• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96101809501
  • خبرنگار : 71533

/دومین کنفرانس امنیتی تهران/

رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل: رفتار ترامپ درباره برجام از عقلانیت فاصله گرفته است

رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اخلالی که آقای ترامپ در برجام ایجاد می‌کند نگران کننده است اما او در این زمینه در حال دور شدن از عقلانیت است.

به گزارش ایسنا، موگنز لوکتافت، رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دانمارک در دومین کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به ترویج افراط گرایی در اسرائیل، اظهار کرد: حتما با توجه به اقدامات جدی آنان برای انتقال پایتخت شان به شهر قدس باعث کلید خوردن یک موضوع تخاصم آمیز می شوند.

وی افزود: نمی توانیم همه این مسائل را حل کنیم بدون اینکه به موضوع عدم اطمینانی که در حافظه مردم ایران و آمریکا وجود دارد و سرنگونی دولت دموکراتیک ایران توسط آمریکا در سال ۱۳۳۲ و نیز گروگان گیری در تهران و هم ترسی که آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران در دل اسرائیل انداخت اشاره کنیم اما آنچه الان درباره ایران دارد رخ می دهد یک دیدگاه خصمانه درباره فعالیت های هسته‌ای این کشور است و آمریکا دارد فضا را در منطقه به سمت یک رقابت تسلیحاتی می رساند.

لوکتافت در پایان تصریح کرد: اخلالی که اقای ترامپ در برجام ایجاد می کند نگران کننده است و آنان دارند از عقلانیت در این زمینه دور می شوند، بنابراین خیلی مهم است که ما که در اینجا جمع شدیم بدانیم که چه دیدگاهی برای اجرای مناسب برجام وجود دارد و البته ایران نقش مهمی در این زمینه دارد.

همچنین ماسیمو دالما نخست وزیر سابق ایتالیا طی سخنانی در بخش دوم نشست ترتیبات امنیتی غرب آسیا که در دومین کنفرانس امنیتی تهران برگزار شد، با بیان اینکه شکست داعش در یک نقطه صددرصدی نیست، گفت: همه نیروهای منطقه باید همت خود را یکبار برای همیشه انجام دهند.. باید یک گفت‌وگوی صمیمانه برای حل مشکلات خونین سوریه انجام شود و همه بتوانند برای حل این موضوع کار کنند.

وی افزود: از نظر من مانع عمده ای که امروز دیده می شود به خاطر رویکرد جدید اقای ترامپ است چرا که سیاست خارجی تهاجمی آمریکا باعث شده است که این خلاء توسط روس‌ها پر شود.

نخست وزیر سابق ایتالیا تاکید کرد: ما باید از اجرای برجام حمایت کنیم و معتقدم همگرایی اتحادیه اروپایی و ایران می تواند بهترین نتیجه را برای حفاظت از این توافق و موفق بودن آن داشته باشد.

دالما ادامه داد: همچنین باید در جهت ایجاد یک صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطین برسیم که بستگی به مردم این دو کشور و رهبران آن دارد تا به یک راه حل صلح آمیز برسند و در این زمینه کشورهای اروپایی می توانند کمک حال خوبی برای نتیجه بخش شدن آن داشته باشند.

وی افزود: ما از کاهش اختلافات و تنش ها میان ایران و عربستان حمایت می‌کنیم و طالب این هستیم که شیعیان و اهل سنت در این منطقه بتوانند باهم گفت‌وگو کنند و اساسا نمی دانم به چه علت ما نباید با این موضوع موافق باشیم؟

نخست وزیر سابق ایتالیا در پایان سخنانش تاکید کرد: هر تلاشی برای ملتهب کردن ایران به نفع منطقه نیست و برای اتحادیه اروپایی آزادی بیان و حقوق بشر جزو مسائل مهم برای ارتباط با ایران است و مردم این کشور هم مثل هر کشور دیگری حق آزادی بیان دارند اما تقویت ارتباط کشورهای اروپایی با ایران هم در این میان می‌تواند کمک حال بهتر شدن شرایط باشد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha