• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96102714771
  • خبرنگار : 71234

کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی

رییس هیات پارلمانی قزاقستان: مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه ثمربخش بوده است

رییس هیات پارلمانی قزاقستان: مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه ثمربخش بوده است

رییس هیات پارلمانی قزاقستان مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه را ثمربخش دانست و توافق برای ایجاد مناطق کاهش تنش و همچنین برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی در ۳۰ ژانویه در سوریه را از جمله دستاوردهای آن عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، نماینده مجلس قزاقستان در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی که در هتل اسپیناس پالاس در حال برگزاری است، به برگزاری نشست آستانه اشاره و اظهار کرد: مساله سوریه موضوع مهمی از لحاظ مقابله با افراطی‌گری، تامین امنیت منطقه و خاورمیانه است.

وی موضع قزاقستان را حل مناقشات داخلی از طریق راه‌حل‌های صلح‌آمیز عنوان و اظهار کرد: با این دیدگاه آستانه برای برگزاری مذاکرات سوریه، پیشنهاد شد و در این کشور مذاکرات کلید خورد. اولین اجلاس بین‌المللی سوریه نیز با مشارکت ایران، سوریه، ترکیه، سازمان ملل و دولت اپوزیسیون سوریه و آمریکا به عنوان ناظر برگزار گردید.

به گفته وی برای اولین بار از آغاز مناقشات در سال ۲۰۱۱، نمایندگان اپوزیسیون سوریه و دولت این کشور بر حفظ و تقویت مکانیزم آتش بس در سوریه به اجماع رسیدند. در نهایت ۸ مورد مذاکرات در آستانه برگزار شد و شرایط لازم برای وارد شدن نشست ژنو فراهم گردید.

نماینده مجلس قزاقستان آخرین دور مذاکرات آستانه را اثربخش دانست و توافق برای ایجاد مناطق کاهش تنش را از جمله نتایج آن عنوان کرد و افزود: به لطف تلاش‌های کشورهای ضامن آتش‌بس یعنی ایران، ترکیه و روسیه نتایج مهمی حاصل شد که از جمله آن توافق برای ایجاد کارگروهی جهت تبادل اسرا، انتقال اجساد، جست‌وجوی مفقودین و مین‌زدایی از مناطق مسکونی به امکان میراث فرهنگی است. همچنین تصمیم گرفته شد که گفت‌وگوی ملی در ۳۰ ژانویه در سوریه برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه قزاقستان از گفت‌وگوها حمایت می‌کند، گفت: باید از طریق راه‌حل مسالمت‌آمیز مشکلات را حل کرد، قزاقستان با این دیدگاه خاک خود را برای برگزاری دیدار تمامی طرح‌های ذینفع برای حل بحران سوریه به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت قرار داده است. مذاکرات آستانه با حساسیت سازمان ملل انجام شده که بخش لاینفک مذاکرات ژنو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha