• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 96110100237
  • منبع : نمایندگی یزد

/گزارش/

پرونده عریضه‌نویسان یزد بسته می‌شود

عريضه نويسي

دادستان عمومی و انقلاب یزد اعلام می‌کند: با توجه به این که در آینده‌ای نزدیک ارائه خدمات قضایی کلاً توسط دفاتر خدمات قضایی ارائه می‌شود، ساماندهی عریضه‌نویسان امری بی‌ثمر است و این افراد می‌توانند چنانچه واجد شرایط لازم و تخصص کافی باشند، جذب دفاتر خدمات قضایی شوند.

به گزارش ایسنا، هر از گاهی اگر از کنار کوچه دادگستری شهرستان یزد در خیابان فرخی گذر کنیم، شاهد حضور افرادی هستیم که در گرما و سرما و بدون هیچ سرپناهی با خودکار یا ماشین‌ تایپ در حال تنظیم دادخواست، لایحه و شکواییه‌ی مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا هستند .

این افراد که به عریضه‌نویس موسوم هستند در واقع از سال‌های دور و در حرکتی تقریباً موازی با جامعه وکلا، خواسته‌های مردم را از شکل محاوره‌ای به نگارش حقوقی تبدیل و از این راه امرار معاش می‌کنند .

نکته حائز اهمیت در این رابطه بدون تغییر ماندن وضعیت این قشر زحمتکش از پس سال‌های متمادی است به نحوی که انگار این قشر در مقطعی از تاریخ جا مانده‌اند و هیچ رشد و پیشرفتی را در وضعیت آنها شاهد نیستیم .

یکی از این عریضه‌نویسان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه یزد، از عدم تحقق وعده‌های دادگستری در مورد ساماندهی وضعیت آنها گلایه می‌کند و می‌گوید: دو سال پیش مقرر شد که برای ساماندهی عرضه نویسان، ساختمانی در مجاورت حیاط دادگستری به آنها اختصاص یابد ولی این مکان به بخش دیگری یعنی قسمت تمبر تعلق گرفت .

وی به ارائه خدمت عریضه نویسان در شرایط آب و هوایی بعضاً نامساعد اشاره و اظهار می‌کند: مهمترین مشکلی که گاهاً شرایط کار را برای این قشر سخت و ملالت‌آور می‌کند، برخورد ماموران شهرداری به بهانه سد معبر بودن عریضه‌نویسان و اعمال جریمه در مورد آنهاست .

وی فاقد مکان بودن عرضه‌نویسان را ناشی از بی‌توجهی مسئولان به حقوق این قشر می‌داند و تصریح می‌کند: کار کردن در سرما و گرمای فصول مختلف سال برای درآمدزایی و رفع معاش خانواده نباید این چنین مورد بی‌توجهی مسئولان و متولیان امر واقع شود .

وی معتقد است که ساماندهی این حرفه می‌تواند باعث بهبود وضعیت اشتغال و درآمدزایی آن و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مراجعان شود .

این عریضه‌نویس مدعی است که نبود نظارت و عدم تحقق وعده‌های مسئولان برای ساماندهی این قشر عامل اصلی افزایش کلاهبرداری‌ها در میان این پیشه است چرا که عریضه‌نویسان مستقیماً با اطلاعات شخصی و حقوقی مراجعان در ارتباط هستند لذا در خلا نبود نظارت‌های قانونی، امکان سوء استفاده از این اطلاعات خیلی سهل و راحت خواهد بود .

وی از قیمت پایین عریضه، نبود نرخ‌نامه و توافقی بودن قیمت‌ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات این حرفه یاد می‌کند و می‌گوید: سال‌هاست قیمت انواع عریضه به وی‍ژه دفاعیه‌ها و اعتراض‌نامه‌ها 5000 تومان ثابت مانده، در حالی که این نوع عریضه به دلیل اهمیت حقوقی آن، زمانبر و نیازمند تخصص است .

وی این یک‌نواختی قیمت را نیز ناشی از ساماندهی نشدن این وضعیت عنوان و بیان می‌کند: دادگستری باید برای رعایت حقوق عریضه‌نویسان اقدام عاجلی کند .

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که افزون بر دو سال پیش، «جمال قضاوتی» دادستان وقت عمومی و انقلاب یزد در جمع خبرنگاران، ساماندهی عریضه‌نویسان دادگستری شهرستان یزد را وعده داده و گفته بود: افرادی که حداقل شایستگی‌ها و اطلاعات لازم برای عریضه‌نویسی را داشته باشند، در حیاط دادگستری شهرستان ساماندهی و مستقر خواهند شد .

وی در عین حال نیز اظهار کرده بود: از آنجایی که عریضه‌نویسان بدون آموزش و با مدارک تحصیلی بسیار پایین و با اطلاعات اندک برای مردم عریضه‌نویسی می‌کنند، برخی از این افراد با اضافه کردن مواردی در شکایت‌نامه، هم برای شاکی دردسر ایجاد می‌کنند و هم سبب اتلاف وقت محاکم قضایی می‌شوند .

به نظر می‌آید که مسئولان دادگستری این وعده را فراموش کرده بودند تا این که همین چندی پیش به دنبال دستگیری فردی که تحت عنوان عریضه‌نویس مبادرت به انجام تخلفات متعددی شده بود، «غلامعلی دهشیری» رییس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مجدداً این مسئله را یادآور شده است .

وی با تاکید بر نظارت بر کار عریضه‌نویسان مستقر در جنب دادگستری، تصریح کرده است: اکثر این افراد فاقد سواد حقوقی لازم هستند و صلاحیت و سلامت روانی و اخلاقی آنها نیز از سوی هیچ نهاد نظارتی مورد بررسی و تأیید قرار نمی‌گیرد و عملکردشان هم تحت نظارت هیچ نهادی نیست .

وی معتقد است که با توجه به وضعیت و شرایط خاص ارباب رجوع مضطر، حاشیه امنی برای سوء استفاده از موقعیت موجود و اقدام به کارچاق‌کنی و دلالی و بازاریابی برخی اشخاص در این مکان به وجود آمده است .

دهشیری در این رابطه خواستار استفاده شهروندان از خدمات حقوقی با مراجعه به اشخاص ذیصلاح و دارای مجوز از مراجع قانونی شده و گفته است: مراجعان به دادگستری در تنظیم عریضه، سفره دل خود را به روی عریضه‌نویسان نگشایند چرا که این امر زمینه سوءاستفاده از اطلاعات ارائه شده را در موقعیت‌های بعدی فراهم می‌کند .

البته این مقام قضایی در پایان سخنانش نیز نسبت به تشکیل هیئت نظارت و ساماندهی عریضه‌نویسان به منظور پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی به همت دادستانی، وعده داده است .

«علی اکبر شمس» دادستان عمومی و انقلاب یزد در این باره در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه یزد، در این رابطه عنوان می‌کند: با توجه به این که در راستای اجرای سیاست‌های قوه محترم قضائیه دایر بر خدمت‌رسانی آسان به مردم، مقرر شده با تکمیل و آماده شدن زیرساخت‌ها در آینده‌ای نزدیک کلیه شکوائیه‌ها و کلاً مسائل مربوط به امور کیفری از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام و خدمات مورد نیاز مردم در خصوص امور و مسائل کیفری نیز همچون مسائل حقوقی از طریق دفاتر خدمات قضایی ارائه شود.

وی اضافه می‌کند: لذا عملاً نیاز ارباب رجوع  به عریضه‌نویس مرتفع می‌شود زیرا با اجرایی شدن سیاست مذکور کلیه خدمات قضایی الزاماً می‌بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام و در هر دفتر خدماتی چند نفر با تخصص‌های لازم جهت تنظیم شکوائیه، عریضه یا لایحه مورد نیاز شهروندان حضور دارند.

شمس در این رابطه همچنین خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد با توجه به این که در آینده‌ای نزدیک سیاست ارائه خدمات قضایی در خصوص امور کیفری نیز کلاً توسط دفاتر خدمات قضایی ارائه می‌شود لذا ساماندهی عریضه‌نویسان در این مقطع زمانی امری بی‌ثمر است و این عزیزان می‌توانند چنانچه واجد شرایط لازم و تخصص کافی باشند، جذب دفاتر خدمات قضایی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.