• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96101809717
  • خبرنگار : 71038

دومین کنفرانس امنیتی تهران

شیبانی: منطقه غرب آسیا در مرحله پوست‌اندازی استراتژیک است

شیبانی: منطقه غرب آسیا در مرحله پوست‌اندازی استراتژیک است

محمدرضا شیبانی اظهار کرد: منطقه غرب آسیا در مرحله پوست‌اندازی استراتژیک قرار دارد.

به گزارش ایسنا، سفیر پیشین ایران در سوریه عصر روز دوشنبه در پنل دفاع و امنیت منطقه‌ای که در جریان دومین کنفرانس امنیتی تهران برگزار شده بود، در بخشی از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های غرب آسیا،‌ گفت: غرب آسیا منطقه‌ای پیچیده و بحرانی است و در همین چارچوب بسیاری معتقدند که غرب آسیا در مرحله پوست‌اندازی استراتژیک قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بین بازیگران کنونی منطقه در طی چند سال اخیر شاهد حضور بازیگر فعالی تحت عنوان محور مقاومت بوده‌ایم، اظهار کرد: موضوع فلسطین مرکز ثقل همگرایی در محور مقاومت بوده است.

شیبانی با اشاره به کشورهای عضو جریان مقاومت، گفت: ایران تاکنون نقش محوری در مبارزه با تروریسم ایفا کرده است و به عنوان یک قدرت بزرگ و تاثیرگذار منطقه‌ای مطرح است.

وی همچنین سوریه را یکی دیگر اعضای جریان مقاومت دانست و بیان کرد: سوریه در طی چند سال اخیر توانسته یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه را پشت سر بگذارد.

شیبانی همچنین با اشاره به عضویت عراق در محور مقاومت، اظهار کرد: عراق نیز از یک چالش مهم هویتی و طایفه‌ای عبور کرد و توانست پیروزی‌های خوبی در بحث مقابله با داعش کسب کند.

این دیپلمات کشورمان حزب‌الله لبنان را نیز یکی از محورهای مهم جریان مقاومت دانست و گفت: حزب‌الله لبنان در حال حاضر به یک بازیگر موثر، تاثیرگذار، قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر در منطقه تبدیل شده است.

سفیر پیشین ایران در سوریه مبارزه با تروریسم و شکست داعش را یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای محور مقاومت عنوان کرد و افزود: محور مقاومت اولین صف مبارزه با داعش را شکل داد.

وی همچنین مقابله با صهیونیست‌ها و سیاست توسعه‌طلبانه این رژیم را یکی دیگر از فعالیت‌های جریان مقاومت دانست و افزود: این جریان توانسته در مقابله با سیاست تغییر رژیم به دستاوردهای خوبی دست پیدا کند و در ائتلافی که با روسیه داشت این زمینه را فراهم کرد که حل بحران سوریه به سمت مناسبی سوق داده شود.

شیبانی با بیان اینکه جریان مقاومت در حل بحران سوریه که یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های جریان مقاومت است نقش مهمی ایفا کرد و توانست این تفکر را جا بیندازد که راه‌حل نظامی، راه‌حل این بحران نیست و باید بحران سوریه از طریق راه‌حل سیاسی به پیش برود، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به موضوع یمن و کشتار مردم این کشور توسط عربستان اشاره کرد و گفت:‌ این بحران یکی از غیرانسانی‌ترین بحران‌های موجود در منطقه ماست به نحوی که شاید بتوان گفت در دهه‌های اخیر چنین بحران غیرانسانی در منطقه سابقه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه جریان مقاومت می‌تواند در حل این بحران تاثیرگذار باشد، ادامه داد: از دیگر سو باید به این موضوع توجه داشت که آثار فکری و ایدئولوژی داعش که منشا از تفکر وهابیت دارد همچنان در منطقه فعال است و محور مقاومت می‌تواند در این زمینه نیز نقش موثری ایفا کند و با چنین تفکری مقابله کند.

شیبانی همچنین به نقش جریان مقاومت در بازسازی کشورها و دور کردن بحران از کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در این زمینه حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی نمونه‌های خوبی برای بیان هستند مثلا اگر حشدالشعبی در عراق نبود ما اکنون شاهد تجزیه این کشور بودیم.

این دیپلمات کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: پیشنهاد می‌کنم که بر اساس تجربه شکل گرفته در بحث مبارزه با تروریسم، سازوکار امنیتی گسترده‌ای با مشارکت گرفتن دیگر کشورها و با همکاری نزدیک کشورهای اروپایی حول مبارزه با تروریسم ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha