• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96101910178
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۹ دی بخوانید؛

تحلیل رهبری از وقایع اخیر/ اولین سالگردآیت الله هاشمی/ توضیحی درباره رویت دود در تهران

تحلیل رهبری از وقایع اخیر/ اولین سالگردآیت الله هاشمی/ توضیحی درباره رویت دود در تهران

آغاز به کار حساب رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آی گپ، توییت حسن روحانی درباره هاشمی رفسنجانی، دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب، نخستین مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی، توضیح هوا فضای سپاه درباره دود رویت شده در تهران، دومین جلسه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حوادث اخیر، تکذیب احضار سفیر کشورمان از سوی وزارت خارجه آلمان، راهکار قانون درباره تنظیم وکالت‌نامه دائم خروج از کشور برای زوجه و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، نوزدهم دی ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا، به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶، هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم قم، صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای در تحلیل وقایع اخیر کشور گفتند: همه‌ی حرکاتی که دشمن در این چهل سال در مقابل ما انجام داده است پاتک انقلاب است. ایشان افزودند: مثلثی در این قضایا فعال بود؛ آمریکا و صهیونیست‌ها، یک دولت‌ خرپول اطراف خلیج فارس و منافقین.

حساب رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای KHAMENEI.IR در پیام‌رسان آی.گپ آغاز به کار کرد.

اولین سالگرد آیت الله هاشمی

نخستین مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمیدر سالن اجلاس سران با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی به خرد جمعی اعتقاد داشت گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به فهم مردم اطمینان داشت، مطمئن بود که نمی‌شود برای همیشه مردم را گول زد و خرد جمعی اهمیت دارد.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه باید مانند هاشمی اعتراضات را به رسمیت بشناسیم خاطرنشان کرد: امروز باید همه مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حساس و نگران اما امیدوار و فعال باشیم و به مردم اعتماد کنیم. وی در بخش دیگری با انتقاد از عملکرد صداوسیما در مقاطع مختلف از جمله پوشش اخبار مربوط به اعتراضات اخیر در کشور، اظهار کرد: به صداوسیما اعلام کردم که می‌خواهم با مردم حرف بزنم اما این رسانه بهانه‌های مختلفی از جمله مسائل فنی را مطرح کرد و این زمان به من اختصاص داده نشد.

محسن هاشمی نیز به بیان برخی ویژگی‌های فکری و شخصیتی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از افراط و تفریط پرهیز داشت. فاطمه هاشمی نیز گفت که ایشان همواره تاکید می کرد که وفاق را جایگزین نفاق، اعتدال و میانه روی را جایگزین تندروی و در نهایت ما را جایگزین من قرار دهید.

همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آیت الله هاشمی میراث دار اندیشه امیر کبیر بود گفت: آیت الله هاشمی دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای را تشویق می‌کرد. مصطفی میرسلیم در حاشیه این مراسم گفت: حضور هاشمی رفسنجانی در شرایط فعلی به بهبود اوضاع منجر می شد و قطعا اثر بخش بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی گفت: رهبری گفتند خناسان خواستند محبت هاشمی رفسنجانی به من را کم کنند، اما نتوانستند، او دست از محبتش برنداشت؛ باید بگریم که چرا این همه تهمت به او زدند. او ضرر نکرد ، تهمت زنندگان به هاشمی رفسنجانی ضرر کردند.

همچنین در سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی  رییس‌جمهور در توییتی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور نیز در پیام اینستا گرامی  یاد او را گرامی داشتند.

فاطمه هاشمی به بهانه سالگرد آیت الله هاشمی همچنین درگفت و گویی با ایسنا با اشاره به حاشیه‌سازی‌های مخالفان آیت‌الله هاشمی برای او و خانواده ‌اش گفت: حاشیه‌ها حتی قبل از ریاست‌جمهوری پدر وجود داشت؛ مثلا به من و فائزه بدحجاب می‌گفتند چون روسری رنگی سر می‌کردیم، ولی پدر در مقابل این فشارها به ما می‌گفت که به خاطر خدا و نظام اسلامی، صبوری کنید.

***

رییس جمهور در جلسه‌ایبا حضور وزیران خارجه، نفت، راه و مسوولان ذیربط، آخرین وضعیت کارکنان نفتکش ایرانی را که در آبهای چین طعمه حریق شده است، بررسی و دستورات لازم را برای بکارگیری همه توان ملی و منطقه‌ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش صادر کرد.

در طی مشاهده شدن دود سفید در فراز آسمان تهران روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: دود دیده شده صبح امروز در آسمان شهر تهران ناشی از تمرین تاکتیکی پرنده‌های بال ثابت و متغیر و همچنین پهپادهای نیروی هوا فضای سپاه بوده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ظهر امروز دومین جلسه برای بررسی اعتراضات اخیر با حضور مسئولان مربوطه برگزار می کرد.

همچنین حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس در خصوص بازداشت شدگان محصل و دانشجو در اصفهان در پی اعتراض‌های اخیر، گفت: معترضانی که در تخریب اموال عمومی نقش نداشتند به‌زودی آزاد می‌شوند.

رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران در این کشور را برای پاسخگویی درباره اتهامات مربوط به آن چه جاسوسی سپاه قدس در آلمان از گروه‌های حامی اسرائیل عنوان شده، فراخوانده است.

این درحالی است که یک منبع آگاه در سفارت کشورمان در برلین خبر احضار سفیر ایران از سوی وزارت خارجه آلمان را تکذیب کرد و گفت که هیچ تذکر یا احضاری برای سفیر کشورمان نیامده است.

برجام و نقش آن در رفتار دولت در مواجه با اعتراض‌های اخیر

تفاوت میان سیاست داخلی و خارجی به معنای نفی ارتباط بین آنها نیست بلکه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ و پیوند عمیقی دارند تا جایی که بسیاری از محققان بر این نظر اصرار می‌کنند که سیاست داخلی و خارجی دو روی یک سکه‌اند و پاره‌ای از عوامل تشکیل دهنده منافع ملی، موانع و محدودیت‌های غیر قابل انکاری در راه هر سیاستگذاری خارجی به وجود می‌آورد. بیان این مطالب امر جدید و تازه‌ای نیست اما آن‌چه مورد پرسش است این‌که سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان کشورها تا چه اندازه در مقاطع و حوادث مختلف داخلی و خارجی به وزن و تاثیر هر یک از تحولات در داخل و خارج از کشورهایشان اهمیت می‌دهند.

راهکار قانون درباره تنظیم وکالت‌نامه دائم خروج از کشور برای زوجه

آیا زوج می‌تواند حق خروج از کشور را به موجب وکالت‌نامه دائم و بدون محدودیت به همسر خود بدهد؟ آیا وکالت نامه دائم به زوجه به‌واسطه اعتبار ۵ ساله ذکر شده در قانون صدور گذرنامه باید تنظیم شود؟ و در صورت پاسخ مثبت به سئوال قبلی، آیا این وکالت‌نامه قابلیت تسری به دفعات بعد را دارد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ گفت که براساس مصوبه این کمیسیون عوارض خروج از کشور برای سال ۹۷، ۲۲۰ هزار تومان تعیین شد. همچنین با تصویب کمیسیون تلفیق عوارض خروج از کشور برای زائرین مکه و کربلا افزایش نمی‌یابد. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ گفت که برساس مصوبه این کمیسیون عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات عالیات (سوریه، عراق وعربستان) بدون تغییر و با نرخ سال ۹۶ خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha