• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96101809605
  • خبرنگار : 71413

ایرلندی‌ها هم «بوکر»ی شدند

ایرلندی‌ها هم «بوکر»ی شدند

از امسال ناشران ایرلندی هم در رقابت‌های جایزه «من بوکر» حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، «بوک‌سلر» نوشت: جایزه «من بوکر» که از مهم‌ترین رویدادهای ادبیات انگلیسی‌زبان جهان محسوب می‌شود، تا چند سال پیش در انحصار انگلیسی‌ها بود اما از سال ۲۰۱۴ پای آمریکایی‌ها هم به این رقابت‌ها باز شد و حالا خبر رسیده از این دوره به بعد، ایرلندی‌ها هم حق شرکت در این جایزه ادبی را خواهند داشت.

با تغییر قوانین جایزه «من بوکر»، از سال ۲۰۱۸ ناشران ایرلندی هم می‌توانند رمان‌های برگزیده خود را برای کسب این جایزه ۵۰ هزار پوندی نامزد کنند.

براساس گفته سخنگوی جایزه «بوکر»، به خاطر رابطه خاص بازار نشر انگلیسی و ایرلندی و این نکته که اکثر ناشران ایرلندی همزمان کتاب‌های خود را در انگلستان هم به چاپ می‌رسانند، قانون جدیدی وضع شده که طبق آن همه ناشران این کشور می‌توانند در رقابت ادبی «من بوکر» شرکت کنند.

یکی از دلایل تصویب این قانون، بها دادن به ناشران مستقل برای حضور در عرصه‌های این‌چنینی است که برخلاف نشرهایی که شعبه‌های خود را در انگلستان دارند، پیش‌تر حق حضور در «من بوکر» را نداشتند.

فهرست اولیه نامزدهای پنجاهمین دوره این جایزه ادبی که شامل ۱۲-۱۳ اثر می‌شود، در ماه جولای اعلام خواهد شد. نامزدهای نهایی در ماه سپتامبر و برنده «من بوکر» ۲۰۱۸ روز شانزدهم اکتبر معرفی خواهد شد.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال ۲۰۱۴ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.

زمانی که تصویب شد نویسندگان آمریکایی هم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارند، جانجال‌های زیاد به ‌پا شد و برخی به «آمریکایی» شدن این جایزه اعتراض کردند. «پل بیتی»  و «جورج ساندرز» دو نویسنده آمریکایی هستند که در سال‌های اخیر موفق به کسب این جایره شده‌اند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha