• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96102513164
  • خبرنگار : 71089

ترکیه: تصمیم آمریکا در استقرار قوای تامین امنیت مرزی در سوریه "اصرار بر اشتباه" است

ترکیه: تصمیم آمریکا در استقرار قوای تامین امنیت مرزی در سوریه "اصرار بر اشتباه" است

وزارت خارجه ترکیه تلاش آمریکا برای استقرار قوای تامین امنیت مرزی در شمال سوریه را که آنکارا معتقد است جزو یگان‌های مدافع خلق (نیروهای کرد سوری) هستند محکوم کرده و آن را "اصرار بر یک اشتباه" دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای مکتوب با تاکید بر اینکه آنکارا با هرگونه تهدید مقابله خواهد کرد، گفت: پس از انتشار خبر تشکیل "ارتش یگان‌های مدافع خلق" در شمال سوریه و حمایت آمریکا از این مساله، سفیر آمریکا در دهم ماه ژانویه به وزارت خارجه احضار شد تا در این باره توضیح دهد.

به نوشته این بیانیه، ترکیه مبارزه با داعش و ایجاد ثبات در مناطق بازپس گرفته شده از نیروهای داعش در همکاری با یک سازمان تروریستی دیگر را یک اقدام اشتباه دانسته و از طریق همه کانال‌های ارتباطی نارضایتی خود را از این امر اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده است: تشکیل نیرویی به نام "قوای تامین امنیت مرزی سوریه" بدون مشورت با ترکیه یک اقدام یک جانبه است که در آن موافقت اعضا لحاظ نشده است. این حرکت "اشتباه" می‌تواند به مبارزات ائتلاف ضد داعش آسیب برساند.

در ادامه این بیانیه آمده است: چنین اقدامی که امنیت و یکپارچگی ارضی سوریه را تهدید می‌کند غیرقابل قبول است. ما اصرار به این اشتباه را محکوم می‌کنیم و برای تامین امنیت ترکیه تمام تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ائتلاف ضدداعش  به رهبری آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد  نیرویی از شبه‌نظامیان کرد و عرب بالغ بر ۳۰ هزار نفر در سوریه تشکیل دهد. این نیرو قرار است که از مرزهای مناطق تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (SDF) محافظت کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در واکنش به این اقدام اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور آماده حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه هستند.

اردوغان گفت در روزهای آتی ارتش ترکیه عملیات "سپر دفاعی فرات" را به شمال سوریه که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) است، آغاز خواهد کرد. او گفت هدف این حمله "پاکسازی مرزهای جنوبی کشور از نفوذ تروریست‌هاست." یگان‌های مدافع خلق شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به شمار می‌آیند.

اردوغان از همه هم‌پیمانان ترکیه ، بخصوص آمریکا تقاضا کرد از "خواست به حق ترکیه" پشتیبانی کنند. سخنان اردوغان در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (SDF) که در شمال این کشورمستقر است، مورد حمایت کامل آمریکاست.

گفته می‌شود حزب اتحاد دموکراتیک نزدیک به ۳۰ هزار شبه‌نظامی در اختیار دارد که حدود ۲۵ هزار نفر آن را شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) تشکیل می‌دهند.

یکی ازمقامت بلندپایه دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: آموزش نیرویی ۳۰ هزار نفره در مرزهای سوریه  سبب شده که نماینده آمریکا روز چهارشنبه برای ادای توضیحاتی به آنکارا دعوت شود.

خبرگزاری "آنادولو" ترکیه نیز اعلام کرد که مناطق مرزی با سوریه که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) قرار دارند، مورد حمله توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha