• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96110100207
  • خبرنگار : 71541

وزیر ارتباطات خبر داد

سامانه بررسی کیفیت سرویس‌های ارتباطی در روستاها راه‌اندازی شد

سامانه بررسی کیفیت سرویس‌های ارتباطی در روستاها راه‌اندازی شد

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی سامانه بررسی وضعیت کیفیت ارایه سرویس و اطلاعات ارتباطی در سطح روستاهای کشور در راستای شفافیت در نظام ارتباطات روستایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه بررسی وضعیت کیفیت ارایه سرویس و اطلاعات ارتباطی در سطح روستاهای کشور اظهار کرد: در این سامانه ۶۴ هزار روستا و آبادی تحت پوشش قرار گرفتند و با استفاده از GIS اطلاعات آنها به‌روز می‌شود، همچنین سه سرویس ارتباطی ثابت، موبایل و اینترنت در این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره نحوه دریافت اطلاعات از این سامانه توضیح داد: اگر در روستایی هر سه سرویس ارتباطی وجود داشته باشد، با رنگ سبز، اگر دو سرویس موجود باشد با رنگ زرد، اگر یک سرویس‌ در دسترس‌ باشد با رنگ نارنجی و در صورتی که هیچ یک از سرویس‌های ارتباطی در روستا موجود نباشد با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود. در حال حاضر از ۵۵ هزار و ۴۷۷ روستایی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، ۳۴ درصد روستاها سبز، ۵۱ درصد زرد، ۱۰ درصد نارنجی و سه درصد قرمز هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر نقش کاربردی خدمات ارتباطی بیان کرد: بازار مصرف فضای مجازی و خدمات ارتباطی را باید به نوعی به کار بگیرید که روستاییان را توانمند سازد نه اینکه صرفا صرف سرگرم شدن در فضای مجازی شود. سرگرمی یک بحث است اما خدمات موضوع مهم‌تری است. اگر ما در کنار ارتباطات خدمات را عرضه نکنیم، روستایی را به بازار مصرف تبدیل کردیم.

جهرمی خاطرنشان کرد: همان‌طور که روستاییان هم امروزه اذعان دارند، برای کوچکترین کاری که بخواهند انجام دهند باید از اینترنت استفاده کنند. ما باید ICT را به عنوان توانمندساز در نظر بگیریم. بردن ارتباطات بدون فعال‌سازی خدمات معنایی ندارد. ما در برنامه سه‌ماهه اول ۱۰۰۰ خودپرداز را در روستاها فعال کردیم و با این کار بسیاری از رفت‌وآمدها کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تکلیف اتصال ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به خدمات پرسرعت در قانون ششم توسعه اظهار کرد: توسعه خدمات ارتباطی در مناطق روستایی که پس از خصوصی‌سازی مخابرات گامی به عقب برداشت، مطالبه جدی دولت است. ایرانسل نیز متعهد شده است تا پایان سال  ۲۱ هزار روستای کشور را که تحت پوشش این شبکه قرار ندارد، به نسل سه و چهار مجهز کند. البته توسعه خدمات ارتباطی بدون توسعه زیرساختی که روستاها را توانمند کند، مطلوب نیست و آنها را به بازار مصرف تبدیل می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه فیبر نوری در مناطق روستایی گفت: ارائه برخی خدمات در مناطق روستایی مقرون به صرفه نیست. با وجود این برخی معتقدند برای توسعه پایدار در مناطق روستایی باید توسعه فیبر نوری داشته باشیم و این موضوع در حال حاضر در حال بررسی است تا شبکه دسترسی فیبر نوری در قالب طرح USO توسط دولت انجام شود. همچنین بخش اعظم مناطق جاده‌ای در حال حاضر تحت پوشش خدمات ارتباطی قرار دارد اما در نقاطی دچار ضعف ارتباطی هستیم که بخشی از آن به شبکه‌های سایر دستگاه‌ها از جمله شبکه برق سراسری مربوط می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به نقاط ضعف در پوشش جاده‌ای به دلیل عدم امنیت سایت‌ها و دکل‌های تلفن، بیان کرد: موضوع سرقت این سایت‌ها نیز در برخی موارد باعث مشکل آنتن‌دهی می‌شود. با این حال ارتباطات امروز ضرورت حمل و نقل جاده‌ای است و لازم است که تمامی مناطق حادثه‌خیز، گردنه‌ها و نقاط کوهستانی تحت پوشش کامل این شبکه قرار گیرد. در شش ماه گذشته و بنا بر پیگیری‌های صورت‌گرفته بالغ بر ۱۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای، اصلاح پوشش ارتباطی شده است و برای سایر نقاط نیز به زودی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی یادآور شد: بر مبنای جمع بندی جلسه‌ای که با نمایندگان دستگاه‌های دولتی برای خدمات‌رسانی ارتباطی در مناطق روستایی داشته‌ایم، مقرر شد تمامی دستگاه‌ها اطلاعات مربوط به وضعیت زیرساختی و خدماتی خود را تا ۱۵ بهمن ماه به وزارت ارتباطات اعلام کنند تا پس از بررسی این اطلاعات، اولویت توسعه خدمات ارتباطی در روستاهایی که این خدمات کامل نشده است، اجرایی شود. همچنین مقرر شد ابتدای اسفندماه جلسه دیگری با نمایندگان دستگاه های اجرایی برای پیشبرد اهداف مدنظر داشته باشیم.

رسیدگی به مشکل کارگزاران مخابرات روستایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکل کارگزاران مخابرات روستایی گفت: با خصوصی‌سازی مخابرات مشکلاتی برای این بخش به وجود آمده که باید به سرعت این موضوع تعیین تکلیف شود. قرار شد جلسه‌ای با حضور رگولاتوری، پست، پست بانک و شرکت مخابرات ایران برگزار شود تا وضعیت نیروهایی که در دفاتر مخابرات روستایی فعال هستند مشخص شود.

وزیر ارتباطات گفت: در همین حال وضعیت ۴۰۰۰ دفتر توسعه خدمات ارتباطی هنوز مشخص نیست و با وجود این که برنامه ششم توسعه به ما اجازه داده است که ۲۰۰۰ مجوز جدید برای این دفاتر صادر کنیم اما هنوز وضعیت دفاتر قبلی با اشکالاتی همراه است، بر این اساس قصد داریم با برگزاری جلسات هم اندیشی به یک فرمول واحد برای حل مشکلات دفاتر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز تعدد و موازی کاری سایر دفاتر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه برسیم تا بتوانیم گره از کار مشکلات این بخش باز کنیم. در این خصوص با سازمان امور استخدامی و شورای عالی اداری برای استفاده از ظرفیت‌های صدور مجوز، بحث هایی را پیش برده ایم.

وی همچنین از عدم اجرای شبکه علمی دانشگاه‌ها انتقاد و تصریح کرد: شبکه علمی هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و باید دوستان در این زمینه توضیح دهند که وضعیت اتصال دانشگاه ها به کجا رسیده است و تنها با امضای تفاهم مشکلی حل نمی شود. در همین حال در این جلسه مقرر شد که وضعیت اتصال و امکان ارتباط ۱۸ هزار خانه بهداشت روستایی و افزایش کیفیت ۳۰۰۰ مرکز بهداشت روستایی مطابق با خواسته وزارت بهداشت فراهم شود.

همچنین حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در این نشست با اشاره به راه‌اندازی سامانه بیان کرد: نبود اطلاعات روستا در سازمان از دو سال پیش احساس شد. به همین دلیل ما پروژه‌ای تعریف کرده و اطلاعات حدود ۶۴ هزار روستا را از طریق درایو تست جمع‌آوری کردیم. ما با سیستم‌های مخابراتی به عنوان یک کاربر در روستا حرکت کرده و خیابان‌ها و جاده‌ها را از نظر وضعیت سیگنال و پوشش و کیفیت سرویس بررسی کردیم.

رسول سراییان - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - هم با اشاره به خدمات دولت همراه بیان کرد: ایجاد اپلیکیشن‌های متعدد برای کاربران روستایی دشوار است. بنابراین ما باید کاری کنیم روستاییان تنها با یک اپلیکیشن درگیر باشند که آن هم اپلیکیشن دولت همراه است و در آن سرویس ارزشمندی مانند کارپوشه ایرانیان نیز ارائه می‌شود که تمام تعاملات دولتی کاربر در آن قرار می‌گیرد. در نهایت با دیگر خدمات فیزیکی پایدار نخواهند بود و مطالبه ایجاد محیط فیزیکی و کارمند فیزیکی از دولت، تنها هزینه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha