• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 96102513145
  • منبع : فضای مجازی

واقعا آمریکایی‌ها به نفت‌کش سانچی حمله کردند؟

سانچی

همزمان با خبر غرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است!

به گزارش ایسنا، تابناک نوشت: همزمان با خبر غرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است!

 امروز در راهروهای مجلس، شایعه‌ای از زبان برخی نمایندگان مجلس شنیده شد که حکایت از حمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی داشت. روایتی که بر پایه آن، محموله سانچی قرار بوده به کره شمالی منتقل شود، نه کره جنوبی و آمریکایی‌ها برای ممانعت از این کار، ترجیح داده‌اند به این نفتکش حمله کرده و آن را غرق کنند.
 

این روایت که برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند، در بولتن‌های محرمانه نیز درج شده، ضمن رد برخورد نفتکش «سانچی» با کشتی فله‌بر «سی‌اف کریستال»، حریق نفتکش ایرانی که با پرچم پاناما محموله بیش از ۱۳۰ هزار تنی میعانات گازی را حمل می‌کرد، ناشی از اصابت موشک‌های شلیک شده از هواپیماهای آمریکایی ذکر می‌کند.


روایتی بسیار عجیب که برخی مسائل به تقویت آن کمک کرده است. از جمله اینکه تصویر یا خبری از کشتی چینی منتشر نشده و کسی نمی‌داند آن کشتی بعد از حادثه خونباری که به غرق شدن سانچی و از دست رفتن محموله گرانبهای آن منجر شد، چه فرجامی یافته است؛ ابهامی بزرگ که می‌توان وجود و رفع نشدنش را ناشی از عملکرد ضعیف مسئولان کشورمان در این ماجرا دانست.

این در حالی است که خصومت آمریکایی‌ها با کشورمان و یادآوری رویداد شوم و به شدت دردناک حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری کشورمان در گذشته و بالا گرفتن تنش میان آمریکایی‌ها و کره‌شمالی نیز از عواملی هستند که به تقویت باورپذیری این شایعه کمک می‌کنند؛ مؤلفه‌هایی که اگر نبودند هم، طرح این روایت جدید از زبان نمایندگان مجلس برای پیچیده کردن اوضاع کفایت می‌کرد.

اما واقعیت چیست؟ آیا ممکن است آمریکایی‌ها بیخ گوش چین نفتکش کشورمان را مورد حمله تمام عیار قرار دهند و این اتفاق در کشورمان به شکل دیگری روایت شود؟ روایتی تا این اندازه تغییر کرده که در آن به جای موشک‌های آمریکایی، از تصادف دو کشتی سخن به میان بیاید و هشت، نه روز این روایت جعلی مطرح شود و هیچ کس، حتی رسانه‌های خارجی واقعیت را برملا نکند؟

همین اشارات کافی است تا دریابیم که شایعه مطرح تا چه اندازه بی اساس است؛ شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین، رصد شناورها در سراسر جهان نیز آن را صحت سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین ترافیک» که نشان می‌دهد، کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند.

اطلاعاتی که نشان می‌دهد، این شناور چینی ساخته شده در سال ۲۰۱۱ میلادی، از مبدأ آمریکا به مقصد جزیره چوشان در شرق چین در حرکت بوده که در مسیرش آن رویداد رخ داده است؛ رویدادی که احتمالا به دلیل برخورد این کشتی از قسمت سخت‌تر دماغه به پهلوی نفتکش ایرانی، به وارد آمدن خسارت خاصی به کشتی چینی منجر نشده، اما توانسته آسیب شدید یکی از مخزن‌های حاوی سوخت قابل اشتعال سانچی را به دنبال داشته باشد.

رویدادی که در رسانه‌های جهان، به ویژه رسانه‌هایی که در عرصه علوم دریایی به فعالیت مشغولند نیز بازتاب یافته و به رصد مدام وضعیت سانچی و انتشار اخبار مرتبط با آن منجر شده است. این در حالی است که علاوه بر این شواهد، راه‌های دیگری نیز برای رد آن شایعه عجیب و اثبات حقیقت ماجرا وجود دارد که از جمله آنها، مراجعه به شرکت‌های بیمه است.

نکته‌ای که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «تابناک» در خصوص آن می‌گوید: «چون محموله‌ها و کشتی‌ها بیمه هستند، با بروز حوادث، کارشناسان و وکلای شرکت‌های بیمه‌ای برای کنکاش در خصوص ماجرا به سرعت در محل حادثه حاضر می‌شوند و تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و در این حادثه نیز این روند آغاز شده است و اگر چیزی غیر از حادثه یاد شده در میان بود، قطعا قابل پنهان کردن نبود.»

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا مقصر این تصادف مشخص شده یا خیر می‌گوید: «در این موارد نمی‌توان به سرعت نتیجه را اعلام کرد و اعلام نتیجه کارشناسی مستلزم زمان زیادی است، به ویژه اینکه ابعاد خسارت‌های این حادثه بسیار وسیع است و احتمالا نتیجه کارشناسی و اعلام مقصر نیازمند بررسی حادثه در دادگاه باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۲:۴۴

ازامریکایی هابعیدنیست که کشتی نفت کش موردحمله نظامی قرارداده باشند

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۷:۰۳

نه بابا! ما کوچکترین اتفاقی که حتی نیفتاده را هم می‌چسبونیم به آمریکایی‌ها حالا می‌خواهید کشتی مون را آمریکا ییها زده باشن بعد مسئولین ما ساکت نشسته باشن؟؟؟؟ تا حالا ۱۰ تا راهپیمایی مرگ بر آمریکا راه انداخته بودن

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۹:۱۲

توهم زده نشو

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۴:۵۱

این هشداری به کره جنوبی و چین بود که خرید نفت را از ایران کم کند. اگه مقصد کره شمالی بود که اون را توقیف و در همه جا هیاهو راه می انداختند .اونها بدنبال اینجور بهانه ها هستند .

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۵:۱۱

مگه نمیشه با یه کشتی عمدی به کشتی دیگر زد وان را غرق نمود حتما که نبایستی موشک باشد چون اینجور کشتی ها رادار دارند اعلام خطر نزدیک است دارند

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۲۰:۱۶

این نظر از ابعادی روشن نیست: اگر استدلال نویسنده در باره استحکام دماغه کشتی چینی نسبت به بدنه نفت کش را بپذیریم باید در باره اثرات انفجار اولیه روی این کشتی هم توضیح میداد. بعبارت دیگر گرچه من اطلاعاتی مبنی بر تایید نظر نویسنده در باره تفاوت استحکام نقطه برخورد دوکشتی ندارم ولی انفجاری که همه سیستم نفتکش را مختل کرده است چگونه بر آن کشتی دیگر اثری نداشته است. درحالیکه همه میگویند بدلیل شدت حادثه امکان نزدیک شدن به نفتکش وجود نداشته پس چطور جعبه سیاه آن برداشته شده است؟ از طرف دیگر اگر یکی از قدرتهای بزرگ مثل آمریکا یا حتی چین اقدام به حمله موشکی به نفتکش ایرانی کرده باشد چطور آنرا اعلام کنند؟ بگویند ما این نفتکش را زده ایم و 32 نفر را کشته ایم و بحران زیست محیطی هم درست کرده ایم!!؟ ایران هم به یک شرط باید این موضوع را انکار کند و آنهم ارسال محموله برای کره شمالی است که اگر اینطور باشد عدم اعلام از سوی ایران هم قابل قبول است. در مورد رسانه ها هم یک بام و دو هوا نمیشود. یا باید بگوئیم رسانه های مستقل در دنیا داریم که البته به اعتقاد من به آن معنای کامل چنین چیزی در دنیا وجود ندارد یا باید بگوئیم نداریم. اگر داشته باشیم آنگاه در موارد متعدد دیگری که مغایرت بین اخبار رسانه های دولتی ما و آنها داریم چه باید بگوئیم و اگر نداریم هم که استناد به عدم اطلاع رسانی از طرف آنها بیمورد است. به هرحال عدم اطلاع رسانی شفاف از اولین ساعات وقوع حادثه و ارائه اخبار بی ارزش در این باره و از همه مهمتر بی اعتباری رسانه های داخلی همواره موجب رواج شایعات در جامعه میشود و در همه این احوال آنانکه بلاتکلیف هستند مردم کشور هستند که نمیدانند تکلیفشان چیست بخصوص بازماندگان جانباختگان حادثه.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۲۰:۵۷

کسیکه به هواپیمای مسافربری رحم نمی کند صدرصد به کشتی نفتکش امان نمی دهد

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۰۱:۴۰

امیدوارم هرچه زودتر یک فرجی بشه یا معجزه پیش بیاد و خدمه کشتی برگردن پیش خاوادهاشون، تا قبل اینکه چین بگه داخل موتورخانه کشتی پیدا شدن و قابل شناسایی نیستن و......!!!!! من میکم همشون زنده هستن جز اون 3 نفر.