• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۶ / ۲۳:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96102614393
  • خبرنگار : 71191

فرهنگ و تاریخ، اساس روابط ایران و ارمنستان

فرهنگ و تاریخ، اساس روابط ایران و ارمنستان

سفیر ارمنستان در ایران، معتقد است: دو ملت ایران و ارمنستان زمانی روابط مستحکمی خواهند داشت که روابط‌شان در ابعاد فرهنگی و تاریخی دو کشور ریشه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، آرادشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران، امشب  سه‌شنبه ۲۶ دی؛ در مراسم شب فرهنگی ارمنستان در ایران و آئین اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین»، در ادامه صحبت‌هایش به چگونگی برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: دو سال قبل برای اولین‌بار به‌عنوان یک بازدیدکننده معمولی به موزه ملی ایران آمدم. در طول سه سالی که سفیر ارمنستان در ایران هستم، با نهادها و سازمان‌های زیادی در ارتباط بوده‌ام، اما فضا، اقدامات و رویکرد منابع انسانی این مجموعه برای من بسیار جالب توجه بود.

تومانیان افزود: در جلسات مشترک همکاری دوجانبه بین موزه‌های ایران و ارمنستان و برگزاری نمایشگاه‌ها مشترک در دستور کار قرار گرفت، ده ماه بعد از نخستین نشست، با حضور رؤسای جمهوری دو کشور ایران و ارمنستان سند مربوط به همکاری بین‌ موزه‌ها به امضاء رسید که پیرو آن این نمایشگاه ۹۰ روز پیش با ۱۰۳ اثر از موزه ارمنستان در موزه ملی ایران افتتاح شد.

سفیر ارمنستان در ایران گفت: این نمایشگاه یک اتفاق بزرگ در طول حیات موزه ملی ایران در زمینه همکاری بین‌موزه‌ای از نظر عمق و تعداد اشیای به‌نمایش‌گذاشته شده است، این نمایشگاه که در سه قسمت قبل از اوراتور، اوراتور و پسااوراتور برگزار شد، فرصتی استثنایی است تا بتوانیم یکی از فرهنگ‌های باستانی مهم یعنی فرهنگ اوراتور را به ایرانیان معرفی کنیم.

او این فرصت را استثنایی دانست که می‌تواند تاریخ پنج‌هزار ساله ارمنستان را معرفی کند و گفت: بیش از ۴۵ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. این افراد شامل هزاران دانشجو، صدها استاد و کارشناسان، گردشگران خارجی و ملت ایران بوده‌اند.

تومانیان ادامه داد: ارمنستان و ایران کشورهای همسایه هستند و دو ملت مسیر طولانی تاریخی را با یکدیگر طی کرده‌اند. مسائل و مشکلات حادی بین ایران و ارمنستان وجود ندارد و تمام نهادهای ذی‌ربط بدون هیچ مشکلی با همدیگر همکاری می‌کنند.

اقدامات زیادی برای توسعه روابط کشور ایران و ارمنستان باید انجام شود

او با بیان این‌که معتقد است دوستی و صمیمیت بین ملت‌ها زمانی صورت می‌گیرد که واقعیت‌ها و تاریخ دو کشور به نمایش گذاشته شود، افزود: موزه‌ها جزو تاریخ هر فرهنگ و کشوری هستند. زمانی که دو کشور از یکدیگر شناخت دارند و با هم آشنا هستند، گذشت و درک عمیقی از همدیگر دارند و همدیگر را می‌فهند، بنابراین می‌توانیم بگوییم که روابط بین این دو کشور مستحکم است و در سطح خوبی قرار دارد. اگرچه که روابط ایران و ارمنستان خوب است اما اقدامات زیادی برای توسعه روابط این دو کشور داریم که باید انجام دهیم.

سفیر ارمنستان در ایران، هدف اصلی این نمایشگاه را شناساندن فرهنگ و تاریخ‌ هر کدام از کشورها به یکدیگر دانست و گفت: براساس هم‌فکری‌هایی که با مدیر موزه ملی ایران به‌عمل آمد، در آینده نیز شاهد برنامه‌های مشترک بین ایران و ارمنستان خواهیم بود. امروز پرده برگزاری باشکوه این نمایشگاه سه‌ماهه بسته خواهد شد.

در ۹۰ شب، ۴۵ هزار نفر از نمایشگاه ارمنستان در ایران دیدن کردند

جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران نیز در آئین اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره مشترک» و شب فرهنگی ارمنستان در ایران؛ گفت: ما در موزه ملی ایران این افتخار را داشتیم که برای سه ماه میزبان آثاری نفیس از فرهنگ کهن ارمنستان در تهران باشیم. در طول مدت این سه ماه، رویدادهای ارزشمندی در موزه ملی ایران مانند برگزاری شش نشست علمی (با حضور چهار پژوهشگر از ایران و دو پژوهشگر از ارمنستان) در حاشیه این نمایشگاه رخ داد.

او با اشاره به بازدید حدود ۴۵ هزار و ۹۶ نفر از نمایشگاه در مجموع، اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۷۰ ‌درصد ایرانی و حدود ۳۰‌ درصد از سایر ملیت‌ها بودند، همچنین تعداد زیادی از هموطنان ارمنی ما، با علاقه‌مندی از این نمایشگاه و موزه بازدید کردند و این دستاورد بزرگی برای ماست که موزه‌ای برای همه هموطنانمان باشیم.

مدیر موزه ملی ایران با اشاره به ثبت نظرات حدود بیش از ۶۰۰ بازدیدکننده در دفتر یادبود موزه، اضافه کرد: تور مجازی نمایشگاه به همت یک شرکت خصوصی آماده و در وب بارگذاری شد که در دسترسی همگان است، از سوی دیگر بازدید کارشناسان و روسای موزه‌های بزرگ جهان مانند رئیس موزه بریتانیا از جمله مواردی بود که در طول برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت. همچنین بروشورهای مستقلی به سه زبان فارسی، ارمنی و انگلیسی در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.

او افزود: راهنمای صوتی نمایشگاه به دو زبان تهیه شد که بازدیدکنندگان از طریق گوشی همراه به آن دسترسی دارند. در مدت نمایشگاه تورهای بازدید ویژه کودکان برگزار شد که نتایج آن به‌صورت آثار هنرهای تجسمی در نمایشگاهی جانبی با عنوان "ارمنستان و سیلا در خاطره کودکان پارس" تا ۶ بهمن ۹۶ قابل بازدید است. این برنامه به همت آموزشگاه هنرهای تجسمی بادبادک و موزه مجازی بین‌المللی هنر کودک و بخش کودکان موزه ملی ایران صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به رونمائی کتابی در مورد کتیبه‌های اورارتویی (در دو نسخه فارسی و ارمنی) و کاتالوگ سه‌زبانه (فارسی/ انگلیسی/ ارمنی) نمایشگاه، ادامه داد: بی‌شک همه این رویدادهای ارزشمند را مدیون همکاری دلسوزانه و تنگاتنگ موزه تاریخ ارمنستان، سفارت جمهوری ارمنستان در تهران، مدیران ارشد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری هستیم.

«ایران و ارمنستان، یک خاطره مشترک»، نخستین نمایشگاه بزرگ خارجی در ایران بود

او تاکید کرد: در طول هشتاد سال گذشته نمایشگاه‌های متعددی در موزه ملی ایران تشکیل شده اما نمایشگاه حاضر نخستین نمایشگاه بزرگ خارجی موزه ملی ایران است.

نوکنده گفت: برگزاری این نمایشگاه باعث گشایش دوباره‌ی دریچه‌های گفت‌وگو بین دو ملت بزرگ ارمنستان و ایران شد و یادآور دیرینگی همزیستی و ریشه‌های مشترک تاریخی این دو سرزمین همسایه است. امیدوارم با برپایی این نمایشگاه توانسته باشیم ارزش‌های میراث کهن این دو سرزمین را بیشتر معرفی کنیم و اهمیت این فرهنگ‌های دیرینه را به بازدیدکنندگان منتقل کنیم.

او افزود: تردیدی نیست برنامه شب فرهنگی ارمنستان تأکیدی دوباره بر علایق مشترک و فرصتی دیگر برای آشنایی با فرهنگ غنی ارمنستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha