• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96101809372
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از سخنرانی‌های دومین کنفرانس امنیتی تهران

گزارش ایسنا از سخنرانی‌های دومین کنفرانس امنیتی تهران

دومین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، در دومین کنفرانس امنیتی تهران تعدادی از مقامات عالیرتبه کشورمان و خارجی حضور دارند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کمال خرازی ، حسام الدین آشنا، علی لاریجانی ، امیرسرتیپ امیر حاتمی  وزیر دفاع ، حسین دهقان وزیر سابق دفاع ،یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس ، سیدعباس عراقچی  معاون وزیر خارجه،  نخست‌وزیر سابق ایتالیا ، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، مشاور رییس‌جمهور لبنان ، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و.. از جمله سخنرانان این نشست هستند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان سخنران افتتاحیه این کنفرانس با بیان اینکه دولت‌های منطقه به گفت‌وگوی اطمینان‌بخش نیاز دارند به تشریح جزئیات پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس پرداخت.

وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران تاکید کرد که درباره برجام با سه عضو اروپایی ۱+۵ جلسه داریم و خبرسازی‌های برخی رسانه‌های اسرائیلی در این مورد بی اساس و بی مبنا است.

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: از نظر ما مشکل اصلی منطقه تروریسم و اختلافات درونی است که ریشه در استعمار و مداخله های استکباری و فرامنطقه‌ای و اشغالگری دارد و مصداق بارز آن اشغال هفت دهه‌ای فلسطین است.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی  در پنل تخصصی «ترتیبات امنیتی غرب آسیا» با بیان اینکه حق مردم هر کشور است که در جهت اثبات مسائل سیاسی گام بردارند و این یک امر طبیعی است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی جلوگیری از فروپاشی نظام های مستقر و تجزیه کشورهای منطقه است و البته برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد ثبات و امنیت بیشتر هم آماده هستیم.

وی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی در مورد احتمال خروج آمریکا از برجام و شرایطی که این موضوع به همراه خواهد داشت گفت: اگر آمریکایی‌ها تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکنند این مساله به معنای خروج از برجام است.

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در اولین پنل از کنفرانس امنیتی تهران گفت:ایران نشان داده است که دیپلماسی را بر رویکرد نظامی ارجح می‌داند و اولویتش همکاری‌های منطقه‌ای است. وی تاکید کرد که باید حرف‌های امروز محمدجواد ظریف در این کنفرانس را دکترین امنیت منطقه‌ای دانست.

همچنین در پنل سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای کنفرانس تهران که ژنرال ناصرخان جانجوئه  مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان در آن سخنرانی کرد بر موضوع افزایش رقابت‌های ژئوپلتیک در منطقه و برجام به عنوان نقطه پایانی بر تقابل بین ایران و قدرت‌های جهانی تاکید شد.

یوسف بن علوی  وزیر خارجه عمان در بخش دوم این پنل با بیان اینکه مشکلاتی که ما با آن در منطقه روبرو هستیم، ساخته و پرداخته ما است و نه آنکه دیگران برای ما ساخته باشند، ادامه داد: بعضا می‌بینیم که برخی جوامع جوامع دیگر را سرزنش می‌کنند و به نظر من کسانی که چنین اقدامی را انجام می‌دهند نمی‌دانند از زندگی خود چه می خواهند.

سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بابیان اینکه صلح و امنیت در منطقه جز با فهم مشترک فراهم نمی شود گفت: دست یابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه تحقق پیدا نمی‌کند، مگر با فهم مشترک از تهدیدات و مشارکت و دستیابی به راه حل هایی که مانع از بروز و ظهور اهداف غیر مطلوب شود.

در دومین پنل از این کنفرانس نیز جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس با تاکید بر اینکه دیپلمات‌ها باید در خاک تهران امنیت داشته باشند گفت:‌ برای برقراری امنیت لازم است تا دیپلمات‌ها از امنیت فیزیکی برخوردار باشند. ما شاهد هستیم که دو بار خلاف این موضوع در تهران رخ داد.

همچنین موگنز لوکتافت، رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دانمارک با بیان اینکه رفتار ترامپ درباره برجام از عقلانیت فاصله گرفته است گفت: اخلالی که آقای ترامپ در برجام ایجاد می‌کند نگران کننده است اما او در این زمینه در حال دور شدن از عقلانیت است.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه با اشاره به این که در چند روز آینده باید رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر طبق برجام  تعلیق تحریم ها علیه  ایران را تمدید کند و برخی از احتمال ها مبنی بر این است که این کار توسط ترامپ انجام نشود، افزود: ممکن است در چند روز آینده آمریکا از برجام خارج شود و جامعه بین‌الملل باید خود را برای خروج احتمالی آمریکا از برجام آماده کند.

پیتر وست مک کات، سفیر سابق انگلیس در آمریکا طی سخنانی در نشست روندهای تسلیحاتی بر امنیت غرب آسیا گفت: ممکن است در روزهای آینده نتایج برجام با شرایطی که در آمریکا حاکم است تحت الشعاع قرار گیرد اما جامعه جهانی می تواند تفاوت های قومی و نژادی را کنار بگذارد و متحد باشد.

در ادامه این کنفرانس سیدمحمد کاظم سجادپور رییس مرکز آموزش‌های سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با ببیان اینکه اقتصاد و امنیت دارای پیوندی ساختاری هستند، تاکید کرد: از امنیتی کردن هر پدیده در منطقه بپرهیزیم.

همچنین نظام‌الدین زاهدی معاون وزیر امور خارجه تاجیکستانبا اشاره به اینکه اقتصاد و امنیت رابطه دو سویه دارند و در واقع می‌توان گفت رابطه بین این دو مقوله مثل تناسب سبب و نتیجه است، اظهار کرد: ضعف در عرصه اقتصاد یکی از دلایل رشد تروریسم در منطقه است.

محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در پنل نقش تحولات اقتصادی در امنیت غرب آسیا گفت: با توجه به جایگاه فعلی، ایران می تواند نقش موثری در همکاری‌های امنیتی در منطقه داشته باشد.

در سومین پنل از کنفرانس امنیتی تهران ابراهیم الدیلمی رییس شبکه ماهواره‌ای المسیره یمن گفت: از اینکه عضو محور مقاومت هستیم خرسندم؛ چرا که ائتلاف عربستان هیچ چیزی جز کشتار و تجاوز به کودکان یمنی به دنبال نداشت. وی همچنین افزود: کودکان در یمن کشته می‌شوند و نتانیاهو نگران حوثی‌هاست.

در همین پنل محمد البحیثی رییس انجمن دوستی ایران و فلسطین با بیان اینکه توافق بالفور زندگی مسلمانان را مسموم کرد گفت:‌ با وجود اینکه ۱۰۰ سال از توافق بالفور می‌گذرد اما همچنان اثرات شوم این توافق بر زندگی مسلمانان سایه افکنده است.

رئیس دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران تاکید کرد: انباشت تسلیحاتی یکی از عوامل بی‌ثباتی در منطقه است و در ادامه رولف اتئوس رئیس سابق کمیسیون ویژه سازمان ملل در عراق نیز در سخنان خود با اشاره به اهمیت توافق برجام و تاثیر آن بر امنیت منطقه در عرصه بین‌الملل خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها باید با تمام توان پشت برجام بایستند.

همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق اظهار کرد: تجربه عراق و سوریه به ما نشان داد که جز با تکیه بر محور مقاومت نمی‌توانستیم با داعش مقابله کنیم.

دن اسمیت  رئیس موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم با اشاره به اینکه  وقتی که جایی نزاعی صورت گیرد سلاح‌ها خودنمایی می‌کنند و وجود تسلیحات باعث ظن و گمان بین کشورها می‌شود گفت: الزامات جدیدی هست که باعث می شود به حجم تسلیحات اضافه شود و گاهی هم با تسلیحات، امنیت خریداری می‌شود در حالی که : امنیت را نمی‌توان با سلاح خرید.

محمدرضا شیبانی سفیر پیشین ایران در سوریه نیز در پنل دفاع و امنیت منطقه‌ای اظهار کرد: منطقه غرب آسیا در مرحله پوست‌اندازی استراتژیک قرار دارد.

همچنین اظهارات وزیر امور خارجه پیشین اتریش و یک عضو پارلمان افغانستان در دومین کنفرانس امنیتی تهران را نیز میتوانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha