• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96101809585
  • خبرنگار : 71533

اظهارات وزیر امور خارجه پیشین اتریش و یک عضو پارلمان افغانستان در دومین کنفرانس امنیتی تهران

وزیر امور خارجه پیشین اتریش گفت: ما نیازمند ترتیبات امنیتی ویژه در منطقه هستیم تا بتوانیم به طور منظم در عالی‌ترین سطوح جلساتی را برگزار کنیم و شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای غرب آسیا بهتر سازیم.

به گزارش ایسنا، میشائیل اشپیندلگر در سخنانی در نشست نقش تحولات اقتصادی در امنیت غرب آسیا که در دومین کنفرانس امنیتی تهران برگزار شد، با بیان اینکه به نظر من زمان آن رسیده که از ایران قدردانی کنیم که این همه آواره و مهاجر را در خود جای داده است، گفت: البته درباره این موضوع و تاثیری که بر اقتصاد یک کشور می‌گذارد سازمانی بین‌المللی وجود دارد که کارش رسیدگی به وضعیت مهاجران است و بسیار خوب است که کشورهایی چون ایران بتوانند هماهنگی‌هایی با آنان داشته باشند.

وی افزود: ما در آینده نیاز به همکاری و شراکت معنادار هم داریم که اگر یک موج جدید از آوارگان وارد یک کشور شدند چه کار کنیم البته باید به سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورها فکر کنیم که موضوع مهمی است و هزینه‌های زیادی هم می‌خواهد.

این مقام پیشین اتریشی با بیان اینکه این چالش بزرگی برای همه کشورهاست که در یک گفت‌وگو باید به حل آن فکر کنیم، گفت: ما نیازمند ترتیبات امنیتی ویژه در منطقه هستیم و اینکه بتوانیم به طور منظم در عالی‌ترین سطوح جلساتی را برگزار کنیم و شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی میان کشورها را بهتر کنیم.

همچنین در ادامه این نشست ناهید فرید، عضو پارلمان افغانستان با بیان اینکه همگی ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که میراث‌دار یک تمدن تاریخی هستیم، گفت: متاسفانه این میراث و ارزش‌های آن در حال تخریب است و پاسداری از آن راهی جز همدلی میان همه کشورهای منطقه ندارد.

وی افزود: اقتصادی که در حال حاضر در منطقه اجرا می‌شود یک اقتصاد تروریستی است که در آن تروریست‌ها تلاش می‌کنند تا از حوزه‌های انرژی و نفتی برای ضربه زدن به دولت‌ها استفاده کنند و این درحالی است که پیش از این چنین چیزی وجود نداشت.

عضو پارلمان افغانستان با تاکید بر اینکه اقتصاد می‌تواند ثبات و امنیت بیاورد اما می‌تواند رابطه‌ای منفی هم با امنیت داشته باشد، گفت: افغانستان هفده سال است که از یک قانون دموکراتیک برخوردار است اما جنگ هنوز در افغانستان ادامه دارد و دلیلش این است که اقتصاد ما سبب تقویت گروهک‌های تروریستی چون طالبان می‌شود که ریشه‌اش هم در افغانستان نیست و در واقع یک درخت تروریسم در منطقه وجود دارد که شاخه‌ای از آن طالبان است که ریشه در پاکستان دارد.

فرید ادامه داد: یکی از کشورهایی که در منطقه با معضل عقب ماندگی مواجه است، افغانستان است که به دلیل توانایی کم بخشی از مردم در جهت اشتغال به سمت و سوی تروریسم و عضویت در این گروهک‌ها می‌روند که اگر جلوگیری از این موضوع از سوی کشورهای منطقه با کمک کردن آنان برای توسعه افغانستان همراه شود به امنیت منطقه کمک می‌کند.  

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: ما در افغانستان شاهد جنگ‌های نیابتی هستیم که مربوط به مردم افغانستان نیست و ما در واقع در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار داریم و نیازمند همگرایی منطقه‌ای هستیم پس از کشورهای منطقه می‌خواهیم به جای آوردن امنیت به افغانستان، کمکی به بهبود شرایط اقتصادی این کشور بکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha