاد فضای رشد در اقتصاد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha